Gå til innhold

Når er hannhunden gammel nok til paring?


Gjest hundeeier 2

Anbefalte innlegg

Gjest hundeeier 2

Hvor gammel må en hannhund være før vi kan tenke på parring?

Det er en fin hund, og det er behov for flere hanner for parring av akkurat denne rasen i distriktet. Det er jo og litt penger å tjene på det.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finner du vel garantert info om på siden til norsk kennelklubb, vil jeg tro? (Gjetning: omtrent 1 år?)

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg1365380063

En hannhund kan i teori og praksis parre når den er kjønnsmoden, altså være klar allerede rundt syv måneder. Men det kommer an på hvilken rase det er. En del raser har Norsk Kennel Klub stilt krav til, for eksempel at det skal være kjent hofteleddsstatus. Røntgenfotografering skjer for noen raser ved 12 måneder, for andre ved 18 måneder.

Hvis hunden ikke er utstilt på offisiell utstilling (altså ikke valpeshow, og etter fylte ni måneder), må også NKK ha en testikkelattest som bekrefter at testiklene er til stede. Jeg har hørt om veterinærer som ikke skriver ut det på hunder under ett år, fordi de mener testiklenes tilstedeværelse før det kan være ustabile.

I tillegg kan jo raseklubben ha flere krav, for eksempel røntgenfotografering av albuene, mentaltest, bruksprøver, eksteriørutstilling, gjeterprøve, osv. Men raseklubbens krav påvirker ikke om valpene blir registrert i NKK (med noen unntak). Dette kommer jo an på hva tispeeier ønsker, hva man er interessert i. Jeg ville aldri brukt en hund på et år, fordi jeg vil vite hvordan den utvikler seg mentalt, eksteriørt og helsemessig, og ikke er ferdig ved et år - har den noe å bidra med for rasen? Dessuten vil jeg se på resten av kullet også - og det er det en del oppdrettere som gjør.

Men som sagt: Hannhunden er i stand til å gjennomføre en parring allerede ved syv måneders alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finner du vel garantert info om på siden til norsk kennelklubb, vil jeg tro? (Gjetning: omtrent 1 år?)

"......................................."

Du som vet så mye - er det ikke krav om parring av hannhunder før de kan brukes i avl?

I hesteverdenen er det temmelig strenge krav hingstene må tilfredsstille før de får slippe løs på hoppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hørt av hundefolk.

En hannhund kan i teori og praksis parre når den er kjønnsmoden, altså være klar allerede rundt syv måneder. Men det kommer an på hvilken rase det er. En del raser har Norsk Kennel Klub stilt krav til, for eksempel at det skal være kjent hofteleddsstatus. Røntgenfotografering skjer for noen raser ved 12 måneder, for andre ved 18 måneder.

Hvis hunden ikke er utstilt på offisiell utstilling (altså ikke valpeshow, og etter fylte ni måneder), må også NKK ha en testikkelattest som bekrefter at testiklene er til stede. Jeg har hørt om veterinærer som ikke skriver ut det på hunder under ett år, fordi de mener testiklenes tilstedeværelse før det kan være ustabile.

I tillegg kan jo raseklubben ha flere krav, for eksempel røntgenfotografering av albuene, mentaltest, bruksprøver, eksteriørutstilling, gjeterprøve, osv. Men raseklubbens krav påvirker ikke om valpene blir registrert i NKK (med noen unntak). Dette kommer jo an på hva tispeeier ønsker, hva man er interessert i. Jeg ville aldri brukt en hund på et år, fordi jeg vil vite hvordan den utvikler seg mentalt, eksteriørt og helsemessig, og ikke er ferdig ved et år - har den noe å bidra med for rasen? Dessuten vil jeg se på resten av kullet også - og det er det en del oppdrettere som gjør.

Men som sagt: Hannhunden er i stand til å gjennomføre en parring allerede ved syv måneders alder.

En annen og kanskje en like viktig ting til å vente med parring til hunden er nærmere tre år, er at en hannhund som får parre som unghund kan bli veldig dominant. Ikke alle hannhunder forunt å få slippe til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg1365380063

En annen og kanskje en like viktig ting til å vente med parring til hunden er nærmere tre år, er at en hannhund som får parre som unghund kan bli veldig dominant. Ikke alle hannhunder forunt å få slippe til :)

Det er en sannhet med modifikasjoner. Noen hannhunder blir dominante, men noen blir det om så første parring skjer når de er åtte år. Mye avhenger etter min erfaring av hva slags dressur eier har på hunden fra før av (får den lov til å dominere?) og hvorvidt hunden er vant til å omgås andre hunder.

Dessuten er hunder individuelle - vi har en hannhund som ønsker å være mer dominant enn vi lar ham få være - og han har enda ikke parret noen tispe. Mens han som har parret en rekke tisper fremdeles er på bunnen i hierarkiet i flokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du som vet så mye - er det ikke krav om parring av hannhunder før de kan brukes i avl?

I hesteverdenen er det temmelig strenge krav hingstene må tilfredsstille før de får slippe løs på hoppene.

Tenk om det var slik for menneskedyrene også, du...

Strenge eksteriørkrav og tester før gutta slapp til på jentene.

*lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk om det var slik for menneskedyrene også, du...

Strenge eksteriørkrav og tester før gutta slapp til på jentene.

*lol*

*Fnis* Godkjent kilometertid, gode bein og pene tenner. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og medbragte rtg-bilder (godkjente!) av hoftene...

