Gå til innhold

Koke frossen fisk?


Gjest Shira12

Anbefalte innlegg

Kan jeg det?

Skulle egentlig ha stekt fisk i dag, men jeg var en smule treig med å få den opp av fryseren.

Og nå har jeg mer lyst på fiskegrateng.

Kan jeg koke den når den er frossen? Eller blir det bare søl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Visst kan du det. Det tar bare litt lengre tid. Men ikke koke, trekke.

Beklager, trekke såklart! Det har mamma prentet inn, men som den ganske udugelige husmoren jeg er, fester det seg bare ikke. ;-)

Da koker jeg bare opp vann da, og hiver hele greia oppi, og lar det trekke?

*må ha det inn med t-skje*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir ødelagt totalt.

Kokt utenpå, og frossen eller rå inni.

En mikroovn er veldig bra i nødstilfeller. Fisken må kanskje sages i to deler eller fler med baufil først. 250 watt til den er litt lunka. Den kan etterpå også kokes i ovnen, men da må den deles opp mindre enn 6 cm stykker og legges i så lite vann som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, trekke såklart! Det har mamma prentet inn, men som den ganske udugelige husmoren jeg er, fester det seg bare ikke. ;-)

Da koker jeg bare opp vann da, og hiver hele greia oppi, og lar det trekke?

*må ha det inn med t-skje*

Ja. Og så må vannet saltes hvis ikke fisken er saltet fra før. Men det er den neppe hvis den er frossen. Du bør sage den i biter hvis det er sammenhengende blokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir ødelagt totalt.

Kokt utenpå, og frossen eller rå inni.

En mikroovn er veldig bra i nødstilfeller. Fisken må kanskje sages i to deler eller fler med baufil først. 250 watt til den er litt lunka. Den kan etterpå også kokes i ovnen, men da må den deles opp mindre enn 6 cm stykker og legges i så lite vann som mulig.

Du, ikke ta fra meg motet nå da...

Jammen jammen, Babette sier jeg bare kan trekke den *vanskelig*

Dessuten er den ikke så stor, er filet av lyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja. Og så må vannet saltes hvis ikke fisken er saltet fra før. Men det er den neppe hvis den er frossen. Du bør sage den i biter hvis det er sammenhengende blokk.

Er en filet av lyr, bestefaren min har fisket og laget den klar. Ganske idiotsikkert opplegg om du vil steke den.

He he, kanskje han har gjennomskuet mine husmorkunnskaper ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, trekke såklart! Det har mamma prentet inn, men som den ganske udugelige husmoren jeg er, fester det seg bare ikke. ;-)

Da koker jeg bare opp vann da, og hiver hele greia oppi, og lar det trekke?

*må ha det inn med t-skje*

hmmmm

Det der blir spennende. Det ytterste laget må jo få mye mer varme i mye lenger tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst kan du det. Det tar bare litt lengre tid. Men ikke koke, trekke.

Det blir i alle fall ikke noe god mat av det.

Fisk bør trekkes ufrossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmmm

Det der blir spennende. Det ytterste laget må jo få mye mer varme i mye lenger tid.

Vel, jeg prøver, deler det opp i stykker, stykket er ikke så tykt.

Og skulle det bli totalt misslykket, har jeg nummeret til Dolly Dimples :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, ikke ta fra meg motet nå da...

Jammen jammen, Babette sier jeg bare kan trekke den *vanskelig*

Dessuten er den ikke så stor, er filet av lyr.

3-400 grams fisk ville jeg lagt i kaldt vann en time for å se om de da var bøyelige, og så trekke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg prøver, deler det opp i stykker, stykket er ikke så tykt.

Og skulle det bli totalt misslykket, har jeg nummeret til Dolly Dimples :o)

Jeg lagde en kjempegod rett med halvfrossen torsk for noen dager siden.

Skiver av fisk i smurt ildfast form, strø over hakket purre og hvitløk, salt og pepper. Legg på tomater i skiver, revet jarlsberg og en skvett matfløte. Inn i ovnen en halvtines tid på 200 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-400 grams fisk ville jeg lagt i kaldt vann en time for å se om de da var bøyelige, og så trekke den.

