Gå til innhold

Guttenavn - noen som har gode ideer? (styr unna dere som hater navnetråder)


Gemini

Anbefalte innlegg

egentlig ikke, internasjonale navn blir vel mer moderne etterhvert.... det kommer vel til slutt an på hvordan navnet klinger i foreldrenes ører, men uvanlig er det jo, men fint!:)

Sant sant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Gemini

    46

  • Sofline

    9

  • Velouria

    5

  • Piraye

    5

Mest aktive i denne tråden

Nei, ikke direkte, men har inntrykk av at Matheo og Leander er på vei opp? Hører i alle fall om flere smågutter som heter det, men kanskje ikke nok til å toppe noen liste.

Joa, visste at Leander er mer kjent for tiden, men trodde Matheo/Mathea var mer ukjent.

Hadde jeg fått en gutt og en jente IDAG tror jeg sannelig uansett de hadde blitt hetende Jonah og Mathea. :D

(Evt Jona og Matea, om man ikke liker stumme h'er sånn som du! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, visste at Leander er mer kjent for tiden, men trodde Matheo/Mathea var mer ukjent.

Hadde jeg fått en gutt og en jente IDAG tror jeg sannelig uansett de hadde blitt hetende Jonah og Mathea. :D

(Evt Jona og Matea, om man ikke liker stumme h'er sånn som du! :) )

Er ikke så negativ til stum h inni navnet, reagerer mest når det kommer på slutten...

*inkonsekvent*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er noen guttenavn jeg liker. Noen er velkjente, andre litt mindre brukt.

Geir

Rudi

Rino

Rune / Runar

Jone (hvis du bor i en del av landet der det ikke brukes som jentenavn)

Harald / Hallvard

Hugo

Bjørnar

Mikael

Vegard

Øyvind / Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Du har fått så mange navneforslag, at jeg skal ikke gi deg flere.

Men jeg syns at du og mannen din skal tenke på hvilke navn dere synes er fine, uten å ta hensyn til hva som er brukt i vennekretsen.

Venner kommer og går, likeså med naboer. Det navnet jeg valgte til datteren min hadde også en nær venninne til sin datter, så det var så vidt jeg vågde å ta det. I dag bor den familien på en annen kant av landet og vi har bare sporadisk kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde snuppa vært gutt, hadde hun sannsynligvis hett Oliver.

Et annet alternativ var Isak.

Andre forslag vi hadde (som ikke nødvendigvis den andre parten var enig i ;) ) var

Kasper

Thomas

Sivert

Sander

Sindre (et navn vi synes er fint, men vi kunne aldri brukt det, da eldstesønnen til sambo heter Sondre... Hehe...)

Vetle

Eirik

Det var de jeg kom på i farta.

Navn er vanskelig! "Heldigvis" fikk vi ei jente, og da var navnet klart i månedsvis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde snuppa vært gutt, hadde hun sannsynligvis hett Oliver.

Et annet alternativ var Isak.

Andre forslag vi hadde (som ikke nødvendigvis den andre parten var enig i ;) ) var

Kasper

Thomas

Sivert

Sander

Sindre (et navn vi synes er fint, men vi kunne aldri brukt det, da eldstesønnen til sambo heter Sondre... Hehe...)

Vetle

Eirik

Det var de jeg kom på i farta.

Navn er vanskelig! "Heldigvis" fikk vi ei jente, og da var navnet klart i månedsvis ;)

Thomas og Sander er dessverre "oppbrukt" også... Men Sindre, Eirik og Sivert liker jeg, tror du er den her (av de som har svart) som har navnesmak mest lik min egen! :)

Jeg var avstandsforelska i en som het Sondre da jeg gikk på ungdomsskolen, og sa dengang at om jeg noengang fikk barn, og en gutt, så skulle han heter Sondre. Sondre var jo den nydeligste av alle! *ler* Dengang var det jo et ganske sjeldent navn, mens det nå er på navnetoppen. Ikke er jeg like opptatt av å bruke det heller, har på en måte mistet sin glans gjennom årene som har gått... Men jeg synes Sindre er en fin variant.

Og ja, jentenavn er mye enklere, det synes jeg også! Hadde et par jentenavn-forslag klart nesten før jeg testet positivt, i alle fall før vi visste kjønnet. Ikke at navn var noe vi brukte mye tid på da, men jeg lekte litt med tanken, og mannen min var enig i et par av forslagene. Vi har noen ideer nå også, men jeg lot være å nevne dem i hovedinnlegget her, fordi man gjerne får flere ideer når det står mer åpent!

