Gå til innhold

Guttenavn - noen som har gode ideer? (styr unna dere som hater navnetråder)


Gemini

Anbefalte innlegg

Heiter kva? :-)

Jeg svarte jo under der du skrev at du liker navnet Kristoffer, og svaret mitt er altså at det er et navn som jeg liker, og som sønnen til ene venninna mi heter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Gemini

    46

  • Sofline

    9

  • Velouria

    5

  • Piraye

    5

Mest aktive i denne tråden

Gjest kinkong

Noen av mine guttenavnfavoritter:

Ola

Lars

Iver

Sigurd

Even

Sverre

Storm

Olve

Jeg likte mange av de navnene du hadde foreslått. Hadde jeg fått en ny gutt, ville han ha hett Sverre. Jeg liker norske kongenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kinkong

Noen av mine guttenavnfavoritter:

Ola

Lars

Iver

Sigurd

Even

Sverre

Storm

Olve

Jeg likte mange av de navnene du hadde foreslått. Hadde jeg fått en ny gutt, ville han ha hett Sverre. Jeg liker norske kongenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas og Sander er dessverre "oppbrukt" også... Men Sindre, Eirik og Sivert liker jeg, tror du er den her (av de som har svart) som har navnesmak mest lik min egen! :)

Jeg var avstandsforelska i en som het Sondre da jeg gikk på ungdomsskolen, og sa dengang at om jeg noengang fikk barn, og en gutt, så skulle han heter Sondre. Sondre var jo den nydeligste av alle! *ler* Dengang var det jo et ganske sjeldent navn, mens det nå er på navnetoppen. Ikke er jeg like opptatt av å bruke det heller, har på en måte mistet sin glans gjennom årene som har gått... Men jeg synes Sindre er en fin variant.

Og ja, jentenavn er mye enklere, det synes jeg også! Hadde et par jentenavn-forslag klart nesten før jeg testet positivt, i alle fall før vi visste kjønnet. Ikke at navn var noe vi brukte mye tid på da, men jeg lekte litt med tanken, og mannen min var enig i et par av forslagene. Vi har noen ideer nå også, men jeg lot være å nevne dem i hovedinnlegget her, fordi man gjerne får flere ideer når det står mer åpent!

Men her er noen navn vi har på blokka, alle er ikke nødvendigvis navn vi begge er enige om, og ikke listet i noen prioritert rekkefølge, men et lite utkast i alle fall:

Jakob/Jacob

Eirik

Sigve

Daniel

Victor/Viktor

Tobias (men mellomnavn-etternavnet begynner på S, så det blir kanskje tungt å uttale synes jeg)

Sindre

Erlend

Sivert

Skulle nok ha gått ut med dem i første omgang, men syntes som sagt det var mer morsomt å stille spørsmålet helt åpent.

Jeg har omtrent samme forhold til Martin - det gikk en gutt i klassen min da jeg begynte på skolen som het Martin, og han var verdens søteste. Og for nesten 40 år siden var ikke det et vanlig navn...

Dessverre havnet Martin på førsteplass på navnelista like før jentungen min ble født. Like greit at jeg har to jenter, muligens, så slapp jeg å velge bort det aller, aller fineste guttenavnet som fins bare fordi andre liker det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Thomas og Sander er dessverre "oppbrukt" også... Men Sindre, Eirik og Sivert liker jeg, tror du er den her (av de som har svart) som har navnesmak mest lik min egen! :)

Jeg var avstandsforelska i en som het Sondre da jeg gikk på ungdomsskolen, og sa dengang at om jeg noengang fikk barn, og en gutt, så skulle han heter Sondre. Sondre var jo den nydeligste av alle! *ler* Dengang var det jo et ganske sjeldent navn, mens det nå er på navnetoppen. Ikke er jeg like opptatt av å bruke det heller, har på en måte mistet sin glans gjennom årene som har gått... Men jeg synes Sindre er en fin variant.

Og ja, jentenavn er mye enklere, det synes jeg også! Hadde et par jentenavn-forslag klart nesten før jeg testet positivt, i alle fall før vi visste kjønnet. Ikke at navn var noe vi brukte mye tid på da, men jeg lekte litt med tanken, og mannen min var enig i et par av forslagene. Vi har noen ideer nå også, men jeg lot være å nevne dem i hovedinnlegget her, fordi man gjerne får flere ideer når det står mer åpent!