Jeg hev den litt i microen slik du sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lagde en kjempegod rett med halvfrossen torsk for noen dager siden.

Skiver av fisk i smurt ildfast form, strø over hakket purre og hvitløk, salt og pepper. Legg på tomater i skiver, revet jarlsberg og en skvett matfløte. Inn i ovnen en halvtines tid på 200 grader.

Det hørtes godt ut!

Har fryseren full i fisk, så det må prøves en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en filet av lyr, bestefaren min har fisket og laget den klar. Ganske idiotsikkert opplegg om du vil steke den.

He he, kanskje han har gjennomskuet mine husmorkunnskaper ;-)

Psssh! En kan da ta i!

Utallige ganger har jeg (i nødsfall, og om ikke fiskeblokken er for tjukk) tatt den skarpe kjøkkenkniven OG hammer, og slått meg gjennom. Så det, så.

Til Shira12: det tok meg mange år før jeg skjønte at trekke, ja, det er trekke svakt etter oppkoking. Kjelen skal såvidt være innpå plata og det skal ikke på noen måte være annet enn såvidt bevegelse i vannet.

12 minutter for vanlig frossen fisk i biter.

Fersk fisk forholder naturligvis hele greia segannereldes til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psssh! En kan da ta i!

Utallige ganger har jeg (i nødsfall, og om ikke fiskeblokken er for tjukk) tatt den skarpe kjøkkenkniven OG hammer, og slått meg gjennom. Så det, så.

Til Shira12: det tok meg mange år før jeg skjønte at trekke, ja, det er trekke svakt etter oppkoking. Kjelen skal såvidt være innpå plata og det skal ikke på noen måte være annet enn såvidt bevegelse i vannet.

12 minutter for vanlig frossen fisk i biter.

Fersk fisk forholder naturligvis hele greia segannereldes til.

Godt og høre at det ikke bare er meg som bruker litt tid :o)

Den trekker nå, så får vi se. I mellomtiden koker jeg makaroni, det er jeg god på det! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hev den litt i microen slik du sa.

Det funker fint med lav nok effekt. Mikroen er ikke så god på å fordele varmen jevnt. Ofte må du legge mat i vann for at vannet skal fordele varmen. Utren vann kan fettet i fisken smelte plasten som kan avgi smak og giftige stoffer.

Fisk er en uhyre følsom råvare.

Mikro er en merkelig greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt og høre at det ikke bare er meg som bruker litt tid :o)

Den trekker nå, så får vi se. I mellomtiden koker jeg makaroni, det er jeg god på det! ;-)

Jeg er god på å sørge for at kokkene ikke kjeder seg, og at flytende remedier får en jevn flyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker fint med lav nok effekt. Mikroen er ikke så god på å fordele varmen jevnt. Ofte må du legge mat i vann for at vannet skal fordele varmen. Utren vann kan fettet i fisken smelte plasten som kan avgi smak og giftige stoffer.

Fisk er en uhyre følsom råvare.

Mikro er en merkelig greie.

Fisken er fin den nå, jeg delte den i små stykker, det skal jo i en grateng så da er det ikke så nøye hvordan stykkene er.

Jeg er redd mikroen vår, den gamle skjønte jeg sånn noenlunde, den nye viker jeg helst unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir ødelagt totalt.

Kokt utenpå, og frossen eller rå inni.

En mikroovn er veldig bra i nødstilfeller. Fisken må kanskje sages i to deler eller fler med baufil først. 250 watt til den er litt lunka. Den kan etterpå også kokes i ovnen, men da må den deles opp mindre enn 6 cm stykker og legges i så lite vann som mulig.

For noe tull!!

Hvor mange ganger har du egentlig kokt fisk?

Jeg koker alltid frossen fisk. Har du frossen blokk fra frysedisken, så trekker jeg den rett under kokepunktet i ca 10-12 minutter. Sjekker med en kniv om det ser greit ut innvendig.

Hemmligheten er å IKKE la det koke, men trekke under kokepunktet.

Koker det, blir det fort stenhardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...