Gå til innhold

På HØY!!! tid...


serendipity

Anbefalte innlegg

Gjest liede

blir morsomt å se hvordan dette skal innpasses i trygdesystemet og andre regler som faktisk krever at man flytter på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 276
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • favn

    47

  • serendipity

    32

  • Atene

    29

  • Goliath

    29

Mest aktive i denne tråden

mumitrollet

Jeg gikk vel kanskje ut fra at de fleste ønsker å se ungene sine mest mulig, ja, men det er jo bare ut fra min egen omgangskrets.

Og det med GRUNN til at en av foreldrene ikke har daglig omsorg: Det vil alltid være unntakstilfeller, uansett hva slags kjøreregler man har. Det er ikke èn regel uten unntak, ei heller en slik som denne.

Problemet med disse foreslåtte reglene er at de er laget for de _unntakene_ som ikke klarer å bli enige etter en skilsmisse. De aller fleste klarer helt fint å bli enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

Jeg gikk vel kanskje ut fra at de fleste ønsker å se ungene sine mest mulig, ja, men det er jo bare ut fra min egen omgangskrets.

Og det med GRUNN til at en av foreldrene ikke har daglig omsorg: Det vil alltid være unntakstilfeller, uansett hva slags kjøreregler man har. Det er ikke èn regel uten unntak, ei heller en slik som denne.

Problemet med disse foreslåtte reglene er at de er laget for de _unntakene_ som ikke klarer å bli enige etter en skilsmisse. De aller fleste klarer helt fint å bli enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mumitrollet

"Hvorfor lage konflikter som ikke finnes?"

Å halleluja! I hvilken verden befinner du deg i?

I en helt normal verden der de aller fleste klarer å organisere livet for seg selv og ungene etter et samlivsbrudd. Dette inkluderer undertegnede, en masse venner og bekjente - og de aller fleste skilte i Norge, skulle jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

I en helt normal verden der de aller fleste klarer å organisere livet for seg selv og ungene etter et samlivsbrudd. Dette inkluderer undertegnede, en masse venner og bekjente - og de aller fleste skilte i Norge, skulle jeg anta.

De aller fleste greier det, men mange gjør ikke det desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Barna i Norge ville nok hatt det bedre om foreldrene hadde hatt bedre tid og mulighet til (og desverre alt for ofte - ønske om) å ta seg enda bedre av dem"

Nettopp! Der sier du det selv.

"Det er så vidt jeg vet ingen ting som statistisk sett knytter økningen av barns selvmord opp mot en utvikling av at en av foreldrene flytter langt unna.

Jeg vil heller tro at det i vesentlig større grad kan knyttes opp mot det faktum at de foreldre som bor sammen med eller i nærheten av barna, ikke tar seg god nok tid til barna"

Eh, så det skulle være en ulempe i så måte og bo i nærheten av barna i forhold til å bo 50 mil unna?

Ja, det var en merkelig konklusjon, og høres selvfølgelig svært logisk ut.

Poenget var at det ikke spiller noen rolle hvor du bor, så lenge den tiden du tilbringer med barnet ditt likevel ikke er noen positiv tid for barnet.

Den problemstillingen (som er det vesentlige her) kan ikke lovreguleres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettopp. For se hva som står i loven idag:

"Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. "

Så i henhold til loven har man faktisk allerede ikke lov til å flytte "for å sabotere samvær", slik noen i denne tråden påstår at mange gjør.

Kanskje mange gjør det - jeg vet ikke. Men isåfall hindrer åpenbart ikke loven dem, til tross for det som står der.

Et godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Poenget var at det ikke spiller noen rolle hvor du bor, så lenge den tiden du tilbringer med barnet ditt likevel ikke er noen positiv tid for barnet.

Den problemstillingen (som er det vesentlige her) kan ikke lovreguleres.

Er det omsorgsvikt du snakker om her?

I det eksempelet jeg nevnte i tråden her om han som flyttet til Finnmark, så var ikke han noen dårlig far for ungene sine.

Heller tvert i mot. Han tilbragte mye tid med dem. Han var trener for barnas fotballlag.

Jeg husker han som en engasjert far.

Nå ser han ungene bare 1 gang i året. Hver sommerferie.

Det er ikke vanskelig å forestille seg at dette er en tragedie for disse barna.

Det er jo det som blir resulatet når mor og far skal bo milevis unna.

I dette tilfellet flyttet han uten barna, og en lov om det ikke skulle være lov er nok umulig å lage. Man kan ikke tvinge noe til å være far mot sin vilje.

Men jeg synes det er på sin plass med en lov hvor det ikke skulle være mulig å ta med seg barna og flytte.

Jeg er enig med deg i at alle mulige teite lover skal bli tredd nedover hodet på oss.

Men jeg synes det er så rart at du mener dette er en lov som ikke vil bli respektert.

Dere snakker om overformynderi.

Jeg kan ikke helt ta dere på alvor.

For dere tenker bare på den som vil flytte.

Dere tenker ikke på den som blir sittende igjen uten barna sine,og dere tenker ikke på dem som må flytte fra fra mor eller far.

Det er det som er overformynderi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Selvfølgelig skal man ha lover og regler.

Men ønsker du å ødelegge et slikt samfunn, så gjør du det best gjennom å vedta stadig nye og håpløse lover og regler.

For da forsvinner respekten for disse - og du har et samfunn fullt av lover og regler, og null moral og ansvarsfølelse.

He he, nå må jeg le.

Dette er en lov som innbefatter at du ikke kan ta med deg barna og flytte mange mil unna den andre forelderen.

Dette er en lov som sier at hvis du ønsker å være far eller mor til barna dine, så skal du få være det.

