Gå til innhold

Burde det være forbud mot burka?


hidi

Anbefalte innlegg

Nederland går inn for å forby all bruk av burka og alt som dekker ansiktet...

Det er det mest liberale landet i verden! Bør vi følge etter?

Jeg mener ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 410
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    64

  • Prozak

    56

  • ylvali1365381015

    55

  • keinstein

    48

Ja, jeg er også enig. Hijab og burka er kvinnediskriminerende og når det går så langt at unger skriker hore til folk som ikke bærer det, synes jeg det skulle forbys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Jeg er ikke komfortabel med at folk går rundt i burka i Oslo sentrum, på samme måte som jeg ville blitt ukomfortabel om noen gikk rundt med finlandshette på Karl Johan. Jeg synes folk bør være "identifiserbare".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokså uvesentlig spørsmål egentlig, da det er de som er inni (og deres ektemenn) som burde hatt forbud mot å komme hit i første omgang.

Da er vi egentlig litt sent ute...

Men det burde være forbudt å dekke hele hodet.

Ellers ser vi snart en burkakledd bankrøver, som er umulig å identifisere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er også enig. Hijab og burka er kvinnediskriminerende og når det går så langt at unger skriker hore til folk som ikke bærer det, synes jeg det skulle forbys.

Det er diskriminerende i det øyeblikk kvinner blir tvunget til å bruke det. Det er overhodet ikke diskrimineredne hvis det bæres frivillig. Og det er det faktisk mange som gjør, noe vi ikke bør glemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er diskriminerende i det øyeblikk kvinner blir tvunget til å bruke det. Det er overhodet ikke diskrimineredne hvis det bæres frivillig. Og det er det faktisk mange som gjør, noe vi ikke bør glemme.

Hvordan vet vi at det brukes frivillig...? At det ikke står en mann bak speilet?

Forby, sier jeg, er det beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet vi at det brukes frivillig...? At det ikke står en mann bak speilet?

Forby, sier jeg, er det beste!

At vi, ikke muslimer - skal forby et religiøst klesplagg, fordi vi er usikre på hvem som bærer det frivillig eller ikke?

Du tuller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet vi at det brukes frivillig...? At det ikke står en mann bak speilet?

Forby, sier jeg, er det beste!

Hvor skal grensa gå mellom tillatte og forbudte hodeplagg? Får ikke bestemora mi lov til å gå med skaut på hodet lenger? Hva med luer? Hvorfor skal en strikket lue være tillatt, men et skaut forbudt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At vi, ikke muslimer - skal forby et religiøst klesplagg, fordi vi er usikre på hvem som bærer det frivillig eller ikke?

Du tuller?

Tuller ikke.

Her i vesten identifiserer vi oss med utseende. Hvem som helst kan ta på seg en burka og nekte villt for bankran f. eks.

Eller de bruker falske pass. Husk: Ingen har lov å se dem uten burka, bortsett fra ektemannen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal grensa gå mellom tillatte og forbudte hodeplagg? Får ikke bestemora mi lov til å gå med skaut på hodet lenger? Hva med luer? Hvorfor skal en strikket lue være tillatt, men et skaut forbudt?

Alt du sier er lovlig. Det er ikke snakk om skaut, men om hodeplagg som skjuler en kvinnes identitet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg driter en lang marsj i om folk bruker burka eller ikke. Jeg vil tro de aller fleste ikke etniske nordmenn som ikler seg burka gjør det frivillig (ja, jeg vet jeg er naiv).

Jeg hadde nok nekta å bruke burka i et land der dette var påbudt. Hvorfor skal ikke de få nekte å gå i "norske" klær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt du sier er lovlig. Det er ikke snakk om skaut, men om hodeplagg som skjuler en kvinnes identitet...

Greit, da er jeg selvsagt enig. Men Dorthe skrev noe om å forby hijab også, og jeg trodde det var det du også mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg driter en lang marsj i om folk bruker burka eller ikke. Jeg vil tro de aller fleste ikke etniske nordmenn som ikler seg burka gjør det frivillig (ja, jeg vet jeg er naiv).

Jeg hadde nok nekta å bruke burka i et land der dette var påbudt. Hvorfor skal ikke de få nekte å gå i "norske" klær?

Og du tror at du kan gå fredelig i Iran i norske klær...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg driter en lang marsj i om folk bruker burka eller ikke. Jeg vil tro de aller fleste ikke etniske nordmenn som ikler seg burka gjør det frivillig (ja, jeg vet jeg er naiv).

Jeg hadde nok nekta å bruke burka i et land der dette var påbudt. Hvorfor skal ikke de få nekte å gå i "norske" klær?

jeg er ikke så sta at ingen kan få meg til å endre mening. Kommer noen med gode nok argumenter, så skal du ikke se bort fra at jeg endrer mening. Aller helst skulle jeg visst hvilke argumenter burka-folket har! Vi vet så lite om hva som rører seg i hodene deres, at vi egentlig ikke er kompetente til å avgjøre noe som helst mht til burka eller ikke burka...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du tror at du kan gå fredelig i Iran i norske klær...?

Nei, men vi trenger likevel ikke å gjøre oss så "små" at vi rakker ned på folk med burka her i Norge.

Forøvrig kjenner jeg til en skilt alenemamma i Iran. Hun og datteren bruker ikke burka, noe som er helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nei. Selv om jeg misliker burka syns jeg dette må være noe disse damene setter foten ned for selv. De er like intelligente som deg og meg og klarer selv å gjøre seg opp en mening. Såpass tiltro og respekt må vi vise dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ikke så sta at ingen kan få meg til å endre mening. Kommer noen med gode nok argumenter, så skal du ikke se bort fra at jeg endrer mening. Aller helst skulle jeg visst hvilke argumenter burka-folket har! Vi vet så lite om hva som rører seg i hodene deres, at vi egentlig ikke er kompetente til å avgjøre noe som helst mht til burka eller ikke burka...

Meget godt poeng!

I Koranen står et at en kvinne skal være tildekket, for ikke å være en fristelse for menn. Samtidig står det at menn skal respektere kvinner,,,

Men det å dekke seg til står faktisk i Koranen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er diskriminerende i det øyeblikk kvinner blir tvunget til å bruke det. Det er overhodet ikke diskrimineredne hvis det bæres frivillig. Og det er det faktisk mange som gjør, noe vi ikke bør glemme.

For meg hjelper det ikke at det er frivillig. Det fører med seg alt for mye dritt.

Jeg tror bare at vi kan slå fast at vi er helt uenig :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...