Gå til innhold

Ribbeinsbrist/brudd


DarkPink

Anbefalte innlegg

Men har du fortsatt feber og vondt i halsen, og er lymfekjertlene hovne ennå?

Hør på kaffepiken og gå til legen. Om ikke annet for å hente hostesaft. Det er en gyldig grunn til å oppsøke legen. :)

Hehe, jeg leter ikke etter en unnskyldning til å oppsøke ham, men en unnskyldning til å slippe.

Har ikke hatt feber på to uker nå tror jeg, men fortsatt vondt og hovent i halsen. Hosten har blitt hyppigere og kraftigere, men er nå for det meste tørrhoste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • citygirl

    12

  • hidi

    12

  • DarkPink

    10

  • Lillemus

    3

Mest aktive i denne tråden

Hehe, jeg leter ikke etter en unnskyldning til å oppsøke ham, men en unnskyldning til å slippe.

Har ikke hatt feber på to uker nå tror jeg, men fortsatt vondt og hovent i halsen. Hosten har blitt hyppigere og kraftigere, men er nå for det meste tørrhoste.

Har ikke fått med hele sykehistorien din, jeg. Syk lenge?

*sender god bedringsklem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått med hele sykehistorien din, jeg. Syk lenge?

*sender god bedringsklem*

Den har vel blitt litt overdrevet =) Bare vært forkjøla og slikt i over en mnd (bruker ikke ha det lenger enn en ukes tid), og også hatt feber i starten, noe jeg ikke bruker å ha.

Og så er det denna jævla hosten, som ødelegger både forelesninger og søvn, og som nå begynner å gjøre ekstremt vondt med både ribbeinet og de hovne mandlene/lymfekjertlene =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig link!

Da jeg ble hoppet på og tråkket på brystkassa av en hest (!) og knakk et ribbein brukte jeg en skikkelig bred hestebandasje som jeg surret stramt rundt brystkassa. Det hjalp godt faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har vel blitt litt overdrevet =) Bare vært forkjøla og slikt i over en mnd (bruker ikke ha det lenger enn en ukes tid), og også hatt feber i starten, noe jeg ikke bruker å ha.

Og så er det denna jævla hosten, som ødelegger både forelesninger og søvn, og som nå begynner å gjøre ekstremt vondt med både ribbeinet og de hovne mandlene/lymfekjertlene =)

Hmmm. Jeg ville ha tatt en tur til legen for å sjekke ut om du f.eks kan ha fått deg en lungebetennelse (f.eks av mycoplasma eller chlamydia (ikke kjønnsykdommen altså:-))

Synes det var en langvarig infeksjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Jeg ville ha tatt en tur til legen for å sjekke ut om du f.eks kan ha fått deg en lungebetennelse (f.eks av mycoplasma eller chlamydia (ikke kjønnsykdommen altså:-))

Synes det var en langvarig infeksjon!

Ja, jeg er nesten på vei til å gjøre det nå. Men så klikka jo akkurat telefonen min, så da har jeg egentlig ikke mulighet til å ringe og bestille time.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg er nesten på vei til å gjøre det nå. Men så klikka jo akkurat telefonen min, så da har jeg egentlig ikke mulighet til å ringe og bestille time.. =)

:-) Be fastlegen din komme seg på ut på nett, så du kan bestille time online, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg kjeder meg - ellers hadde jeg neppe kastet bort mere tid på deg.

Tabbet ut - hvordan det?

Jeg har hatt flere pasienter (flest gamle beinskjøre - men også en del unge pas) som har hatt ribbeinsbrudd pga kraftig hoste.

Behandling; smertestillende. Ved den minste tvil om komplikasjoner (lungebetennelse pga nedsatt hostekraft, punktering av lungesekk el.l) henviser jeg alltid videre til rtg/sykehus.

Kan du forklare meg på hvilken måte jeg tabber meg ut - siden du påberoper deg kunnskap utover det som kreves for en som har dette som jobb?

Hei, har søkt i gamle innlegg og det ser ut som du har peiling! Jippi :-)

Hva ville du sagt dersom en pasient nylig har bristet/brukket ribbein og er høygravid? (Har hostet kraftig en periode, er bedre nå)

Kan en fødsel forverre ribbeinsskaden slik at man ikke klarer å ta seg av et lite barn på lange tider etterpå?

Om keisersnitt gjøres vil det da bare bli dobbelt opp - smerte i brudd og smerte i operasjonssår?

Jeg tolket det som at du er lege, men er uansett takknemlig om du kan svare meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har søkt i gamle innlegg og det ser ut som du har peiling! Jippi :-)

Hva ville du sagt dersom en pasient nylig har bristet/brukket ribbein og er høygravid? (Har hostet kraftig en periode, er bedre nå)

Kan en fødsel forverre ribbeinsskaden slik at man ikke klarer å ta seg av et lite barn på lange tider etterpå?

Om keisersnitt gjøres vil det da bare bli dobbelt opp - smerte i brudd og smerte i operasjonssår?

Jeg tolket det som at du er lege, men er uansett takknemlig om du kan svare meg :-)

"Hva ville du sagt dersom en pasient nylig har bristet/brukket ribbein og er høygravid? (Har hostet kraftig en periode, er bedre nå)

Kan en fødsel forverre ribbeinsskaden slik at man ikke klarer å ta seg av et lite barn på lange tider etterpå?"

Hei du - skjønner du er bekymret. Men ungen skal ut den, enten den ene veien eller andre veien:-) Hvorvidt dine ribbeinssmerter vil føre til et keisersnitt eller vanlig fødsel er vanskelig for meg å vurdere - det må du nesten snakke med gynekologen på sykehuset du skal føde på.

Postoperativt etter keisersnitt vil det være til ulempe for deg hvis du fortsatt er så smertepåvirket at du ikke klarer å hoste/puste skikkelig, og mobilisering etterpå kan bli vanskeligere.

"Om keisersnitt gjøres vil det da bare bli dobbelt opp - smerte i brudd og smerte i operasjonssår? "

Keisersnitt fører vanligvis ikke til så store smerter - de fleste pasienter lindres tilstrekkelig med paralgin forte postoperativt tror jeg.

Anbefaler deg å ta en skikkelig prat med gynekolog / jordmora på sykehuset så du kan få spesifikke råd i din situasjon. Lykke til med fødsel;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva ville du sagt dersom en pasient nylig har bristet/brukket ribbein og er høygravid? (Har hostet kraftig en periode, er bedre nå)

Kan en fødsel forverre ribbeinsskaden slik at man ikke klarer å ta seg av et lite barn på lange tider etterpå?"

Hei du - skjønner du er bekymret. Men ungen skal ut den, enten den ene veien eller andre veien:-) Hvorvidt dine ribbeinssmerter vil føre til et keisersnitt eller vanlig fødsel er vanskelig for meg å vurdere - det må du nesten snakke med gynekologen på sykehuset du skal føde på.

Postoperativt etter keisersnitt vil det være til ulempe for deg hvis du fortsatt er så smertepåvirket at du ikke klarer å hoste/puste skikkelig, og mobilisering etterpå kan bli vanskeligere.

"Om keisersnitt gjøres vil det da bare bli dobbelt opp - smerte i brudd og smerte i operasjonssår? "

Keisersnitt fører vanligvis ikke til så store smerter - de fleste pasienter lindres tilstrekkelig med paralgin forte postoperativt tror jeg.

Anbefaler deg å ta en skikkelig prat med gynekolog / jordmora på sykehuset så du kan få spesifikke råd i din situasjon. Lykke til med fødsel;-)

Jeg skal snakke med lege på sykehuset om få dager. Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...