Gå til innhold

Telling av uker


cecily

Anbefalte innlegg

Når du er fire uker på vei har du gått gravid i fire uker, men begynt på din femte svangerskapsuke. Idag er det fem uker og fire dager (5+4 uker på vei) siden du ble gravid, ergo har du begynt på din sjette uke som gravid (i sjette svangerskapsuke).

Det gjelder å holde tunga rett i munnen ;-)

Det ser ut som om det er få som skjønner hva jeg spør om.

Jeg vet at jeg er i min 6. uke, men er jeg i uke 5 eller i uke 6?

Som jeg skrev til carma:

Er 6. uke = uke 5

eller

Er 6. uke = uke 6?

De fleste sier ikke at de er i 6. uke, men i uke et eller annet. Jeg leser ulikt, både hva folk sier og hva som står på kalendere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Det ser ut som om det er få som skjønner hva jeg spør om.

Jeg vet at jeg er i min 6. uke, men er jeg i uke 5 eller i uke 6?

Som jeg skrev til carma:

Er 6. uke = uke 5

eller

Er 6. uke = uke 6?

De fleste sier ikke at de er i 6. uke, men i uke et eller annet. Jeg leser ulikt, både hva folk sier og hva som står på kalendere.

Du er fem uker på vei, men i uke seks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege og jordmor sa at når jeg var 5+4 så var jeg i uke 6, men 5 fullgåtte uker.

Det blir det samme som at etter at man har fyllt 10 år er man i sitt 11. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

Teskje er bra. Du svarte med spiseskje, og det var attpåtil feil spiseskje, så det så ;-)

Det var 100% relevant det jeg svarte - men du er så proppet av hormoner at du ikke skjønte det ;p

Jeg ønsker deg uansett lykke til i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hare1365380455

Man er ikke i uke 6 når man er i uke 5 - men man er i sjette uke. Fordi man har fullgått fem uker og er begynt på den sjette.

Når en baby blir født er den i sitt første leveår - men den er ikke ett år for det om! You see?

:)

Takk.:) Vanskelige greier, men jeg forstår det nå tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ser ut som om det er få som skjønner hva jeg spør om.

Jeg vet at jeg er i min 6. uke, men er jeg i uke 5 eller i uke 6?

Som jeg skrev til carma:

Er 6. uke = uke 5

eller

Er 6. uke = uke 6?

De fleste sier ikke at de er i 6. uke, men i uke et eller annet. Jeg leser ulikt, både hva folk sier og hva som står på kalendere.

Uke 5 + X = uke 6

Mener jeg!; ) Du er i din sjettre uke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du kommer til å irritere deg over det helt til du føder og du mener du er i uke 42 men så sier legen at du er i uke 41. ;)

SÅÅÅ gøy at du er gravid assa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom forresten på en annen ting. Du kommer til å vri hjernen din for å tenke ut NÅR du kan senke skuldrene og slappe av litt. Er det 11+0? Eller 11+6? Eller kanskje 12+0? Eller er det ikke før 12+6 kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du kommer til å irritere deg over det helt til du føder og du mener du er i uke 42 men så sier legen at du er i uke 41. ;)

SÅÅÅ gøy at du er gravid assa!

Ja, ikke sant? *glise litt mer* På tide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mumitrollet

Akkurat det samme som man er f.eks. 30 år, men er i sitt 31. år - eller man er 0 år, men er i sitt første år...

Ergo, du er i din sjette uke, din femte uke er over. Les uke seks, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

5+4 er i 6.uke.

Men det er en teit betegnelse, synes jeg.

Like dumt som å si at et barn som er ett år og 2 uker lever i sitt 2. år. Snakker jo ikke sånn her på bjerget ;o)

Men i Kina, der gjør dem det!

Når man er ett år og 2 uker så er man i sitt andre år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Du er fem fullgåtte uker + fire dager på vei.

Dvs at du er "fem uker på vei" (pluss fire dager, men det sier man jo gjerne ikke til sånne vanlige folk)

eller

du er "gravid i 6. uke".

Begge deler er riktig. Du er i din sjette uke, men du er fem uker og fire dager på vei.

Til vanlige folk (dvs ikke--gravide, elelr folk som ikke har vært gravid på en stund) er det like greit å bruke måneder - i hvert fall når du er lengre ut i svangersvapet.

Når folk sier de er gravid i uke 23 eller 34, må jeg virkelig regne litt. Veldig OK om folk sier at man er i sjette eller åttende måned. Det gir litt mer umiddelbar mening for folk flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Flystripa

Når man er ett år og 2 uker så er man i sitt andre år.

Jeg vet det, men vi snakker ikke sånn. Det var hele poenget.

En unge som er ett år og 2 uker, omtaler vi som en ett-åring. Ikke "en unge i sitt andre år".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Jeg vet det, men vi snakker ikke sånn. Det var hele poenget.

En unge som er ett år og 2 uker, omtaler vi som en ett-åring. Ikke "en unge i sitt andre år".

Det kan hende det varierer litt etter hvor du er eller hvilken generasjon du snakker med, men uttrykk som "gutten er jo på femte året" er ikke uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...