Gå til innhold

"vannet går"


Qwerty2

Anbefalte innlegg

Et spm til dere som har født - jeg venter selv barn i oktober - og lurer på hva som egentlig "skjer" når vannet går.

Er det bare vann, urin eller også blod som kommer?

Er det så mye at det går gjennom buksene etc?

Gruer meg litt til dagen - jeg visste ikke at jeg selv var gravid før i mnd 5,5!! og har derfor en meget usikker termin å forholde meg til.

Bør jeg gå med bind daglig for å være sikker?

Hva gjør en når vannet går og en er ute - drar en hjem og "kjenner etter" eller drar en direkte til sykehus?

Håper dere kan svare på dette. Jeg er blank... dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Qwerty2

    23

  • jubalong70

    4

  • Sofline

    4

  • @Inger

    3

Mest aktive i denne tråden

Det er slett ikke sikkert at vannet går.

Ved mine to første fødsler tok jordmor vannet helt mot slutten for å få fart på sakene (og det fikk hun...). Da tredjemann kom trengtes det ikke fart, og jenta ble født med intakte hinner - seiershette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira12

Jeg var også blank, og husker jeg lurte fælt.

Men for og si det slik, jeg skjønte når vannet gikk! :o)

Det kom ganske masse i første omgang, og litt ett par ganger etterpå.

Så når vannet går, kan du godt ta på ett bind, det er ofte jordmor vil sjekke hvordan det ser ut.

Hos meg var det vann, med litt slim i, ikke mye. Det er ikke urin, da urinen kommer ut en annen plass, ikke via skjeden.

Om vannet går, så ringer du jordmor eller drar på sykehuset.

Tror du skal ligge i ro om ikke hodet på barnet er festet, men er ikke sikker, spør jordmor om det.

Det er nok sikkert individuelt hvor mye som kommer.

Lykke til da :o) Oktober er en fin fin mnd, da har jeg bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg gikk vannet midt på natten første gangen, andre gangen måtte jordmor ta det fordi det hemmet riene en del.

Dersom vannet går skikkelig hjelper det ikke med et bind så det er det liten vits i. :o) Noen opplever at det bare sildrer litt så de er usikre på om de tisser på seg eller hva det er, andre hører omtrent smellet når fosterhinnene sprekker og opplevere rene styrtsjøen! :o) Du drar på sykehuset når vannet går dersom barnets hode har festet seg, har det ikke festet seg legger du deg ned om mulig og får noen til å ringe etter ambulanse til deg. Man skal ikke stå oppreist etter vannavgang dersom barnet ikke har festet seg pga faren for at navlestrengen kan komme i klem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok overraskende å finne ut at du er gravid så seint :)

Jeg vet ikke hvor vanlig det er at vannet fosser ut når en er ute og går, har i allefall ikke hørt om noen.

Med to av mine gikk vannet hjemme. Da lekket det ut litt og litt. Måtte bruke barnebleie. Det var ikke sånn at det fosset ut. Jeg våknet av at det kom litt vann ene gangen, den andre gangen kom det da jeg reiste meg opp fra senga.

Med de to andre "tok" jordmor vannet, og da fosset det ut.

Jeg har ikke tenkt på vannet før barna kom, så jeg har ikke brukt bind eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da datteren min ble født, startet fødselen med at vannet gikk.

Det skjedde om natten og jeg våknet av at det fosset ut. Det var enorme mengder, så et bind hadde ikke vært til hjelp i det hele tatt.

Jeg hadde hørt at det var to lag med fostervann, og at det var vanlig at det ytterste laget kom først, og at det ikke var så mye. For meg må tydeligvis alt ha kommet med en gang.

Fostervannet var blankt, med ørlite blod i.

Har også hørt at det er mest vanlig at vannet går om natten.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge minde fødsler startet med at vannet gikk, og det merket jeg godt! Med førstemann var det attpåtil helligdag, og godt med besøk på KK. Da var det kjemegøy å komme inn i resepsjonen med klissvåt "gravidbukse".

Med andre mann var hodet ikke festet, så det ble å ligge rett ut til ambulansen kom og hentet meg.

Ikke no blod eller slim noen av gangene, bare MASSE vann!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt info.

Noen ganger starter fødselen med rier, andre ganger ved at vannet går. Hos meg var det kun noen dråper, som om det lekkte litt. Du kan ha truseinnlegg om du vil, men ellers så er det bare å bytte truse og ha i bind når vannet går. Noen kan nok oppleve at det fosser ut. Andre fødsel startet med rier, og jordmor tok vannet da det nærmet seg slutten av fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt info.

Du kan ha plastlaken (tisselaken) i senga for sikkerhets skyld. Legg den under lakenet. Barnet skal nok ha det i senga senere så det er greit å ha i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vannet går, skal du i hvertfall legge deg ned med en gang, uansett om du er på butikken. Det kan komme alt på en gang, eller piplende litt av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser er det stor forskjell på hvordan det oppleves.

For meg begynte fødselen med at vannet gikk. Jeg hørte et lite "pop", som når man stikker hull på en ballong, og så fosset vannet i store mengder. Det ble en skikkelig dam på gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vannet går, skal du i hvertfall legge deg ned med en gang, uansett om du er på butikken. Det kan komme alt på en gang, eller piplende litt av gangen.