Men her er noen navn vi har på blokka, alle er ikke nødvendigvis navn vi begge er enige om, og ikke listet i noen prioritert rekkefølge, men et lite utkast i alle fall:

Jakob/Jacob

Eirik

Sigve

Daniel

Victor/Viktor

Tobias (men mellomnavn-etternavnet begynner på S, så det blir kanskje tungt å uttale synes jeg)

Sindre

Erlend

Sivert

Skulle nok ha gått ut med dem i første omgang, men syntes som sagt det var mer morsomt å stille spørsmålet helt åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas og Sander er dessverre "oppbrukt" også... Men Sindre, Eirik og Sivert liker jeg, tror du er den her (av de som har svart) som har navnesmak mest lik min egen! :)

Jeg var avstandsforelska i en som het Sondre da jeg gikk på ungdomsskolen, og sa dengang at om jeg noengang fikk barn, og en gutt, så skulle han heter Sondre. Sondre var jo den nydeligste av alle! *ler* Dengang var det jo et ganske sjeldent navn, mens det nå er på navnetoppen. Ikke er jeg like opptatt av å bruke det heller, har på en måte mistet sin glans gjennom årene som har gått... Men jeg synes Sindre er en fin variant.

Og ja, jentenavn er mye enklere, det synes jeg også! Hadde et par jentenavn-forslag klart nesten før jeg testet positivt, i alle fall før vi visste kjønnet. Ikke at navn var noe vi brukte mye tid på da, men jeg lekte litt med tanken, og mannen min var enig i et par av forslagene. Vi har noen ideer nå også, men jeg lot være å nevne dem i hovedinnlegget her, fordi man gjerne får flere ideer når det står mer åpent!

Men her er noen navn vi har på blokka, alle er ikke nødvendigvis navn vi begge er enige om, og ikke listet i noen prioritert rekkefølge, men et lite utkast i alle fall:

Jakob/Jacob

Eirik

Sigve

Daniel

Victor/Viktor

Tobias (men mellomnavn-etternavnet begynner på S, så det blir kanskje tungt å uttale synes jeg)

Sindre

Erlend

Sivert

Skulle nok ha gått ut med dem i første omgang, men syntes som sagt det var mer morsomt å stille spørsmålet helt åpent.

Victor eller Viktor er fint, synes jeg. Eneste lille ulempe er at han bestandig må si "med k" eller "med c".

Enig i at Tobias ikke bør kombineres med neste navn på S.

Eirik og Daniel er det veldig mange av. Tror også Jacob er på vei oppover statistikken. Men poenget er jo ikke nødvendigvis å ha et navn man er helt alene om.

Jeg glemte forresten Magne og Håvard da jeg skrev mine forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegard, Brage, Nikolai og Loke heter mine. Så selvfølgelig synes jeg de har nydelige navn!:-)

Jeg ville slitt mer med å finne fire jentenavn tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Victor eller Viktor er fint, synes jeg. Eneste lille ulempe er at han bestandig må si "med k" eller "med c".

Enig i at Tobias ikke bør kombineres med neste navn på S.

Eirik og Daniel er det veldig mange av. Tror også Jacob er på vei oppover statistikken. Men poenget er jo ikke nødvendigvis å ha et navn man er helt alene om.

Jeg glemte forresten Magne og Håvard da jeg skrev mine forslag.

Ja, vet at Jacob/Jakob er på vei oppover lista, ser nemlig at den på fylkesoversikten (!) til SSB ligger høyt i Oslo og Bærum. Men ikke i vårt fylke, og mitt største argument for å unngå topp10-navn er jo å kanskje slippe å alltid ha flere i klassen med samme navn som seg selv. Både mannen min og jeg har slike "litt for vanlige" navn.

Men jeg falt HELT for Jakob-navnet i sommer, da jeg var på Chios og traff verdens mest sjarmerende lille tass, som heter Jakovos og er (var da) "tessera misi", dvs. fire og et halvt år. Det var et kjempefint møte, han syntes det var stas at det kom fremmede til deres bortgjemte lille landsby, og at noen ville prate med ham, men samtidig skjønte han jo ikke hvorfor jeg ikke skjønte ALT han sa, bare litt... hehe (jeg kan jo litt gresk, men det begrenser seg fort, selv i samtalen med en liten fire-åring hvis han velger ord som er utenfor vokabularet mitt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas og Sander er dessverre "oppbrukt" også... Men Sindre, Eirik og Sivert liker jeg, tror du er den her (av de som har svart) som har navnesmak mest lik min egen! :)

Jeg var avstandsforelska i en som het Sondre da jeg gikk på ungdomsskolen, og sa dengang at om jeg noengang fikk barn, og en gutt, så skulle han heter Sondre. Sondre var jo den nydeligste av alle! *ler* Dengang var det jo et ganske sjeldent navn, mens det nå er på navnetoppen. Ikke er jeg like opptatt av å bruke det heller, har på en måte mistet sin glans gjennom årene som har gått... Men jeg synes Sindre er en fin variant.

