Gå til innhold

På HØY!!! tid...


serendipity

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Svar 276
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • favn

    47

  • serendipity

    32

  • Atene

    29

  • Goliath

    29

Mest aktive i denne tråden

serendipity

Jeg forstår ikke hva det egentlig er de foreslår.

Hvordan skal dette praktiseres?

Aner ikke hvordan det skal praktiseres, men et "virkemiddel" kan vel være bidraget til den som flytter avgårde med barnet. (men dette _kan_ jo igjen gå ut over barnet). Men på en eller annen måte bør noen gripe inn. Jeg har såååå mange eksepler på at mor tar med seg barna til en annen by ved samlivsbrudd.

Skal far liksom flytte etter da, fordi mor heller vi bo i Stavanger enn der de har bodd hele tiden, feks. Oppdal. Det er jo svært komplisert for både far og barn å ha jevnlig besøk da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hvordan det skal praktiseres, men et "virkemiddel" kan vel være bidraget til den som flytter avgårde med barnet. (men dette _kan_ jo igjen gå ut over barnet). Men på en eller annen måte bør noen gripe inn. Jeg har såååå mange eksepler på at mor tar med seg barna til en annen by ved samlivsbrudd.

Skal far liksom flytte etter da, fordi mor heller vi bo i Stavanger enn der de har bodd hele tiden, feks. Oppdal. Det er jo svært komplisert for både far og barn å ha jevnlig besøk da.

Jeg er helt enig i at det er masse urimeligheter her.

Jeg prøver bare å forstå hva som egentlig foreslås nå, og skjønner det ikke.

Skal det bli mer samvær hvis en av foreldrene flytter? Hvordan skal isåfall det gå til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig tanken er naivt god (?), men dette er umulig og rett og slett en diktatorisk ide.

Det er opp til ethvert voksent menneske å bevege seg og å bo hvor som helst innenfor landets grenser. Det er ingen sak for myndighetene i et demokrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Jeg er helt enig i at det er masse urimeligheter her.

Jeg prøver bare å forstå hva som egentlig foreslås nå, og skjønner det ikke.

Skal det bli mer samvær hvis en av foreldrene flytter? Hvordan skal isåfall det gå til?

Det står det ikke noe om, og jeg sliter litt med å forstå hvordan det skal gjennomføres i praksis. Men at man bør foreta seg noe, er jeg helt ening i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt enig i at det er masse urimeligheter her.

Jeg prøver bare å forstå hva som egentlig foreslås nå, og skjønner det ikke.

Skal det bli mer samvær hvis en av foreldrene flytter? Hvordan skal isåfall det gå til?

Samværspoliti med omlakkerte majer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står det ikke noe om, og jeg sliter litt med å forstå hvordan det skal gjennomføres i praksis. Men at man bør foreta seg noe, er jeg helt ening i.

Jeg har lest dette i flere nettaviser idag, og klør meg fortsatt like mye i hodet.

Det er _ingenting_ i artiklene som sier noe om hvordan dette skal løses.

At det er et problem, er ikke noe nytt. At foreldre bør samarbeide om en stabil oppvekst for barna er en selvfølgelighet, og det blir bare svada å gjenta det.

Skal man endre noe, må man si noe konkret om hvordan det skal gjøres, ellers blir det bare politikerpreik.

Jeg skjønner ikke hvordan man kan formulere en lov om dette som ikke gir flere urimeligheter enn vi allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Mulig tanken er naivt god (?), men dette er umulig og rett og slett en diktatorisk ide.

Det er opp til ethvert voksent menneske å bevege seg og å bo hvor som helst innenfor landets grenser. Det er ingen sak for myndighetene i et demokrati.

Jo, det syntes jeg faktisk. Når mor og far og 2 barn har bodd et stdd hele livet, så finner en av personenen ut at det vil ut av forholdet. Og vil flytte tilbake til hjem- byen Tromsø med begge barna. (i de aller aller fleste tilfeller er det vel mor som har hovedomsorgen). Mor tar med begge barna og flytter til Tromsø?? Skal far være nødt til å flytte etter for å kunne opprettholde ukentlig kontakt med barna? Dette syntes jeg er totalt urimelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er på høy tid, men dette er nok litt for idealistisk og naivt til å realisere.

Folk må ha jobb, og de fleste må flytte på seg for å få det! Tror nok det er bedre for unga at mamma/pappa er glad å fornøyd og med en sunn økonomi, enn at mamma og pappa skal sitte sure og grinete på samme plass å skule på hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det syntes jeg faktisk. Når mor og far og 2 barn har bodd et stdd hele livet, så finner en av personenen ut at det vil ut av forholdet. Og vil flytte tilbake til hjem- byen Tromsø med begge barna. (i de aller aller fleste tilfeller er det vel mor som har hovedomsorgen). Mor tar med begge barna og flytter til Tromsø?? Skal far være nødt til å flytte etter for å kunne opprettholde ukentlig kontakt med barna? Dette syntes jeg er totalt urimelig!!

