Gå til innhold

Anoreksi?


Gjest Jente på 15

Anbefalte innlegg

Gjest Jente på 15

Hei. Jeg er en jente på 15 år. Jeg sliter veldig med vekten min, og har det helt forferdelig nå! Jeg er deprimert,sliten,trøtt,svimmel og kvalm. I tilegg fryser jeg skikkelig på hendene.

Mamma er sint og orker meg ikke mer. Jeg veier meg flere ganger om dagen og nå har hun tatt bort vekten. Jeg ser meg i hvert eneste speil jeg kommer over. Jeg er ca 163 cm høy og veier under 55. Jeg spiser ca 1-2 brødskiver pr dag og ikke noe mer. Det gnager i magen og jeg er frykelig kvalm hele tiden. Sliten og trøtt! Nå har jeg bare ikke matlyst mer. Brekker meg stadig og fryser veldig. Jeg orker ikke mat! Jeg blir aldri fornøyd med kroppen min og ingen støtter meg. alle er sure. Jeg orker ikke mer, for er så deprimert og sliten og sitter helt alene om dette. Får ikke snakket ut om det en gang. Er dette anoreksi eller begynnelsen på en spiseforstyrrelse?

Betyr veeldig mye for meg at du svarer, for har spurt mange andre og de har ikke svart.

Klem Jente på 15 med spisevansker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 80
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • frosken

    5

  • laban

    3

  • org

    2

  • jubalong70

    1

Mest aktive i denne tråden

DEt virker absolutt som om du har eller er i ferd med å utvikle en spiseforstyrrelse.

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med helsesøster på skolen eller i kommunen. Alternativt kan du ta kontakt med fastlegen din.

Du må få hjelp med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg! Så fint at du stiller spørsmål ved om at du kanskje har en spiseforstyrrelse! Det er første skritt mot å få et godt forhold til deg selv og til mat.

Du er ei ung jente som holder på å bli voksen. Kroppen din trenger mat for å vokse, for å orke hverdagen, for å orke trening eller gym på skolen, for å orke konsentrasjon med skole og lekser.

Du vet nok innerst inne at 1-2 skiver pr dag er altfor lite.

Slik jeg har forstått det, er spiseforstyrrelse et symptom på hvordan du har det inne i deg. Du MÅ kontakte noen for å få hjelp, før du blir ordentlig syk!

Snakk med helsesøster eller legen din. Kanskje det finnes noen som er spesialister på dette med spiseforstyrrelser i kommunen din? Helsesøster vet sikkert om det.

Fortell oss her hvordan det går!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente på 15

Kjære deg! Så fint at du stiller spørsmål ved om at du kanskje har en spiseforstyrrelse! Det er første skritt mot å få et godt forhold til deg selv og til mat.

Du er ei ung jente som holder på å bli voksen. Kroppen din trenger mat for å vokse, for å orke hverdagen, for å orke trening eller gym på skolen, for å orke konsentrasjon med skole og lekser.

Du vet nok innerst inne at 1-2 skiver pr dag er altfor lite.

Slik jeg har forstått det, er spiseforstyrrelse et symptom på hvordan du har det inne i deg. Du MÅ kontakte noen for å få hjelp, før du blir ordentlig syk!

Snakk med helsesøster eller legen din. Kanskje det finnes noen som er spesialister på dette med spiseforstyrrelser i kommunen din? Helsesøster vet sikkert om det.

Fortell oss her hvordan det går!!!!!

Ok, mamma er også redd for at jeg skal bli syk og må legges inn. Skal også til syden i vinterferien og hun frykter jeg blir syk der. Jeg brekker meg daglig og har veldig vondt i magen, men prøver å spise litt mer, men tar små mengder. Er ganske vanskelig. Sliter på skolen nå for jeg orker liksom ikke følge med for er så slapp og sliten. Og jeg tar lamictal i tilegg for har epilepsi og den blir jeg også påvirket av!

Men jeg blir aldri fornøyd med vekten min, men har merket litt forskjell etter at jeg begynte. Kravebeina stikker mer frem og hoftebeina stikker ut. Nå vipper jeg mellom 53 og 54 kg og er 163 cm høy. Er dette for mye å veie på min alder eller passe eller for lite? Blir 16. Takk for oppmerksomheten og at dere svarer så fort;D Ingen andre som gjør så det skal dere få ros får;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, mamma er også redd for at jeg skal bli syk og må legges inn. Skal også til syden i vinterferien og hun frykter jeg blir syk der. Jeg brekker meg daglig og har veldig vondt i magen, men prøver å spise litt mer, men tar små mengder. Er ganske vanskelig. Sliter på skolen nå for jeg orker liksom ikke følge med for er så slapp og sliten. Og jeg tar lamictal i tilegg for har epilepsi og den blir jeg også påvirket av!