Men her er noen navn vi har på blokka, alle er ikke nødvendigvis navn vi begge er enige om, og ikke listet i noen prioritert rekkefølge, men et lite utkast i alle fall:

Jakob/Jacob

Eirik

Sigve

Daniel

Victor/Viktor

Tobias (men mellomnavn-etternavnet begynner på S, så det blir kanskje tungt å uttale synes jeg)

Sindre

Erlend

Sivert

Skulle nok ha gått ut med dem i første omgang, men syntes som sagt det var mer morsomt å stille spørsmålet helt åpent.

Av navnene på lista di, heier jeg på Sigve eller Sivert!

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av navnene på lista di, heier jeg på Sigve eller Sivert!

:o)

Ja, jeg synes de er flotte, men litt usikker på hvor godt de vil funke i utlandet...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nettopp sett en liten jente på UL, så du kan få overta guttenavnlisten min, hehe :o)

Nå har ikke jeg lest hele tråden så det er mulig jeg kommer med en del allerede foreslåtte navn her:

Jonas,

Øyvind,

Tobias,

Theodor,

Håkon,

Petter,

Johannes,

Eivind,

Emil,

Lasse,

Jesper,

Ludvik,

Tord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Underskrift

Hei!

Nå har jeg ikke lest tråden enda, så jeg nevner sikkert navn som har blitt nevnt tidliger, og ikke vet jeg hva som er 10 på topp heller, så du får ha litt tolmodighet med meg....

Og noen av di er muligens litt mange stavleser ;o)

Sigurd

Simon

Felix

Fabian

Morten

Jonas

Leo

Maximillian (mannen min sin favoritt)

Gustav

Oskar

Joakim

Erlend

Og sikkert mange fler, nå husker jeg ikke engang hva jeg selv liker og ikke ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes de er flotte, men litt usikker på hvor godt de vil funke i utlandet...?

Tja, nå er jo "utlandet" innmari stort og variert, da... :o)

Men seriøst: Både mannen og guttungen her i huset har erkenorske navn som slett ikke er kjente i feks engelsktalende land. Mannen jobber mye med det store utland, og det har utelukkende vist seg å være en fordel for ham å ha et særegent navn. Det gir noe å snakke om og han huskes veldig godt.

Jeg har dessuten aldri helt skjønt det der med at navn skal fungere internasjonalt. Da blir det jo ingen nasjonale navn igjen, da, noen steder? Eneste jeg kan forstå er om navnet betyr noe veldig uheldig på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, nå er jo "utlandet" innmari stort og variert, da... :o)

Men seriøst: Både mannen og guttungen her i huset har erkenorske navn som slett ikke er kjente i feks engelsktalende land. Mannen jobber mye med det store utland, og det har utelukkende vist seg å være en fordel for ham å ha et særegent navn. Det gir noe å snakke om og han huskes veldig godt.

Jeg har dessuten aldri helt skjønt det der med at navn skal fungere internasjonalt. Da blir det jo ingen nasjonale navn igjen, da, noen steder? Eneste jeg kan forstå er om navnet betyr noe veldig uheldig på engelsk.

Sant nok! Navn som Odd, Simen og noen andre er litt "belastet" på engelsk... :)

Men Sigve og Sivert blir vel bare litt tunge å uttale for fx engelskmenn, men ikke helt umulige.

Husker forresten venninna mi og jeg var på språkreise i England da vi var tenåringer, og hun har et veldig sjeldent navn, som vertsfamilien sleit litt med, men de kom bare opp med en forkortelse og liten vri på navnet, og spurte om hun syntes det var greit at de brukte det, siden de ellers fikk fullstendig krøll på tunga. Så det gikk jo helt fint.

Og som du sier, man blir jo lagt merke til, og som regel i positiv forstand.

Navn med særnorske/skandinaviske bokstaver kan kanskje være de som lager mest problemer, i alle fall om man gjerne vil ha navnet sitt riktig skrevet og uttalt. Men onkelen min klarte seg jo fint i USA i flere tiår, med en ø i navnet, som ble en o for enkelhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Jørn?

Nei!

Sorry, negativ assosiasjon... Egentlig er det samboeren til en Jørn som jeg har mest negative vibber til, men...

Hehe, så rar jeg er når det gjelder navn... Det gjelder vel kanskje de fleste, at man får assosiasjoner som gjør at de fineste navn sånn i utgangspunktet bare ikke fungerer for en selv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Nå har jeg ikke lest tråden enda, så jeg nevner sikkert navn som har blitt nevnt tidliger, og ikke vet jeg hva som er 10 på topp heller, så du får ha litt tolmodighet med meg....

