Gå til innhold

Burde det være forbud mot burka?


hidi

Anbefalte innlegg

ylvali1365381015

Jepp. Jeg er veldig sint. Rasende. Jeg fråder. Helt sant. Jeg kødder ikke.

Og ja - du _jatter_, og svarer i hytt og pine helt uten sammenheng eller relevans. Det må du tåle å høre. Så får du bare forsøke med hersketeknikken ved å forsøke å fremstille meg som sint - den er så gammel at jeg tviler på om noen gidder å forsøke å svare på sånt.

"........................................"

Vet du, jeg kommer aldri til å bli klok på deg.

Du leser ikke mine innlegg slik jeg gjør selv. Og ikke skjønner jeg hvordan dette alltid oppstår.

Nå vet jeg at du kommer til å ta den enkleste varianten, nemlig å si at det er da faen meg ikke rart når jeg er så vag og usaklig og upresis og jeg vet ikke hva...

Men jeg tror også at det har litt med "språkspill" å gjøre, variasjoner i uttrykksform og

ulike "stiler"... Vi er nok ikke helt på linje,hverken kommunikativt eller innholdsmessig.

Jeg opplever virkelig din stil såppas krass at jeg vanskelig kan oppfatte det annerledes enn at du faktisk er skikkelig forbanna på "meg"/det jeg skriver. Det er ikke en hersketeknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 410
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • hidi

    64

  • Prozak

    56

  • ylvali1365381015

    55

  • keinstein

    48

Vet du, jeg kommer aldri til å bli klok på deg.

Du leser ikke mine innlegg slik jeg gjør selv. Og ikke skjønner jeg hvordan dette alltid oppstår.

Nå vet jeg at du kommer til å ta den enkleste varianten, nemlig å si at det er da faen meg ikke rart når jeg er så vag og usaklig og upresis og jeg vet ikke hva...

Men jeg tror også at det har litt med "språkspill" å gjøre, variasjoner i uttrykksform og

ulike "stiler"... Vi er nok ikke helt på linje,hverken kommunikativt eller innholdsmessig.

Jeg opplever virkelig din stil såppas krass at jeg vanskelig kan oppfatte det annerledes enn at du faktisk er skikkelig forbanna på "meg"/det jeg skriver. Det er ikke en hersketeknikk.

Tja...jeg vet ikke om det er mer snakk om "språklige forskjeller" enn å ikke klare å uttrykke det man egentlig mener som er problemet... Men, be that as it may.

Det ER en uting å holde på slik som du gjør akkurat når det gjelder den vanen din å anklage meg (og kanskje andre) for å være sinte. De som kjenner meg - også her inne - vet godt at jeg sjelden eller aldri blir sint, selv om jeg innimellom bruker krasse uttrykk og/eller formuleringer. Som person er jeg ALDRI sint i diskusjoner/debatter, da det er noe av det mest meningsløse man kan tillate seg å være i slike sammenhenger.

Det er klart du kan ta den holdningen at "la-la-la...jeg tror ikke noe på deg...du er sint, så!" - men det gjør jo ikke akkurat deg seriøs da, når du nettopp forsøker å fremstille _meg_ som useriøs.

"......................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Tja...jeg vet ikke om det er mer snakk om "språklige forskjeller" enn å ikke klare å uttrykke det man egentlig mener som er problemet... Men, be that as it may.

Det ER en uting å holde på slik som du gjør akkurat når det gjelder den vanen din å anklage meg (og kanskje andre) for å være sinte. De som kjenner meg - også her inne - vet godt at jeg sjelden eller aldri blir sint, selv om jeg innimellom bruker krasse uttrykk og/eller formuleringer. Som person er jeg ALDRI sint i diskusjoner/debatter, da det er noe av det mest meningsløse man kan tillate seg å være i slike sammenhenger.

Det er klart du kan ta den holdningen at "la-la-la...jeg tror ikke noe på deg...du er sint, så!" - men det gjør jo ikke akkurat deg seriøs da, når du nettopp forsøker å fremstille _meg_ som useriøs.

"......................................."

Jøss, en behagelig tone...

Jeg forsøker ikke å fremstille deg som useriøs, det vet du da?

(Sjekk annet sted i tråden,i svar til sheba, husker ikke hvor lenger...)

Jeg synes du er krass til de grader at jeg formelig ser for meg et forraktfullt og illsint vesen. Men jeg aksepterer at det ikke nødvendigvis stemmer.

Du tror jeg er urimelig, irrasjonell og ute etter å tåkelegge/ro/herske/latterliggjøre andre? Har jeg forstått det rett?

Lurer på om du fikk et sjokk dersom vi møttes... Jeg er nemlig hyggelig og omtenksom, så!

Men glad i å diskutetre. Det er du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, en behagelig tone...

Jeg forsøker ikke å fremstille deg som useriøs, det vet du da?

(Sjekk annet sted i tråden,i svar til sheba, husker ikke hvor lenger...)

Jeg synes du er krass til de grader at jeg formelig ser for meg et forraktfullt og illsint vesen. Men jeg aksepterer at det ikke nødvendigvis stemmer.

Du tror jeg er urimelig, irrasjonell og ute etter å tåkelegge/ro/herske/latterliggjøre andre? Har jeg forstått det rett?

Lurer på om du fikk et sjokk dersom vi møttes... Jeg er nemlig hyggelig og omtenksom, så!

Men glad i å diskutetre. Det er du også.

Jeg tror ingenting om deg som person - det er irrelevant. Jeg uttaler og tolker kun ut i fra hvordan du er her, og hvordan du uttrykker deg. Akkurat som du gjør.