Men jeg blir aldri fornøyd med vekten min, men har merket litt forskjell etter at jeg begynte. Kravebeina stikker mer frem og hoftebeina stikker ut. Nå vipper jeg mellom 53 og 54 kg og er 163 cm høy. Er dette for mye å veie på min alder eller passe eller for lite? Blir 16. Takk for oppmerksomheten og at dere svarer så fort;D Ingen andre som gjør så det skal dere få ros får;D

Høres ut som vekten din er perfekt til høyden, er sikker på at du har en flott figur! Ikke tenk på å slanke deg, bruke heller energi på å spise sunn og riktig mat, og å holde kroppen i form!

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente på 15

Kjære deg! Så fint at du stiller spørsmål ved om at du kanskje har en spiseforstyrrelse! Det er første skritt mot å få et godt forhold til deg selv og til mat.

Du er ei ung jente som holder på å bli voksen. Kroppen din trenger mat for å vokse, for å orke hverdagen, for å orke trening eller gym på skolen, for å orke konsentrasjon med skole og lekser.

Du vet nok innerst inne at 1-2 skiver pr dag er altfor lite.

Slik jeg har forstått det, er spiseforstyrrelse et symptom på hvordan du har det inne i deg. Du MÅ kontakte noen for å få hjelp, før du blir ordentlig syk!

Snakk med helsesøster eller legen din. Kanskje det finnes noen som er spesialister på dette med spiseforstyrrelser i kommunen din? Helsesøster vet sikkert om det.

Fortell oss her hvordan det går!!!!!

Hei igjen=)

Jeg føler at jeg burde gå ned mer i vekt..

før spiste jeg mye mer enn jeg gjør nå og har liksom ikke matlyst mer selv om det gnager i magen. Jeg er sulten men orker ikke spise og fryser og er ganske slapp for tiden. Jeg blir kanskje fornøyd hvis jeg klarer å gå ned til et eller annet med 40 kg. Men skal se om helsesøster er ledig på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen=)

Jeg føler at jeg burde gå ned mer i vekt..

før spiste jeg mye mer enn jeg gjør nå og har liksom ikke matlyst mer selv om det gnager i magen. Jeg er sulten men orker ikke spise og fryser og er ganske slapp for tiden. Jeg blir kanskje fornøyd hvis jeg klarer å gå ned til et eller annet med 40 kg. Men skal se om helsesøster er ledig på mandag.

Kan du love meg at du snakker med helsesøster i morgen? Gjør det!

Du må for all del ikke tenke på å slanke deg, kjære deg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jente på 15,

du er på vei til en spiseforstyrrelse, men du har en normal vekt foreløbig i forhold til din høyde. Jeg har hatt anoreksi, og jeg vil anbefale deg å bruke din fornuft og se på hva som er årsaken til at du er så enormt kroppsfiksert i øyeblikket.

Da jeg var syk, spiste jeg mindre når folk fortalte meg at jeg skulle spise mere.

Når mennesker rundt meg ble forskrekket over hvordan jeg så ut, tok jeg det som et kompliment! Det å leve på et knekkebrød om dagen ble en seier, og en successopplevelse.

Du veier fortsatt såpass mye, at du har fornuften og viljestyrke i behold. Dette skal du begynne å bruke nå, før du går inn i psykose, og ikke er i stand til å velge mere, men har gitt etter for sykdommen.

Jeg er 174 høj, og vejde 45 kilo da jeg var syk. Tro meg, jeg var ikke mere lykkelig av den grunn, faktisk er det tre år av mitt liv som jeg ikke husker mye av.

Hvis du vil presse deg selv dit ned, så er det nå et valg du tar. Du gjør skade på din krop, fysisk og mentalt som du kanskje skal leve med resten av ditt liv.

Jeg er 35 år i dag, og det gjør fortsatt vondt å tenke på hva jeg gjorde mot meg selv, og ikke minst, å tenke på hvordan min familie må ha hatt det i denne tiden.

Du har et veldig lavt selvbilde, og det er dette du skal prøve å gjøre noe med. Du føler at du ikke har kontroll på tilværelsen, derfor må du styre din kropp på denne måten.

Se på årsaken til at det er blitt sånn.

Er det kanskje et ønske om å bli så liten, at ingen kan se deg, og du liksom ikke eskisterer og dermed ikke behøver å stå til ansvar for noe? Det å bli voksen og skulle ta ansvar selv, er utrolig skremmende, så det kan jeg virkelig godt forstå.

Men fy for søren, hvor er det også tilfredsstillende, når du kan gå ut og bestemme selv hvordan du vil leve ditt liv, det er hardt ja, men det er verdt det!

Det er en viktig ting du skal vite, anoreksi er ingen success, og vekktap er ingen vei mot lykken! Tro meg, når du er nede på dine 40 kilo, så er du ikke mere lykkelig enn du er nå, du er akkurat den samme person.

Hvor lenge har du hatt det på denne måten? Snakker du med din mor eller far om det, eller skyver du dem bare vekk? Har du noen å snakke om dette med, en venninne, eller søskene?

