Gå til innhold

Nå må vi visst avlive pusen...


Gjest mij

Anbefalte innlegg

Har ikke lest de andre svarene her, men hva med å sette opp en annonse på lokalbutikken, samt på finn.no om "Katt gis bort"?

Gi-bort-annonser på finn.no er til og med gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 322
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • meg__123!

    72

  • Goliath

    30

  • laguna1365380434

    15

  • cecily

    11

Akkurat, du konkluderer med at jeg ikke er kompetent til å ha dyr, kun ut i fra den ene frustrerte kommentaren.

Vet ikke hvem som er mest saklig her jeg.

Nei, jeg konkluderer ikke. Jeg antyder at det kanskje er et element i saken. Og ganske riktig, ja, ut fra den uttalelsen der.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, du konkluderer med at jeg ikke er kompetent til å ha dyr, kun ut i fra den ene frustrerte kommentaren.

Vet ikke hvem som er mest saklig her jeg.

Katten virker imidlertid, etter beskrivelsen, å være syk. Det er ikke normalt at den ikke klarer å få ut all avføringen.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne overta pusen min? Og - har du lest innelgget mitt skikkelig før du argumenterer?

For allergien er en realitet, og har du virkelig noen som helst peiling så ville du visst at man kan utvikle allergi i voksen alder. Jeg utviklet den for 3 år siden, mens jeg jobbet full tid med dyr. Måtte da ta et valg fordi jeg ikke både kunne være eksponert for dyr på jobb hele dagen og samtidig ha en ekstremt røytende katt hjemme.

Jeg valgte faktisk å finne meg en annen jobb for å kunne beholde pusen min. Tross i at det var dyr jeg var ment å skulle jobbe med. Hvem ville sagt opp den hardt ervervede jobben sin for å beholde et dyr?

Nå er jeg blitt enda mer allergisk, kan ikke klappe den uten å snørre og klø i øynene. Svigerfar er verre enn meg. Vi har ingen annen familie eller bekjente som passer til å ha dyr.

Vi må derfor holde oss hjemme hver helg fordi ingen kan passe ham i noen dager.

Kunne ikke ramle meg inn å plassere ham i et allerede overfylt kattehus hos dyrebeskyttelsen eller rykke inn annonse i avisa, da vet man aldri hvor han havner, har ikke hjerte til å tenke på det engang.

Man skal strekke seg langt for et dyr man har påtatt seg ansvaret for, men man må samtidig være ansvarlig _nok_ til å innse når man ikke lenger strekker til.

"Kunne ikke ramle meg inn å plassere ham i et allerede overfylt kattehus hos dyrebeskyttelsen eller rykke inn annonse i avisa, da vet man aldri hvor han havner, har ikke hjerte til å tenke på det engang."

Når du har fått denne tråden litt på avstand, og kanskje ikke er påvirket av sinnstemningene her inne, så kan du ikke prøve å tenke over dette utsagnet en gangt til? Og tenkt ut ifra katten sitt synspunkt.

Det virker som du er glad i katten din, men kanskje omsorgen i dette utsagnet kunne vært sett fra en annen vinkel. Du kan tenke på det såfall og vurdere hva katten hadde ønsket uten påvirkning fra dine personlige meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

Jeg ville nå hvertfall prøvd å gi katten en sjanse til å fortsette å leve.

At det er mye jobb med pus, og at de kan bli syke viste du vel forresten når du fikk pus?

Jeg har en gammel pus, som slett ikke er så lett å ha med å gjøre alltid, men å ta livet av ham før han eventuelt blir syk og får vondt er helt uaktuelt. Han er kompisen min.

Synes folk tar litt lett på dette med dyr. Passer det å ha søte katter en dag, flott..En får unger, synes det er jobb mede dyra..Og det er plutselig helt greit å bare få tidligere bestevenner kverka! :-I

Javel, så er du allergisk..Hvorfor da blande inn alle de andre tingene du nevner? At det er jobb med pus, og at pus gjør slik og slik? Sånt bør en sette seg inn i at kan skje når en påtar seg ansvar for et lite liv.

Og prøv nå å få gitt pusen videre..Det kan jo hende det finnes et koselig hjem for ham, selvom det selvsagt er litt vanskelig å få omplassere voksne katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg konkluderer ikke. Jeg antyder at det kanskje er et element i saken. Og ganske riktig, ja, ut fra den uttalelsen der.

