Gå til innhold

På HØY!!! tid...


serendipity

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo

"Men egentlig burde foreldre klare å ordne opp i det her uten noe lovverk, dog ser vi stadig vekk at det ikke er tilfellet"

Ja og derfor bør vi ha det lovverket, slik at foreldre vil sette alle kluter til for å ordne opp.

Jeg ser at det i visse tilfeller kan bli problemer for noen. Men de aller fleste slike problemer lar seg løse.

Det skaper langt flere problemer slik det fungerer i dag.

Mulig du har rett. Jeg har ikke engang lest linken som ligger over her. Jeg tenkte bare litt generelt.

Jeg ser i hvert fall det store problemet med at kvinner (jeg har bare sett kvinner gjøre det) tar med seg ungene og flytter 100 mil unna så fort forholdet er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 276
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • favn

    47

  • serendipity

    32

  • Atene

    29

  • Goliath

    29

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli

Men HVORDAN skal barn sikres en barndom med to foreldre (som du sier) uten at man opererer med regimeføringer?

Det er du som snakker om regimeføringer.

Du vil heller ha regimeføringer for barna du da?.

Barna skal sendes rundt i landet som postpakker.

Så fint og fritt for barna det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å innføre gentester, empatitester, intelligenstester og pulekontroll slik at arten er best mulig sikret.

Nøtten ville selvsagt være hvem som skulle formulere hvilke kriterier, men det finnes sikkert noen driftige ved Stortinget og flere kompetente foreldre rundt omkring som kan komme fram til en tilfredsstillende løsning.

Pulekontroll høres i grunnen litt spennende ut. Det blir liksom litt "next-to-threesome", kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde far og mor kunne vurdere helt på egenhånd. Såpass bør voksne mennesker klare.

Med unormale familieforhold tenkte jeg på voldelige menn, narkomane eller alkoholiserte mennesker, osv.

Og hvis forholdene er som i avsnitt 1, tror du avsnitt 2 gjelder da?

Da kommer vil tilbake til spørsmålet: Hvem skal vurdere om foreldrene er kompetente til å ordne opp i dette selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Mulig du har rett. Jeg har ikke engang lest linken som ligger over her. Jeg tenkte bare litt generelt.

Jeg ser i hvert fall det store problemet med at kvinner (jeg har bare sett kvinner gjøre det) tar med seg ungene og flytter 100 mil unna så fort forholdet er over.

Og jeg kjenner en pappa som pakket snippesken og flyttet til Finnmark, når barna var tenåringer og i sine mest sårbare alder. De har "mistet" faren sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mom33

Hva mener du? Om jeg synes at barn skal ha det bra? Hva tror du?

Beklager at jeg uttrykker meg så lite presist.

Du vil ikke ha lovreguleringer i forhold til hvordan voksne mennesker skal oppføre seg etter en skilsmisse - lovreguleringer som skal gi barna beskyttelse.

Og dagens ordning, der foreldrene skal ordne opp sjøl fungerer jo ikke (mødre og fedre som flytter mange mil osv.).

Når verken dagens ordning er god nok, eller regjerningens forslag er godt nok, så lurer jeg på hva DITT forslag er?

Altså: Hvordan skal barn sikres best mot å bli revet vekk fra den ene av foreldrene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ser ikke problemet med å få foreldre til å forsøke innrette seg etter barna isteden for motsatt.

I svært få tilfeller kan det bli problemer, men da blir man nødt til å gjøre sitt ytterste før man pakker barna med seg og flytter 50 mil unna.

Selvfølgelig skal foreldrene forsøke å tilpasse seg barna.

Men å lovfeste det er umulig - uansett hvordan loven formuleres.

Da kan du like gjerne lage en lov som gjør det ulovelig å skille seg/bryte forholdet før barnet/barna er over en viss alder.

Og selv det ville i mange tilfeller IKKE vært til barnet/barnas beste.

Ærlig talt - dette er kun gode ønsker og noen teorier som selvfølgelig ikke kan gjennomføres i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Og hvis forholdene er som i avsnitt 1, tror du avsnitt 2 gjelder da?