Og ja, jentenavn er mye enklere, det synes jeg også! Hadde et par jentenavn-forslag klart nesten før jeg testet positivt, i alle fall før vi visste kjønnet. Ikke at navn var noe vi brukte mye tid på da, men jeg lekte litt med tanken, og mannen min var enig i et par av forslagene. Vi har noen ideer nå også, men jeg lot være å nevne dem i hovedinnlegget her, fordi man gjerne får flere ideer når det står mer åpent!

Men her er noen navn vi har på blokka, alle er ikke nødvendigvis navn vi begge er enige om, og ikke listet i noen prioritert rekkefølge, men et lite utkast i alle fall:

Jakob/Jacob

Eirik

Sigve

Daniel

Victor/Viktor

Tobias (men mellomnavn-etternavnet begynner på S, så det blir kanskje tungt å uttale synes jeg)

Sindre

Erlend

Sivert

Skulle nok ha gått ut med dem i første omgang, men syntes som sagt det var mer morsomt å stille spørsmålet helt åpent.

Hvordan kunne jeg glemme Jakob?!?! Jeg satt her og skulle skrive lista til deg, også VISSTE jeg at det var et til, men ikke fillern om jeg kom på hvilket i farta.

Men det var Jakob, ja!! ;)

Da har vi kanskje lik smak da... Hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kunne jeg glemme Jakob?!?! Jeg satt her og skulle skrive lista til deg, også VISSTE jeg at det var et til, men ikke fillern om jeg kom på hvilket i farta.

Men det var Jakob, ja!! ;)

Da har vi kanskje lik smak da... Hehe...

Ja, med unntak av Isak og Vetle, så var lista di veldig ålreit den :)

Isak er for meg synonymt med en litt ufyselig kollega jeg hadde for mange år siden. Faktisk den eneste jeg har kjent eller hørt om (?) med det navnet. Og Vetle, nei, det faller ikke i smak hos meg...

Vel, er bare snaue 21 uker på vei, så det skal nok bli et navn på gutten her etter hvert, enten det blir klart før fødselen, eller om vi står igjen med noen få, og heller finner ut hvilket som passer etter at vi har fått hilse på ham :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt:

Erlend, Håkon, Sivert, Oscar

Hadde vi fått en gutt hadde vi slitt veldig, for ovennevnte navn er i bruk av nær familie og venner, bl.a. ett av dem av sambo's yngste sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye lettere å finne fine jentenavn. :) Jeg har veldig streit smak på navn og liker godt sånne typiske 10-på-topp-navn. Martin, Andreas, Viktor, Sebastian, Mathias, Tobias synes jeg er streite, flotte guttenavn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Thomas og Sander er dessverre "oppbrukt" også... Men Sindre, Eirik og Sivert liker jeg, tror du er den her (av de som har svart) som har navnesmak mest lik min egen! :)

Jeg var avstandsforelska i en som het Sondre da jeg gikk på ungdomsskolen, og sa dengang at om jeg noengang fikk barn, og en gutt, så skulle han heter Sondre. Sondre var jo den nydeligste av alle! *ler* Dengang var det jo et ganske sjeldent navn, mens det nå er på navnetoppen. Ikke er jeg like opptatt av å bruke det heller, har på en måte mistet sin glans gjennom årene som har gått... Men jeg synes Sindre er en fin variant.

Og ja, jentenavn er mye enklere, det synes jeg også! Hadde et par jentenavn-forslag klart nesten før jeg testet positivt, i alle fall før vi visste kjønnet. Ikke at navn var noe vi brukte mye tid på da, men jeg lekte litt med tanken, og mannen min var enig i et par av forslagene. Vi har noen ideer nå også, men jeg lot være å nevne dem i hovedinnlegget her, fordi man gjerne får flere ideer når det står mer åpent!

Men her er noen navn vi har på blokka, alle er ikke nødvendigvis navn vi begge er enige om, og ikke listet i noen prioritert rekkefølge, men et lite utkast i alle fall:

Jakob/Jacob

Eirik

Sigve

Daniel

Victor/Viktor

Tobias (men mellomnavn-etternavnet begynner på S, så det blir kanskje tungt å uttale synes jeg)

Sindre

Erlend

Sivert

Skulle nok ha gått ut med dem i første omgang, men syntes som sagt det var mer morsomt å stille spørsmålet helt åpent.

Eirik har jeg hatt som favorittnavn lenge :-)

Men jeg syns det har blitt så mange av dem. Så av lista di ville jeg gått for Erlend, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...