Ikke hvis hodet er festet vel? Da er det jo ingen fare for at navlestrengen skal komme i klem.. Det var beskjeden jeg fikk, i hvert fall, så med førstemann tok vi bilen til sykehuset og jeg spaserte inn!

Han HADDE faktisk navlestrengen flere ganger rundt halsen, så det kunne jo blitt grusomt hvis hodet ikke hadde vært festet...

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg gikk ikke vannet før fødselen var godt i gang på sykehuset. Jeg tror det vanligste er at fødselen starter med rier, men det er heller ikke uvanlig at vannet går. Hvis alt vannet går på en gang, hjelper det i alle fall ikke med bind! For meg kom det med et digert PLASK på gulvet på fødestua. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke hvis hodet er festet vel? Da er det jo ingen fare for at navlestrengen skal komme i klem.. Det var beskjeden jeg fikk, i hvert fall, så med førstemann tok vi bilen til sykehuset og jeg spaserte inn!

Han HADDE faktisk navlestrengen flere ganger rundt halsen, så det kunne jo blitt grusomt hvis hodet ikke hadde vært festet...

mvh

Tanta mi hadde fått beskjed om å legge seg ned uansett, men glemte det og ungen fikk navlestrengen rundt halsen. Men jeg vet ikke, jeg er ikke jordmor. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanta mi hadde fått beskjed om å legge seg ned uansett, men glemte det og ungen fikk navlestrengen rundt halsen. Men jeg vet ikke, jeg er ikke jordmor. :-)

Rundt halsen kan man få navlestrengen uansett, ungene kan jo snurre rundt sin egen akse selv om den er festet i bekkenet. Poden min hadde navlestrengen rundt halsen da han kom ut og han var helt mørkelilla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt halsen kan man få navlestrengen uansett, ungene kan jo snurre rundt sin egen akse selv om den er festet i bekkenet. Poden min hadde navlestrengen rundt halsen da han kom ut og han var helt mørkelilla.

Hmmm... Jeg vet ikke hvorfor hun fikk vite at det var feil at hun ikke hadde lagt seg ned (det var over termin, så jeg regner med hodet satt fast).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg fikk barn for første gang i mars. Hadde tenkt litt på dette med fostervannet, og fikk tips om tisselaken i senga. Noe jeg ikke rakk. Vannet gikk 2,5 uker før termin. Jeg satt ved frokostbordet kl 9, og plutselig var det som om jeg begynte å lekke - som ekstra mye utflod på én gang. Jeg ble ganske våt. Brukte maxi-bind, som jeg hadde kjøpt til etter fødselen. Disse skiftet jeg jevnt og trutt iløpet av dagen. Hodet hadde festet seg, så det skvulpet bare litt over hver gang jeg reiste meg, hostet eller noe. Jeg fikk ikke tak i jordmor før kl 14. Ville gjerne snakke med henne først, da jeg var litt usikker på om vannet virkelig hadde gått. Mannen min var i Tyskland, men heldigvis skjønte han alvoret før meg, og tok første mulige fly hjem. Jeg fikk time på Ullevål kl 16 og satt en time til observasjon. Jeg kjørte bil ned selv, og ble påkjørt bakfra på veien.... (ikke alvorlig). Fikk time på Ullevål neste formiddag, men riene startet og jeg fødte på natta. Fostervannet er blankt til å begynne med, men blir gjerne rosa - dvs blandet med litt blod. Det er luktfritt, og 'helt vann' - så det værste som skjer er at du blir våt.

LYKKE TIL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt bestandig at vannet går. Mange ganger går det ikke før ungen kommer ut.

De fleste som opplever at vannet går opplever det som en lett sildring. Som om man tisser litt, men at det ikke stopper.

Da jeg fikk storesøster ble det en liten syndeflod. Det var nok fordi hun lå i seteleie og med en fot nederst. Dette gjorde at det ikke var noen ting som buttet i mot og hindret vannet i å renne ut.

Om du føler deg tryggere, kan du jo ha et bind liggende i veska.

Ved de to siste fødslene mine, har jordmor/lege tatt vannet under fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke sikkert at vannet går.

Ved mine to første fødsler tok jordmor vannet helt mot slutten for å få fart på sakene (og det fikk hun...). Da tredjemann kom trengtes det ikke fart, og jenta ble født med intakte hinner - seiershette.

Tusen takk for svar. Håper jo på det beste selv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også blank, og husker jeg lurte fælt.

Men for og si det slik, jeg skjønte når vannet gikk! :o)

Det kom ganske masse i første omgang, og litt ett par ganger etterpå.

Så når vannet går, kan du godt ta på ett bind, det er ofte jordmor vil sjekke hvordan det ser ut.

Hos meg var det vann, med litt slim i, ikke mye. Det er ikke urin, da urinen kommer ut en annen plass, ikke via skjeden.

Om vannet går, så ringer du jordmor eller drar på sykehuset.

Tror du skal ligge i ro om ikke hodet på barnet er festet, men er ikke sikker, spør jordmor om det.

Det er nok sikkert individuelt hvor mye som kommer.

Lykke til da :o) Oktober er en fin fin mnd, da har jeg bursdag.

Takk for svar. Ja, oktober er en fin mnd. Gleder meg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...