Gå til innhold

Hvor lenge bruke tåteflaske?


Gjest Snuppsen

Anbefalte innlegg

Gjest Snuppsen

Jeg har hatt endel diskusjoner med søsteren min ang hvor lenge det er normalt å bruke tåteflaske. Jeg mener en kan gå over til tutekopp i 8-9 mnd alderen (snuppa holder koppen bra), mens søsteren min mener at barn bør drikke av tåteflaske til de er 1.5-2 år gammle. Hun begrunner dette med at tutekopper ikke tåler lunken væske og for at barnet ikke er modent nok til å drikke av tutekopp.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid trodd at dette var etter smak og behag. Tåteflaske fører kanskje i større grad til feil tannstilling, men da skal man nok bruke den veldig ofte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at flasken er en erstatning for brystet, og at det eneste som skal komme fra den er morsmelk og morsmelkserstatning.

Når barnet begynner å drikke andre ting, gir man det fra kopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er modent til å drikke fra kopp når barnet klarer det. Og det er stort sett i 7-9 mnd alder.

At man ønsker å beholde flaska for kosens skyld er en annen sak. Men man kan jo bruke begge deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest min erfaring

Vi begynte å øve med vanlig glass da barna var under et halvt år gamle, og de brukte tåteflaske kun noen få ganger. så jeg mener du godt kan slutte med tåteflaske nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at flasken er en erstatning for brystet, og at det eneste som skal komme fra den er morsmelk og morsmelkserstatning.

Når barnet begynner å drikke andre ting, gir man det fra kopp.

Det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søstra di er helt på bærtur! Tåteflasker er for babyer og barn trenger ikke varm melk lenger enn til de har rene melkemåltider noe som vel tar slutt i 8-12 mnds alder.

Dessuten tåler tutekopper utmerket godt lunken drikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hver og en får gjøre det som føles riktig.

Vi fikk ikke til ammingen med førstemann, flasken hans ble til kos. Hadde han fått pupp, ville puppen blitt kos.

Han fikk kose med flasken sin til han ble vel 2 og et halvt år.

Gjør det som passer deg og ditt barn. Tåteflaske kan du bruke så lenge du vil og så lite du vil.

Det er ingenting i veien for å bruke tutekopp fra de er 2 - 3 mnd gamle heller.

Det viktigste er vel at de får i seg maten?

Jeg gir ikke flaske til minstemann her i huset, nettopp fordi det var så vanskelig å venne eldstemann av med den- Men det er mitt valg... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid trodd at dette var etter smak og behag. Tåteflaske fører kanskje i større grad til feil tannstilling, men da skal man nok bruke den veldig ofte..

Tannleger sier at det ikke har så mye å si før barnet er rundt tre år!

Snuppa mi fikk tåteflaske til hun var rundt to år, men bare som kos. Ellers drakk hun av kopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører begge deler vi.

Snuppa (13 mnd) får en flaske med varm melk i sengen om morgenen, både for kosens skyld, og fordi hun da kan vente med frokost til hun kommer i barnehagen.

Resten av dagen drikker hun fra kopp/tutekopp.

Gjør det dere trives med dere :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannleger sier at det ikke har så mye å si før barnet er rundt tre år!

Snuppa mi fikk tåteflaske til hun var rundt to år, men bare som kos. Ellers drakk hun av kopp.

Sikkert riktig det. Men at det skal være negativt å bruke tutekopp framfor flaske kan jeg iallefall ikke skjønne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at flasken er en erstatning for brystet, og at det eneste som skal komme fra den er morsmelk og morsmelkserstatning.

Når barnet begynner å drikke andre ting, gir man det fra kopp.

Toåringen min får fortsatt MME en sjelden gang fra flaske. Da er det fest ;-)

Nesten hver dag får hun en tåteflaske med vann ispedd bittelitt eplejuice.

Hun er stor jente, men jammen er det koselig med tåteflaska iblant :-)

Jeg ser igrunnen ikke noe galt i dette, men nytteverdien kan man jo spørre seg om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert riktig det. Men at det skal være negativt å bruke tutekopp framfor flaske kan jeg iallefall ikke skjønne..

Ser ikke på det som negativt... Barnet bestemmer jo i stor grad selv!

Noen ammer barnet til det er tre måneder og noen (etter et TV-program jeg så) vil helst ikke slutte....

Kos og masse nærhet får jo barna uansett... Men folk har ulike meninger og det er jo også lov!

Ikke tenk på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snuppa mi blir 1 år på mandag, og drikker av tutekopp hver dag.

Det har hun gjort i MANGE måneder, men hun har fortsatt ikke lært seg helt dette her. Det kommer for mye på en gang, og hun suger inn, også spruter det ut før hun svelger igjen - masse søl, altså... De ler av henne i barnehagen også *flire*.

Så her er det tutekopp når vi har tid til å øve og tid til å bli våte, og flaske når det skal være litt mer effektivt og gå kjappere unna.

Fatter ikke hvorfor hun ikke takler det, det kommer jo ikke SÅ mye ut av en tutekopp med sånn antisøl-sak... Men nå har vi altså øvd i et halvt år, og det samme skjer HELE tiden...

Så her holder vi nok på flaska litt til, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke på det som negativt... Barnet bestemmer jo i stor grad selv!

Noen ammer barnet til det er tre måneder og noen (etter et TV-program jeg så) vil helst ikke slutte....

Kos og masse nærhet får jo barna uansett... Men folk har ulike meninger og det er jo også lov!

Ikke tenk på det!

De to eldste "overlevde" og skikkelig kjekke jenter, så minsten står nok over hun også ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Underskrift

Jeg menet at det ikke er noe og skulle diskutere.

Du slutter når du vil, og søstern din slutter når hun vil.

Skjønner ikke at dette kunne være en problemstilling.

Dere har vel rett begge to da'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to eldste "overlevde" og skikkelig kjekke jenter, så minsten står nok over hun også ;-)

Klart de gjør! Du er mamma og gjør det som er best for dine barn...

Dønn kjedelig om vi alle var like!

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger og søstra mi sin unge har ihvertfall brukt tutekopp fra de var 6-7-8 mnd gamle. Ingen av dem har likt tåteflaske. (kanskje pga små hull?)

Lunken drikke går utmerket i tutekopp.

Så jeg mener at søstra di er på bærtur... -ihvertfall når det gjelder tåteflasker ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på småbarnsavdeling i bhg, av en gruppe på ti barn fra 12 mnd til 2,5 år er det bare én som fortsatt bruker tåteflaske (og også han er fint i stand til å drikke av tutekopp el vanlig kopp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåteflaske til 1,5-2 år?

Jøsses... Vi hadde pakket bort både tutkopper og tåteflasker før hun var 1,5 år. Hun drikker av glass eller brusflaske med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...