Da kommer vil tilbake til spørsmålet: Hvem skal vurdere om foreldrene er kompetente til å ordne opp i dette selv?

Hvis foreldrene ordner opp seg i mellom vil jeg tro de selv forstår at det er lite hensiktsmessig for ungas skyld å skille dem fra mor eller far.

Hvis de ikke forstår dette selv og f.eks. far vil ta med seg unga og flytte fra Oslo til Trondheim, får den parten som blir igjen, altså mor, omsorgsretten. Da blir det i så fall far sitt valg å flytte langt unna sine unger, vel vitende om at ungene i så fall blir hos mor.

Men nå er jeg usikker på om jeg svarte på det du spurte om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke folk er uenig med deg i hva som hadde vært det beste. Spørsmålet er om "det beste" lar seg gjennomføre bare ved å vedta en lov om det.

Hvis det hadde vært så enkelt kunne man jo bare vedta en lov mot krig og fred og religionspolitikk og sånn! ;-)

Særdeles godt og presist skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Og jeg kjenner en pappa som pakket snippesken og flyttet til Finnmark, når barna var tenåringer og i sine mest sårbare alder. De har "mistet" faren sin.

Jævla dårlig.

Men han tok i hvert fall ikke unga fra deres mor, slik mange mødre gjør når de tar med seg unga og flytter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som snakker om regimeføringer.

Du vil heller ha regimeføringer for barna du da?.

Barna skal sendes rundt i landet som postpakker.

Så fint og fritt for barna det er.

Jeg har ikke lest et eneste sted at noen sier eller mener at det er bra for barna at foreldrene bor på 'hver sin kant av landet'.

Men det er selvsagt umulig å lovfeste bra-het på alle de underlige måtene det framkommer i tråden, som feks botvang (et diktaturvirkemiddel enten du liker det eller ei).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis foreldrene ordner opp seg i mellom vil jeg tro de selv forstår at det er lite hensiktsmessig for ungas skyld å skille dem fra mor eller far.

Hvis de ikke forstår dette selv og f.eks. far vil ta med seg unga og flytte fra Oslo til Trondheim, får den parten som blir igjen, altså mor, omsorgsretten. Da blir det i så fall far sitt valg å flytte langt unna sine unger, vel vitende om at ungene i så fall blir hos mor.

Men nå er jeg usikker på om jeg svarte på det du spurte om.

Det gjorde du ikke.

Det jeg lurer på er: Hvem skal avgjøre om foreldrene er egnet til å bli enige?

Du nevner unntak for voldelige, alkoholikere og narkomane. Det er ikke noe stempel man har i pannen. Hvem avgjør når unntakene gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Det gjorde du ikke.

Det jeg lurer på er: Hvem skal avgjøre om foreldrene er egnet til å bli enige?

Du nevner unntak for voldelige, alkoholikere og narkomane. Det er ikke noe stempel man har i pannen. Hvem avgjør når unntakene gjelder?

Er det ikke rettsvesenet som tar seg av slike forhold da?

Hvis mor er narkoman bør naturligvis far få hovedomsorgen, og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke rettsvesenet som tar seg av slike forhold da?

Hvis mor er narkoman bør naturligvis far få hovedomsorgen, og omvendt.

Men hvis mor allerede har hovedomsorgen, og vil flytte, skal da barnet flyttes automatisk til far hvis retten ikke har dømt ham til en eller annen straff pga narkotika, fyll eller vold?

Det finnes folk som har alle disse problemene uten å være dømt for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Selvfølgelig skal foreldrene forsøke å tilpasse seg barna.

Men å lovfeste det er umulig - uansett hvordan loven formuleres.

Da kan du like gjerne lage en lov som gjør det ulovelig å skille seg/bryte forholdet før barnet/barna er over en viss alder.

Og selv det ville i mange tilfeller IKKE vært til barnet/barnas beste.

Ærlig talt - dette er kun gode ønsker og noen teorier som selvfølgelig ikke kan gjennomføres i praksis.

"Da kan du like gjerne lage en lov som gjør det ulovelig å skille seg/bryte forholdet før barnet/barna er over en viss alder"

Så usaklig og det tror jeg du skjønner.