"........................................"

Men hva gjør man da - når man blir allergisk? Skal vedde på at de hadde beholdt katten hadde det ikke vært for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva gjør man da - når man blir allergisk? Skal vedde på at de hadde beholdt katten hadde det ikke vært for det.

Nei, jeg har overhodet ikke sagt at man er uansvarlige hvis man fatisk ikke kan ha katten - p.g.a allergi etc. Det er vanskelig, men med mindre katten er uhelbredelig syk (hvorpå den vil måtte avlives uansett), eller har adferdsvansker som gjør at den ikke kan flytte, så må man faktisk gjøre alt man kan for å få omplassert den før man tar skrittet og avliver.

Jeg reagerer på påstanden om at kattehuset hos dyrebeskyttelsen skal være negativt, hvis det er en mulighet for omplassering. Dyrebeskyttelsen tar ikke inn flere katter enn de har plass til for forsvarlig hold. Men det er uansett ikke nødvendigvis mulig å bare levere en katt man har hatt i seks år der - det vil jeg tro blir veldig vanskelig.

"........................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nå hvertfall prøvd å gi katten en sjanse til å fortsette å leve.

At det er mye jobb med pus, og at de kan bli syke viste du vel forresten når du fikk pus?

Jeg har en gammel pus, som slett ikke er så lett å ha med å gjøre alltid, men å ta livet av ham før han eventuelt blir syk og får vondt er helt uaktuelt. Han er kompisen min.

Synes folk tar litt lett på dette med dyr. Passer det å ha søte katter en dag, flott..En får unger, synes det er jobb mede dyra..Og det er plutselig helt greit å bare få tidligere bestevenner kverka! :-I

Javel, så er du allergisk..Hvorfor da blande inn alle de andre tingene du nevner? At det er jobb med pus, og at pus gjør slik og slik? Sånt bør en sette seg inn i at kan skje når en påtar seg ansvar for et lite liv.

Og prøv nå å få gitt pusen videre..Det kan jo hende det finnes et koselig hjem for ham, selvom det selvsagt er litt vanskelig å få omplassere voksne katter.

"Javel, så er du allergisk..Hvorfor da blande inn alle de andre tingene du nevner? At det er jobb med pus, og at pus gjør slik og slik? Sånt bør en sette seg inn i at kan skje når en påtar seg ansvar for et lite liv."

Godt sagt.

"......................................"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten virker imidlertid, etter beskrivelsen, å være syk. Det er ikke normalt at den ikke klarer å få ut all avføringen.

"......................................."

OK, for å utdype - Avføringen sitter fast i hår og pels. Hår som går gjennom tarmene og floker seg rundt innholdet og hindrer at den løsner helt fra endetarmen.

Han kan ikke å vaske seg skikkelig. Regner med det skyldes at han mistet kattemor veldig tidlig, han kom til kattehuset bare rundt 6 uker gammel.

Han er forøvrig "syk" på annen måte, han mangler E. coli i tarmen, og har derfor måttet gå på spesialfôr hele livet.

Han sliter med dannelse av urinstein (FLUTD), må iblant til veterinær for å kateteriseres. Det er en fin balanse mellom spesialfôret for tarm og samtidig unngå urinstein. Han kan ikke få godbiter utenom spesialfôret.

Han røyter sykelig, men blir ennå verre av fiskeolje. Jeg satte selv b-vitamininjeksjoner hver 3. uke over en lang periode, noe som hjalp, men jeg måtte slutte siden katten selvsagt mislikte sprøyta. Ville ikke plage ham med det.

Synes det er ille å måtte tenke på at nye eiere kanskje ikke vil se viktigheten av skikkelig oppfølging.

Så ukompetent? Jeg vil ikke ha det på meg faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Javel, så er du allergisk..Hvorfor da blande inn alle de andre tingene du nevner? At det er jobb med pus, og at pus gjør slik og slik? Sånt bør en sette seg inn i at kan skje når en påtar seg ansvar for et lite liv."

Godt sagt.

"......................................"

