Gå til innhold

Sykemelding ved dødsfall i familien?


Gjest Trist om dagen

Anbefalte innlegg

Gjest Trist om dagen

Er det vanlig å få sykemelding i forbindelse med dødsfall i familien? Har jobbet en uke nå, men blir veldig sliten og synes det er tungt. Kjemper mot tårene hele tiden og klarer ikke å møte kundene med det smilet de visstnok fortjener. Det blir mer å gjøre mot helgen... Jeg vet ærlig talt ikke om jeg orker. Eller er jeg bare lat???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke. Jeg gikk på aetatkurs da faren min døde og jeg tok meg fri den dagen jeg ordnet med begravelsesbyrå og begravelsesdagen. Ellers så tok jeg vel fri et par dager for å tømme leiligheten.

Synes nesten det var verre de dagene jeg var alene enn de dagene jeg var sammen med andre. Grein gjorde jeg uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket nå...

Jeg ordnet med nærmeste leder at jeg tok noen dager med egenmelding + at de ordnet med et par dager betalt permisjon i forbindelse med sykdommen før en av foreldrene mine døde.

Sykemelding tenkte jeg ikke på, men så var min forelder gammel, og det var ikke et sjokkerende og uventet dødsfall. Men det var tungt i den tiden det tok for vedkommende å dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En arbeidskollega mistet nettopp en av foreldrene, og h*n gikk på jobb som vanlig. Jeg tror det kan være best.

Det kommer jo helt an på hva slags jobb man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En arbeidskollega mistet nettopp en av foreldrene, og h*n gikk på jobb som vanlig. Jeg tror det kan være best.

Det må jo være opp til hver enkelt hva man takler. Holder du ikke ut å være på jobb og trenger litt tid så kan man vel ta en sykemelding. Føler man seg ok, og syns det er best å være blant folk går man på jobb.

Vi hadde et dødsfall i nær familie for en stund siden, hvor jeg fikk sykemelding. Jeg orket bare ikke å gå på jobb. Ser ikke noe galt i det egentlig jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk to ukers sykemelding uten problemer da min mor døde. Trengte ikke snakke med legen engang, snakket bare med damen i luka.

"Trengte ikke snakke med legen engang, snakket bare med damen i luka."

Jøss, kan lukedama også gi sykemelding?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Kondolerer.

Ja, du kan få sykemelding. Jeg fikk først 14 dager, og legen sa jeg bare skulle si ifra om jeg trengte mer.

Men jeg tok bare 14 dager. Etter de to ukene følte jeg det ble mest riktig for meg å gå tilbake på jobb- rett og slett for å ta fri fra sorgen noen timer pr dag.

Lytt til kroppen og følelsene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Trengte ikke snakke med legen engang, snakket bare med damen i luka."

Jøss, kan lukedama også gi sykemelding?

hun ber legen skrive ut sykemeldingen, slik hun f.eks ber han skrive ut resept på p-pillene uten at man snakker med legen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer.

Jeg fikk sykmelding dagene mellom min fars død og begravelsen. Hans død kom ventet og ikke som noe sjokk i det hele tatt, sykmeldingen trengtes mest fordi jeg var _fryktelig_ sliten etter å ha vært med og våket over ham de siste ukene av livet hans. (som var ferietid - litt av en ferie det året...!)

Etter den tid var det faktisk godt å være tilbake på jobb igjen. Heldigvigvis tok arbeidsgiver høyde for at produktiviteten ikke var 100% første uka, men det var likevel mye bedre å være i aktivitet enn å gå hjemme. Jeg er konstruert sånn at jeg ikke har godt av å gå hjemme og gjøre ingenting i sånne situasjoner, ikke over lengre tid iallefall.

Lykke til!

MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Trengte ikke snakke med legen engang, snakket bare med damen i luka."

Jøss, kan lukedama også gi sykemelding?

*Hehe* Neida, lukedama ga bare beskjed til legen om at jeg trengte sykemelding pga dødsfallet. :o) Jeg har gått på samme legesenter i årevis og de kjente meg vel igjen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En arbeidskollega mistet nettopp en av foreldrene, og h*n gikk på jobb som vanlig. Jeg tror det kan være best.

Jeg jobber jo i et bibliotek slik at jeg var nødt til å stå i skranken hele dagen og være blid og smilende - ikke spesielt lett akkurat da.

Var mye sammen med søstrene mine i de to ukene da. Grunnen til at det drøyde så lenge var forøvrig at Trondheim kommune ikke har råd til å varme opp kirkene mer enn to dager i uka og det var så mange dødsfall i denne perioden at det tok 11 dager fra dødsfall til begravelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlepungen

Selvsagt er du ikke bare lat! Du trenger å få sørge. Og husk å gråte ut. Det er normalt at du skal føle deg trist i denne perioden her.

Ønsker deg masse styrke på veien!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Du er IKKE lat, men trenger en sykemelding fordi du har det vondt om dagen.

Det er ikke automatikk i å få sykmelding i slike situasjoner.

Velferdspermisjon fra arbeidsgiver er det mest riktige.

Sykmelding skal kun gis ved sykdom, og dekkes av trygden. Sorg er ikke sykdom, men det er jo glidende overganger fra sorg til depressive reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke automatikk i å få sykmelding i slike situasjoner.

Velferdspermisjon fra arbeidsgiver er det mest riktige.

Sykmelding skal kun gis ved sykdom, og dekkes av trygden. Sorg er ikke sykdom, men det er jo glidende overganger fra sorg til depressive reaksjoner.

Er vel andre regler nå da enn da jeg var i den situasjonen. Er mange år siden og legen mente sykemelding var riktig dengang. Heldigvis får jeg vel si så var den ikke så langvarig, jeg hadde virkelig godt av å komme i gjenge igjen. Man reagerer jo forskjellig ved å miste våre nærmeste, men all omsorg og støtte fra kolleger gjorde meg godt om dagen når jeg var sammen med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...