Og noen av di er muligens litt mange stavleser ;o)

Sigurd

Simon

Felix

Fabian

Morten

Jonas

Leo

Maximillian (mannen min sin favoritt)

Gustav

Oskar

Joakim

Erlend

Og sikkert mange fler, nå husker jeg ikke engang hva jeg selv liker og ikke ;o)

Sigurd Simon Felix Fabian Morten Jonas Leo Maximillian (mannen min sin favoritt) Gustav Oskar Joakim Erlend

Erlend - OK (har det på lista mi lenger ned i tråden, men er litt usikker)

Gustav - OK

Oskar - Opptatt

Joakim - Fint navn, men negativ assosiasjon

Sigurd - opptatt

Simon - Tja

Felix Fabian Morten Jonas Leo Maximillian - absolutt ikke! hehe

Men takk for forslag!

Om du ser et stykke ned i tråden, der overskriften er litt endret - "våre egne ideer" - så ser du hvilke som er på blokka vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Underskrift

Sigurd Simon Felix Fabian Morten Jonas Leo Maximillian (mannen min sin favoritt) Gustav Oskar Joakim Erlend

Erlend - OK (har det på lista mi lenger ned i tråden, men er litt usikker)

Gustav - OK

Oskar - Opptatt

Joakim - Fint navn, men negativ assosiasjon

Sigurd - opptatt

Simon - Tja

Felix Fabian Morten Jonas Leo Maximillian - absolutt ikke! hehe

Men takk for forslag!

Om du ser et stykke ned i tråden, der overskriften er litt endret - "våre egne ideer" - så ser du hvilke som er på blokka vår :)

Da kommer du garantert ikke til og like ett av mine yndlings gutte navn.

Det er det nemlig i følge mannen min (og dessverre alle andre han har fortalt det til) ingen i hele verden untatt meg som liker.

Måne, jeg syns det er ett vakkert navn.

Nå skal jeg lese listen din:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer du garantert ikke til og like ett av mine yndlings gutte navn.

Det er det nemlig i følge mannen min (og dessverre alle andre han har fortalt det til) ingen i hele verden untatt meg som liker.

Måne, jeg syns det er ett vakkert navn.

Nå skal jeg lese listen din:o)

Iflg. dinbaby.com sin navneguide så er det i alle fall ingen som heter det i Norge... :)

Og iflg. ssb.no er det 3,2,1 el. 0 som heter det.

Og du har helt rett, det faller nok ikke i smak her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Underskrift

Iflg. dinbaby.com sin navneguide så er det i alle fall ingen som heter det i Norge... :)

Og iflg. ssb.no er det 3,2,1 el. 0 som heter det.

Og du har helt rett, det faller nok ikke i smak her :)

Har heller aldri hørt det i norge.

Han lille gutten i den svenske filmen, åhhhhhh, nå husker jeg ikke navnet......

TILSAMMANS!!!! Han het det.....

Siden har jeg vært solgt, men, meg om det. :oD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri hørt det i norge.

Han lille gutten i den svenske filmen, åhhhhhh, nå husker jeg ikke navnet......

TILSAMMANS!!!! Han het det.....

Siden har jeg vært solgt, men, meg om det. :oD

Jeg er litt sånn at jeg ikke vil gi barnet et _altfor_ sjeldent navn heller. Innbiller meg at det kan bli en belastning, men det trenger jo slett ikke bli det.

Et av navnene lenger ned på listen min - Jakob/Jacob - er faktisk mest inspirert av en skjønn liten 4,5 år gammel gutt som jeg traff på Chios (Hellas) sist sommer. Han heter Jakovos, og jeg ble så sjarmert av den lille fyren. Jeg prøvde etter beste evne å holde en liten samtale med ham på gresk, selv om greskkunnskapene mine er ganske begrenset. Og han kunne jo ikke forstå hvorfor jeg ikke skjønte alt han sa... hehe (Tror ikke an hadde møtt noen fra et annet land før, dette var absolutt ikke noe typisk sted som turister stakk innom). Så til slutt måtte faren hans steppe inn og forsøke å forklare at man snakker andre språk i andre land, og at det landet jeg kommer fra var langt langt borte, så langt at man måtte reise med fly, og at det er fryktelig kaldt der (her). hehe

(og etterpå gremmet jeg meg, for akkurat det skulle jeg klart å si selv, om jeg bare hadde kommet på hvordan jeg skulle legge det fram)

Men han var altså så skjønn, og jeg synes navnet er så fint. Men det er ingen i Norge som heter Jakovos, så det blir kanskje litt for sært å bruke den greske varianten, så hvis vi velger det, så blir det den norske varianten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...