Å lage en lov som ikke raserer barnas liv er ikke vanskelig å få til.

Vi bor i Norge med et system hvor det er mulig å ta vare på barna og deres foreldre om det i en overgangsfase kan bli vanskelig å finne jobb.

Jeg tror heller ikke det vil være så vanskelig som mange skal ha det til.Det gjelder å se muligheter og ikke begrensninger.

Dessuten må det være rom for en viss radius. Om det ikke finnes jobb i bygda, kan det være at det gjør det i nabobygda.

Det viktigste er å hindre fandenivolske foreldre til å flytte 50 mil unna for å hevne seg på X-en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg uttrykker meg så lite presist.

Du vil ikke ha lovreguleringer i forhold til hvordan voksne mennesker skal oppføre seg etter en skilsmisse - lovreguleringer som skal gi barna beskyttelse.

Og dagens ordning, der foreldrene skal ordne opp sjøl fungerer jo ikke (mødre og fedre som flytter mange mil osv.).

Når verken dagens ordning er god nok, eller regjerningens forslag er godt nok, så lurer jeg på hva DITT forslag er?

Altså: Hvordan skal barn sikres best mot å bli revet vekk fra den ene av foreldrene sine?

Jeg har overhodet ikke noe ønske om lover og dertil hørende straffer som skal regulere slike ting. Håper det var oppklarende (selv om jeg vel har postet ca 700 innlegg som til det kjedsommelige sier akkurat det samme tidligere i tråden).

Dette fritar meg naturligvis ikke fra å kritisere et hvilket som helst forslag om å innføre lover (her: som virker hemmende på demokratiet).

Men siden du spør og spør og spør :)... Nå kan vi jo snu litt, du har herved fritt leide til å legge fram dine (lov)forslag til hvordan samfunnet evt skal reguleres mht til skilsmisser og folks privatliv. Værsågod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Men hvis mor allerede har hovedomsorgen, og vil flytte, skal da barnet flyttes automatisk til far hvis retten ikke har dømt ham til en eller annen straff pga narkotika, fyll eller vold?

Det finnes folk som har alle disse problemene uten å være dømt for dem.

Jeg vet ikke. Det hele er uhyre vanskelig.

Dessuten er det jo strengt tatt ikke verre enn at mor slenger inn noen anmeldelser for vold.

Vet om et ustabilt kvinnfolk som gjorde det, men hun kom heldigvis ingen vei med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Det hele er uhyre vanskelig.

Dessuten er det jo strengt tatt ikke verre enn at mor slenger inn noen anmeldelser for vold.

Vet om et ustabilt kvinnfolk som gjorde det, men hun kom heldigvis ingen vei med det.

Jeg er enig i at det er uhyre vanskelig.

Det er mange som "slenger inn anmeldelse for vold" som faktisk har vært utsatt for det også. Men siden bevisreglene er som de er i norsk rett, skal det noe til å bli trodd.

Det er tøft nok som det er idag, når man står i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mom33

Jeg har overhodet ikke noe ønske om lover og dertil hørende straffer som skal regulere slike ting. Håper det var oppklarende (selv om jeg vel har postet ca 700 innlegg som til det kjedsommelige sier akkurat det samme tidligere i tråden).

Dette fritar meg naturligvis ikke fra å kritisere et hvilket som helst forslag om å innføre lover (her: som virker hemmende på demokratiet).

Men siden du spør og spør og spør :)... Nå kan vi jo snu litt, du har herved fritt leide til å legge fram dine (lov)forslag til hvordan samfunnet evt skal reguleres mht til skilsmisser og folks privatliv. Værsågod!

Akkurat, det ante meg at du ikke hadde noe svar.

Og eksempler på hva jeg mener har jeg allerede gitt:

- Den foreldren som flytter får automatisk IKKE daglig omsorg.

- Den foreldren som flytter, må selv reise TIL barnet for å ha samvær.

Det hindrer ingen i å bosette seg hvor de vil, men det hindrer en forelder i å rive barnet vekk fra den andre foreldren. Og det sikrer barnet kontakt med begge sine foreldre uten at barnet skal ødelegges med reising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...