Det er selvsagt for at hun skal overbevise seg selv om at det hun gjør er rett. Det kan da vel ikke være så vanskelig å skjønne. Hadde hun ikke hatt kvaler hadde hun ikke nevnt det her inne engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten virker imidlertid, etter beskrivelsen, å være syk. Det er ikke normalt at den ikke klarer å få ut all avføringen.

"......................................."

Det spørs hva hun mener med å slepe rundt avføringen. Jeg har en norsk skogskatt med lang pels. Det skjer ganske ofte at avføringen henger seg fast i hårene bake uten at avføringen nødvendigvis sitter tovet fast i pelsen. Da detter avføring av, gjerne på gulvet, etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør man da - når man blir allergisk? Skal vedde på at de hadde beholdt katten hadde det ikke vært for det.

Ja, det hadde vi. Helt klart. Jeg er veldig opptatt av å lære barn respekt for og glede av å ha dyr, og det har vi oppnådd hos 2-åringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laguna1365380434

"Javel, så er du allergisk..Hvorfor da blande inn alle de andre tingene du nevner? At det er jobb med pus, og at pus gjør slik og slik? Sånt bør en sette seg inn i at kan skje når en påtar seg ansvar for et lite liv."

Godt sagt.

"......................................"

Takk! :-)

Jeg blir litt lei meg over at folk ser ut til å ta ganske lett på kjæledyrhold. Katter (og andre dyr!) er verdifulle liv og små "personligheter" med evne til å føle og være..En blir glad i dem, og venner med dem.

Det er for me helt uforståelig at en da ikke prøver virkelig hardt, og gjør så godt en kan for at kompisen skal kunne leve videre, selvom en da skulle bli så uheldig å bli allergisk. ( Hvilket jeg mistenker at ofte bare er et påskudd, uten at jeg nødvendigvis sier at det så i dette tilfellet)

Jeg synes at klær, stereoanlegg, biler og kjøkkenutstyr kan kastes om det ikke står til forventningene.

Å kaste ut dyr fordi det passer litt dårlig eller er mere jobb enn forventet er etter min mening helt forkastelig, og jeg verkn vil eller kan skjønne mentaliteten.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er selvsagt for at hun skal overbevise seg selv om at det hun gjør er rett. Det kan da vel ikke være så vanskelig å skjønne. Hadde hun ikke hatt kvaler hadde hun ikke nevnt det her inne engang.

men virker som hun har bestemt seg allerede da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nå hvertfall prøvd å gi katten en sjanse til å fortsette å leve.

At det er mye jobb med pus, og at de kan bli syke viste du vel forresten når du fikk pus?

Jeg har en gammel pus, som slett ikke er så lett å ha med å gjøre alltid, men å ta livet av ham før han eventuelt blir syk og får vondt er helt uaktuelt. Han er kompisen min.

Synes folk tar litt lett på dette med dyr. Passer det å ha søte katter en dag, flott..En får unger, synes det er jobb mede dyra..Og det er plutselig helt greit å bare få tidligere bestevenner kverka! :-I

Javel, så er du allergisk..Hvorfor da blande inn alle de andre tingene du nevner? At det er jobb med pus, og at pus gjør slik og slik? Sånt bør en sette seg inn i at kan skje når en påtar seg ansvar for et lite liv.

Og prøv nå å få gitt pusen videre..Det kan jo hende det finnes et koselig hjem for ham, selvom det selvsagt er litt vanskelig å få omplassere voksne katter.

Det er mange faktorer her, små og store, og allergi er den avgjørende, men det betyr ikke at jeg tar avlivning med lett hjerte. Dem som tror det er ikke særlig forståelsesfulle selv.

Jeg skriver ikke her for å få godkjennelse, men for å lette hjertet. Noen kicker på en faktor, noen på en annen, og ifølge enkelte her burde ikke allergi spolle noen rolle i det hele tatt(!) Jeg bør visst egentlig flytte ned i kjelleren til svigers, så katten kan leve videre her i leiligheten sammen med resten av familien min. :-)

Nevner det andre fordi det er årsaker som gjør at jeg kvier meg for å overlate ham til andre. Jeg har jobbet mye med dyr, og tror liksom ikke pusen min vil få bra nok stell andre steder.

Men jeg har utdypet situajsoenn lenger nede, så jeg kan godt gjenta det, for dem som måtte være interessert:

Avføringen sitter fast i hår og pels. Hår som går gjennom tarmene og floker seg rundt innholdet og hindrer at den løsner helt fra endetarmen.