:-)

Jeg tror verken min kjære eller jeg hadde gått gjennom eksteriørmessig så det er vel like bra vi ikke skal brukes i avl mer. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bør være voksen,dvs.2 år,før den blir brukt til avl.Dessuten bør den røntges fri for HD,AD og AA og kanskje øyelyses(avhenger av rase).Mentaltest og bruksprøve avhenger også av rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror verken min kjære eller jeg hadde gått gjennom eksteriørmessig så det er vel like bra vi ikke skal brukes i avl mer. :o)

Jeg tror de færreste av oss hadde "sluppet" til om vi måtte stilles ut og premieres først - hehe.

*lol*

Denne kvelden blir bedre og bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som vet så mye - er det ikke krav om parring av hannhunder før de kan brukes i avl?

I hesteverdenen er det temmelig strenge krav hingstene må tilfredsstille før de får slippe løs på hoppene.

"er det ikke krav om parring av hannhunder før de kan brukes i avl?"

Den skjønte jeg ikke. Krav om at de skal parres før de kan parres?

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En hannhund kan i teori og praksis parre når den er kjønnsmoden, altså være klar allerede rundt syv måneder. Men det kommer an på hvilken rase det er. En del raser har Norsk Kennel Klub stilt krav til, for eksempel at det skal være kjent hofteleddsstatus. Røntgenfotografering skjer for noen raser ved 12 måneder, for andre ved 18 måneder.

Hvis hunden ikke er utstilt på offisiell utstilling (altså ikke valpeshow, og etter fylte ni måneder), må også NKK ha en testikkelattest som bekrefter at testiklene er til stede. Jeg har hørt om veterinærer som ikke skriver ut det på hunder under ett år, fordi de mener testiklenes tilstedeværelse før det kan være ustabile.

I tillegg kan jo raseklubben ha flere krav, for eksempel røntgenfotografering av albuene, mentaltest, bruksprøver, eksteriørutstilling, gjeterprøve, osv. Men raseklubbens krav påvirker ikke om valpene blir registrert i NKK (med noen unntak). Dette kommer jo an på hva tispeeier ønsker, hva man er interessert i. Jeg ville aldri brukt en hund på et år, fordi jeg vil vite hvordan den utvikler seg mentalt, eksteriørt og helsemessig, og ikke er ferdig ved et år - har den noe å bidra med for rasen? Dessuten vil jeg se på resten av kullet også - og det er det en del oppdrettere som gjør.

Men som sagt: Hannhunden er i stand til å gjennomføre en parring allerede ved syv måneders alder.

"Men som sagt: Hannhunden er i stand til å gjennomføre en parring allerede ved syv måneders alder."

Men i så lav alder er det vel større mulighet for at den skyter blankt? Sånn er det med katter, ihvertfall.

"..........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg1365380063

"Men som sagt: Hannhunden er i stand til å gjennomføre en parring allerede ved syv måneders alder."

Men i så lav alder er det vel større mulighet for at den skyter blankt? Sånn er det med katter, ihvertfall.

"..........................................."

Valper (det er jo det de er) har blitt fedre så unge, så det skjer. Men det er ikke akkurat normalt at hannhunder blir kjønnsmodne så tidlig. Men trådstarter spør jo, uten å spesifisere noe om sin hund - små raser blir for eksempel som regel tidligere kjønnsmodne enn store raser.

Hvorvidt sædkvaliteten som regel er lav/ikke-eksisterende ved så lav alder vet jeg faktisk ikke - har aldri hatt behov for å sjekke så unge dyr. Men den kan jo bli redusert ved høy alder, så det virker logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper (det er jo det de er) har blitt fedre så unge, så det skjer. Men det er ikke akkurat normalt at hannhunder blir kjønnsmodne så tidlig. Men trådstarter spør jo, uten å spesifisere noe om sin hund - små raser blir for eksempel som regel tidligere kjønnsmodne enn store raser.

Hvorvidt sædkvaliteten som regel er lav/ikke-eksisterende ved så lav alder vet jeg faktisk ikke - har aldri hatt behov for å sjekke så unge dyr. Men den kan jo bli redusert ved høy alder, så det virker logisk.

Jo, det skjer selvfølgelig. Men jeg er ganske sikker på at muligheten for at det er "løskrutt" er noe større i de helt yngste kjønnsmodne årene.

"........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elsker hunden min

1500-2000 pr. valp til dere, avhengig av hvor mange valper tispa får selvsagt.

Jeg tipper du har en liten hund slik som jeg, men jeg aner jo ikke rasen på din hund.

Ikke rart disse knøttsmå nudlingene koster mye, for det gjør de. Men de er verdt vært eneste øre :-)

Jeg kan selvsagt sjekke med kennelklubben når de er klare til å parre, men det kan vel du også, for jeg regner med at du er medlem der og at alt har/er og blir sjekket når det gjelder knøttet ditt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg1365380063

Jo, det skjer selvfølgelig. Men jeg er ganske sikker på at muligheten for at det er "løskrutt" er noe større i de helt yngste kjønnsmodne årene.

"........................................."

Joda, men jeg lar ikke unge hunder være alene sammen med løpetidstisper - vil ikke ta den sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg lar ikke unge hunder være alene sammen med løpetidstisper - vil ikke ta den sjansen.

Selvfølgelig ikke :-)

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"er det ikke krav om parring av hannhunder før de kan brukes i avl?"

Den skjønte jeg ikke. Krav om at de skal parres før de kan parres?

"........................................"

*Flirer* Krav om kåring skulle det selvfølgelig stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...