Dette er en lov som sier at jeg som mor ikke kan ta med meg barna og flytte mange mil, slik at barna mister sin far

Det gjelder en far som ønsker å være far for barna sine, og det gjelder barn som ikke ønsker å miste faren sin.

Og du snakker om å ØDELEGGE ET SAMUNN????

Hvordan er det du tenker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det omsorgsvikt du snakker om her?

I det eksempelet jeg nevnte i tråden her om han som flyttet til Finnmark, så var ikke han noen dårlig far for ungene sine.

Heller tvert i mot. Han tilbragte mye tid med dem. Han var trener for barnas fotballlag.

Jeg husker han som en engasjert far.

Nå ser han ungene bare 1 gang i året. Hver sommerferie.

Det er ikke vanskelig å forestille seg at dette er en tragedie for disse barna.

Det er jo det som blir resulatet når mor og far skal bo milevis unna.

I dette tilfellet flyttet han uten barna, og en lov om det ikke skulle være lov er nok umulig å lage. Man kan ikke tvinge noe til å være far mot sin vilje.

Men jeg synes det er på sin plass med en lov hvor det ikke skulle være mulig å ta med seg barna og flytte.

Jeg er enig med deg i at alle mulige teite lover skal bli tredd nedover hodet på oss.

Men jeg synes det er så rart at du mener dette er en lov som ikke vil bli respektert.

Dere snakker om overformynderi.

Jeg kan ikke helt ta dere på alvor.

For dere tenker bare på den som vil flytte.

Dere tenker ikke på den som blir sittende igjen uten barna sine,og dere tenker ikke på dem som må flytte fra fra mor eller far.

Det er det som er overformynderi.

Så vidt jeg vet så er dette allerede regulert i loven som finnes i dag (når det gjelder en av foreldrenes mulighet til å ta med seg barnet "urimelig" langt vekk fra den andre forelderen - spesielt hvis det skjer mot dennes samtykke).

"Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, nå må jeg le.

Dette er en lov som innbefatter at du ikke kan ta med deg barna og flytte mange mil unna den andre forelderen.

Dette er en lov som sier at hvis du ønsker å være far eller mor til barna dine, så skal du få være det.

Dette er en lov som sier at jeg som mor ikke kan ta med meg barna og flytte mange mil, slik at barna mister sin far

Det gjelder en far som ønsker å være far for barna sine, og det gjelder barn som ikke ønsker å miste faren sin.

Og du snakker om å ØDELEGGE ET SAMUNN????

Hvordan er det du tenker?

"Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. "

Så vidt meg bekjent hindrer denne allerede eksisterende loven en av foreldrene å flytte langt unna den andre med deres felles barn - så fremt det ikke samtykkes av den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Så vidt jeg vet så er dette allerede regulert i loven som finnes i dag (når det gjelder en av foreldrenes mulighet til å ta med seg barnet "urimelig" langt vekk fra den andre forelderen - spesielt hvis det skjer mot dennes samtykke).

"Barnet har rett til samvær med begge foreldra, jamvel om dei lever kvar for seg. Foreldra har gjensidig ansvar for at samværsretten vert oppfyld. "

Du mener det finnes en slik lov allerede?

Så hvorfor har vi denne diskusjonen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener det finnes en slik lov allerede?

Så hvorfor har vi denne diskusjonen da?

Fordi det nye lovforslaget innebærer en vesentlig innstramming av foreldrenes mulighet til selv å enes om hva som er det beste for dem - og ikke minst forhindrer at en av foreldrene uten barnet bosetter seg langt unna den andre foreldren med barnet.

Hvilket ikke minst blir interessant i "våre dager" der mange har barn med flere enn en person - og disse godt kan bo på forskjellige steder i Norge......

Hva gjør du da? Kloner deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KariKruskakli

Fordi det nye lovforslaget innebærer en vesentlig innstramming av foreldrenes mulighet til selv å enes om hva som er det beste for dem - og ikke minst forhindrer at en av foreldrene uten barnet bosetter seg langt unna den andre foreldren med barnet.

Hvilket ikke minst blir interessant i "våre dager" der mange har barn med flere enn en person - og disse godt kan bo på forskjellige steder i Norge......

Hva gjør du da? Kloner deg?

Jeg tror ikke denne loven er ment på de som allerede bor forskjellige steder og har barn med forskjellige partnere.

Det tror jeg du også forstår.

Dette er en lov som på litt lenger sikt vil fungere bra, og som er til det beste for barna, og som jeg er ganske sikker på ikke vil bli noe problem å innrette seg etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke denne loven er ment på de som allerede bor forskjellige steder og har barn med forskjellige partnere.

Det tror jeg du også forstår.

Dette er en lov som på litt lenger sikt vil fungere bra, og som er til det beste for barna, og som jeg er ganske sikker på ikke vil bli noe problem å innrette seg etter.

Og jeg er fremdeles like sikker på at du tar fullstendig feil - og tror jeg avslutter denne diskusjonen nå etter ørtende runde på samme sporet:-)

Ha en fortsatt fin dag KariKruskali

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KariKruskakli

Og jeg er fremdeles like sikker på at du tar fullstendig feil - og tror jeg avslutter denne diskusjonen nå etter ørtende runde på samme sporet:-)

Ha en fortsatt fin dag KariKruskali

I lige måde:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabbba

hva med fedre (eller mødre) som gir faen i å møte ungen uansett og moren f.eks mobbes på jobben og vil flytte til et nabofylke der en får en ny stilling. Jeg bodde i samme by som min far, men møtte han knapt 3 ganger eller noe på 5 år og var ikke noe sabotasje fra mors side. Nei, dette er ikke gjennomførbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...