Han kan ikke å vaske seg skikkelig. Regner med det skyldes at han mistet kattemor veldig tidlig, han kom til kattehuset bare rundt 6 uker gammel.

Han er "syk" på annen måte, han mangler E. coli i tarmen, og har derfor måttet gå på spesialfôr hele livet.

Han sliter med dannelse av urinstein (FLUTD), det er en smertefull og farlig lidelse, og han må iblant til veterinær for å kateteriseres.

Det er en fin balanse mellom spesialfôret for tarm og samtidig unngå urinstein. Han kan ikke få godbiter utenom spesialfôret.

Han røyter sykelig, men blir ennå verre av fiskeolje. Jeg satte selv b-vitamininjeksjoner hver 3. uke over en lang periode, noe som hjalp, men jeg måtte slutte siden katten selvsagt mislikte sprøyta. Ville ikke plage ham med det.

Akkurat nå går han med krage pga et sår han har klødd på seg - han ble bitt av veps, og brodden ble sittende igjen. Jeg er så snill at jeg selvsagt trosser allergien for å klø pus så mye jeg kan, en selvfølge for de fleste, og også for meg. Så helt følelsesløs er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt for at hun skal overbevise seg selv om at det hun gjør er rett. Det kan da vel ikke være så vanskelig å skjønne. Hadde hun ikke hatt kvaler hadde hun ikke nevnt det her inne engang.

Jepp. Og noen kicker på at jeg faktisk kan la allergi være en faktor i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kunne ikke ramle meg inn å plassere ham i et allerede overfylt kattehus hos dyrebeskyttelsen eller rykke inn annonse i avisa, da vet man aldri hvor han havner, har ikke hjerte til å tenke på det engang."

Når du har fått denne tråden litt på avstand, og kanskje ikke er påvirket av sinnstemningene her inne, så kan du ikke prøve å tenke over dette utsagnet en gangt til? Og tenkt ut ifra katten sitt synspunkt.

Det virker som du er glad i katten din, men kanskje omsorgen i dette utsagnet kunne vært sett fra en annen vinkel. Du kan tenke på det såfall og vurdere hva katten hadde ønsket uten påvirkning fra dine personlige meninger.

Det er nok ikke jeg som er mest påvirket av sinnsstemninger i denne tråden.

Om du tror dette er en beslutning jeg plutselig kom til nå i kveld og hamret det ned på DOL i full frustrasjon for å få trøst, så tar du feil.

Dette er en veloverveid avgjørelse med mange faktorer, små og store. Og jeg forventet meg motbør, men er såpass sikker på at jeg har vurdert alle sidene her at jeg ikke lar meg hisse opp av mer eller mindre saklig kritikk.

Om du vil vite enda mer om faktorene her så les de siste to innleggene jeg postet. Men det er alldeles frivillig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke jeg som er mest påvirket av sinnsstemninger i denne tråden.

Om du tror dette er en beslutning jeg plutselig kom til nå i kveld og hamret det ned på DOL i full frustrasjon for å få trøst, så tar du feil.

Dette er en veloverveid avgjørelse med mange faktorer, små og store. Og jeg forventet meg motbør, men er såpass sikker på at jeg har vurdert alle sidene her at jeg ikke lar meg hisse opp av mer eller mindre saklig kritikk.

Om du vil vite enda mer om faktorene her så les de siste to innleggene jeg postet. Men det er alldeles frivillig.

men om du poster dette her så må du jo tåle å få høre at andre er uenige... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men foreldre avliver ikke barnet sitt uansett hvor sykt og funksjonshemmet barnet er. Viss du skal vurdere katten som barnet ditt, så burde samme følelsene være tilstedet (og det er jo det selvfølgelig ikke) og derfor bør du vurdere katten som et selvstendig og levende individ som i sin bevisthet ønsker å leve like mye som du.

Og en elg da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men om du poster dette her så må du jo tåle å få høre at andre er uenige... :)

Jeg tåler at andre er uenige. Jeg tar kritikk og svarer det saklig. Mens du har ikke kommet med noen skikkelige argumenter i det hele tatt, bare dilter etter kritikken fra Hymla. Det er bare slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...