".........................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Jeg tror ingenting om deg som person - det er irrelevant. Jeg uttaler og tolker kun ut i fra hvordan du er her, og hvordan du uttrykker deg. Akkurat som du gjør.

".........................................."

ja, det bør være slik!

Men en artig tanke at man kanskje likevel danner seg et bilde av den personen man krangler med, så busta fyker, gang etter gang. Det skjer automatisk, på en eller annen måte, enten man vil det og er klar over det, eller ei.

Etter å ha stanget hodene mot hverandre i utallige debatter, møter man hverandre med en forutinntatt holdning basert på de erfaringer man tross alt har.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Nei. Det må være enhver sin rett til å bruke de plaggene de måtte føle for.

Om de er tvunget til å bruke dem er en annen sak og bør møtes på en annen måte enn å forby burka.

Jepp!

Bra oppsummert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ylvali1365381015

Men det er et steg tilbake at også norske jenter blir tvunget til å dekke seg til for å få være i fred. Og at de attpåtil skal få skylda hvis noe skjer med dem fordi de ikke har gjort det.

Det er et vanskelig spørsmål og det ser ikke ut til å gå den rette veien, det er fler og fler som dekker seg til også i redsel for hva andre muslimer sier.

Vi godtar ikke nynaziske uttalelser heller selv om vi bor i et land med ytringsfrihet.

Jo, det gjør vi da?

(Ikke jeg personlig, men som samfunn gir vi aksept for slike strømninger også.) De får utgi aviser, ha nettsteder og møter, demonstrasjoner etc. De blir strengt overvåket og fulgt opp, men de er jo der, tydelig og skjemmende.

Nynazisme synes jeg er en lite relevant sammenligning forøvrig. De har som overordnet prinsipp å forfølge (med vold) en til flere grupperinger og minoriteter. DET er deres samlende agenda. Det er vel drøyt å påstå at det samme gjelder alle muslimer?

Muslimer er en uoversiktelig gruppe. I Norge er de er i ulik grad integererte i samfunnet, de praktiserer og oppfatter sin religion forskjellig.

Nynazismen er oppstått på delvis på bakgrunn av historieforfalskning (de hevder at jødeutryddelsene ikke skjedde, men er et resultat av disse svinas sammensvergelse og

makt til å diktere verdenssamfunnet!) og delvis som en forherligelse av en voldelig utrydningsideologi, der man går til sadistidke og voldelige ytterligheter mot "undermennesker"...Med all makt til selvtekt og borger"vern" der det måtte passe den enkelte.

Nynazisme kan heller sammenlignes meg klu-klux-klan.

Islam er noe helt annet. Det er en tendens til polarisering mellom fattig/rik og sydøst/nordvest, som også kan sees i de ytterliggående kreftene blandt muslimer. Men det gjelder da faktisk de ytterliggående, jeg nekter å forholde meg til vilkårlige muslimer på bakgrunn av dette.

Når det er sagt, er det jo bekymringsverdig at det eksisterer en kløft som er tilsynelatende uoverstigbar mellom folk i samme land.

Og jeg skjønner egentlig godt din bekymring, den tror jeg alle har, muslimer som etnisk norske/kristne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Hold deg fast: lærere påstår nå oftere at norske gutter er like ille til å sextrakassere som våre nye. Dette sier de for å "nærme seg problemet på en nyansert måte". Et nytt problem som da melder seg er at norske gutter ikke vil ha det på seg, og de vet sannheten like godt som jentene. De velmenende, men akk så feige lærerne blir da anklaget for å lyve for å beskytte overgripere. De fornekter seg aldri. De røde og korrekte i NRK tør ikke lenger filme i skolegårder og barnehager i Oslo øst, noen kunne bli sjokkert over å oppdage at det nesten ikke er en norsk å se lneger.

En bekjent fra Nordland ble temmelig lang i maska da hun skulle begynne som lærer i høst. I klassen hennes var det ikke EN etnisk norsk, og halvparten kunne ikke snakke norsk i det hele tatt. Hun måtte ha tolk med seg i alle timene. Og som undersøkelser viser: halvparten av de som ikke snakket norsk hadde gått i barnehage og var født i Norge.

Det hadde ikke vært så ille, om de bare hadde snakket norsk.

Det der med seksuell trakassering er velkjent for meg, på bakgrunn av egne erfaringer på barne-og ungdomsskolen. Ikke en eneste var av utenlandsk opprinnelse i min krets. Jeg har muligens ikke erfarineger i samsvar med det representative utvalget av samfunnets sammensetning forøvrig, men JA, trakassering var et stort problem likefullt!

Vi hadde til og med møter om det, i lærernes regi. Da var holdninger til jenter tema. Og enkelte gutters rolle som regelrette trusler mot vår integritet, som seksuelt pågående og respektløse.

Holdninger er også et resultat av sosial bakgrunn, ikke bare etnisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskerte mennesker er i det hele tatt litt skummelt. Frivillig maskert?

Og hvordan skal døve kunne lese på munnen?

Hvordan skal de spise på restaurant?

I f eks Afganistan var det slett ikke uvanlig at burkadamer datt på trynet, ned i huller i bakken, gikk rett på telefonstolper osv. Det er nesten litt komisk.

Ja og i vesten

er det slett ikke uvanlig at stiletthæle-damer detter på trynet, ned i huller i bakken, går rett på trynet i fortauskanten osv. Det er nesten litt komisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ylvali1365381015

Ja og i vesten

er det slett ikke uvanlig at stiletthæle-damer detter på trynet, ned i huller i bakken, går rett på trynet i fortauskanten osv. Det er nesten litt komisk.

?

;-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...