Men hvordan skal du hindre det?

Og mens vi er igang: Er det noe bedre om den som har samvær flytter? Hvordan skal du isåfall hindre _det_?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Mulig det er på høy tid, men dette er nok litt for idealistisk og naivt til å realisere.

Folk må ha jobb, og de fleste må flytte på seg for å få det! Tror nok det er bedre for unga at mamma/pappa er glad å fornøyd og med en sunn økonomi, enn at mamma og pappa skal sitte sure og grinete på samme plass å skule på hverandre!

Vel mulig jeg både er naiv og idealistisk, og at dette er svært vanskelig å få til å praksis. jeg skjønner heller ikke helt hvordan de skal få det til. Men at staten bør legge noen føringer for at ikke en av partene skal kunne ta med barna hvor i Norge de vi, er jeg ikke i tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mirakel*2

i mange tilfeller er det nok bra, men bor du på en liten plass og det har vært et opprivende brudd kan det være uutholdelig for den ene parten å bli værende. Det er mange tilfeller som kommer til å lide under en slik lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal du hindre det?

Og mens vi er igang: Er det noe bedre om den som har samvær flytter? Hvordan skal du isåfall hindre _det_?

Akkuart det tenkte jeg også - hva hvis f eks faren (hvs moren har den daglige omsorgen) velger å flytte til langtvekkistan - bort fra der barna bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Men hvordan skal du hindre det?

Og mens vi er igang: Er det noe bedre om den som har samvær flytter? Hvordan skal du isåfall hindre _det_?

Heldigvis så slipper_jeg_ å gjøre det ;-) Men jeg er uansett imot at det bare skla være å ta med seg barna og flytte hjem/til ny kjæreste eller ligende bare fordi det er mest bekvemt for (som oftest) mor. Far burde heller ikke kunne flytte slik at normalt samvær blir forhindret.

Men jeg ser helt klart at det er svært vanskelig, om ikke umulig å gjennomføre i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis så slipper_jeg_ å gjøre det ;-) Men jeg er uansett imot at det bare skla være å ta med seg barna og flytte hjem/til ny kjæreste eller ligende bare fordi det er mest bekvemt for (som oftest) mor. Far burde heller ikke kunne flytte slik at normalt samvær blir forhindret.

Men jeg ser helt klart at det er svært vanskelig, om ikke umulig å gjennomføre i mange tilfeller.

Nettopp. Det er mye som burde vært annerledes, men når politikerne blander seg inn og skal lage lover, må man i det minste kunne forvente at de har tenkt igjennom hva de egentlig vil.

Med mindre noen journalister har gjort en slett jobb her, virker det ikke som politikerne har tenkt særlig langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Akkuart det tenkte jeg også - hva hvis f eks faren (hvs moren har den daglige omsorgen) velger å flytte til langtvekkistan - bort fra der barna bor?

DET burde være det samme. Kan ikke foreldrene klare å enes om hva som gavner barnet best, så bør noen gripe inn. Men jeg skjønner heller ikke hvordan de skal forhindre dette ved lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Mulig tanken er naivt god (?), men dette er umulig og rett og slett en diktatorisk ide.

Det er opp til ethvert voksent menneske å bevege seg og å bo hvor som helst innenfor landets grenser. Det er ingen sak for myndighetene i et demokrati.

"Det er opp til ethvert voksent menneske å bevege seg og å bo hvor som helst innenfor landets grenser. Det er ingen sak for myndighetene i et demokrati"

Jeg synes barns rettigheter skal komme forran voksnes rettigheter.

At et forhold kan gå i stykker bør man tenke på FØR man skaffer seg barn.

Konsekvensene av det bør man også tenke på FØR man skaffer seg barn.

Barns rett til å vokse opp med begge sine foreldre er langt viktigere, enn voksnes rett til å bestemme hvor de skal bo.

Det er tragisk når unger blir sendt rundt i landet som pakkepost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Nettopp. Det er mye som burde vært annerledes, men når politikerne blander seg inn og skal lage lover, må man i det minste kunne forvente at de har tenkt igjennom hva de egentlig vil.

Med mindre noen journalister har gjort en slett jobb her, virker det ikke som politikerne har tenkt særlig langt.

he he.. Det er jeg helt ening. Og de BØR jo ha drøftet om hvordan de i praksis skal gjennomføre dette. Og hadde de klart å lage regler for dette for å forhindre noen å ta med barna vekk, eller noen å "stikke av" fra samvær så synets jeg det er fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...