Klem, Animatora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som du har det så greit for tiden... Man bør helst spise hver 4. time har jeg hørt, for å holde forbrenningen oppe. Kroppen din går nå på sparebluss, det er derfor du fryser, kroppen får så lite energi at den prøver å spare på det lille den har.

Jeg synes du bør ta kontakt med helsesøster, så du får hjelp.

1-2 skiver pr dag er ikke nok for en kropp som ikke er ferdig utvokst (?)

Lykke til , håper du finner ut av det før dette går for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Synes det er kjempebra at du skriver her, det viser at du innser at ting ikke er som de skal være.

Vet ikke om du har utviklet anoreksia, men faresignalene er absolutt der, og du trenger hjelp.

Kan virke som alle er sure på deg, men jeg tror de bryr seg om deg og er redd for deg, men vet ikke hvordan de skal hjelpe deg. Klarer du å fortelle moren din hvordan dette oppleves for deg?

Har selv hatt anoreksia og man blir ikke fornøyd bare man har gått noen kilo til. Det stopper ikke der.

Håper du går til helsesøsteren med dette og lykke til på veien.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente på 15

Kan du love meg at du snakker med helsesøster i morgen? Gjør det!

Du må for all del ikke tenke på å slanke deg, kjære deg :-)

Japp, skal snakke med henne på mandag. Hun er bare på skolen på mandager og fredager. I dag har jeg hatt skikkelig hodepine og vindt i magen og i hele kroppen. Er vondt bare noen tar på meg eller skjelettet mitt som for eksempel hoftebeinene eller kravebeina. Orker nesten ikke følge med i timen lenger. Og har veldig vondt i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, skal snakke med henne på mandag. Hun er bare på skolen på mandager og fredager. I dag har jeg hatt skikkelig hodepine og vindt i magen og i hele kroppen. Er vondt bare noen tar på meg eller skjelettet mitt som for eksempel hoftebeinene eller kravebeina. Orker nesten ikke følge med i timen lenger. Og har veldig vondt i magen.

Kjære deg! Har tenkt masse på deg i hele dag!

Kan du ikke denne helga fokusere på å tenke positiv om deg selv! Tenk på hva du betyr for din mor, for din far, for eventuelle søsken og for venner! De er glad i deg, og vil det beste for deg.

Og så kjøper du deg noe kjøttpålegg du liker, f.eks litt hamburgerrygg, kylling eller skinke, og spiser det sammen med litt salat eller agurk eller nøtter + littegrann pasta eller brød. Prøv å spise 4 ganger om dagen, slik at kroppen din kommer i vanlig forbrenningstempo. Du fryser fordi kroppen bruker all energi på hjerte, lunger og hjerne.

Flott at du tar kontakt med helesesøster på mandag! Men ikke utsett det lenger! Du kunne ha gjort det i dag....

Jeg kjenner ei som har hatt spiseforstyrrelser som nå holder foredrag for ungdommer på Sørlandet. Du har nok ikke anoreksi ennå, men du er på vei dit hvis du ikke stopper og snur!

Prøv å fokusere på det positive i helga! Vær glad i deg selv og tenk at kroppen din trenger pleie og mat for å kunne fungere!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente på 15

Kjære deg! Har tenkt masse på deg i hele dag!

Kan du ikke denne helga fokusere på å tenke positiv om deg selv! Tenk på hva du betyr for din mor, for din far, for eventuelle søsken og for venner! De er glad i deg, og vil det beste for deg.

Og så kjøper du deg noe kjøttpålegg du liker, f.eks litt hamburgerrygg, kylling eller skinke, og spiser det sammen med litt salat eller agurk eller nøtter + littegrann pasta eller brød. Prøv å spise 4 ganger om dagen, slik at kroppen din kommer i vanlig forbrenningstempo. Du fryser fordi kroppen bruker all energi på hjerte, lunger og hjerne.

Flott at du tar kontakt med helesesøster på mandag! Men ikke utsett det lenger! Du kunne ha gjort det i dag....

Jeg kjenner ei som har hatt spiseforstyrrelser som nå holder foredrag for ungdommer på Sørlandet. Du har nok ikke anoreksi ennå, men du er på vei dit hvis du ikke stopper og snur!

Prøv å fokusere på det positive i helga! Vær glad i deg selv og tenk at kroppen din trenger pleie og mat for å kunne fungere!

Klem fra

Hei. Jeg liker ikke kjøttpålegg jeg..men må spise det fordi vi har ikke noe annet pålegg jeg liker for det er så mye fett i det. Hyggelig at du tenker på meg assa=) Jeg spisr vel 2-3 ganger daglig hvis jeg må..ellers klarer jeg meg med 1-2 ganger daglig. Mamma sier jeg MÅ spise og sitter å vokter ved frokostbordet og ved middag. Jeg brekker meg noen ganger når jeg spiser og er kvalm hver dag.

Klem Jente 15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg liker ikke kjøttpålegg jeg..men må spise det fordi vi har ikke noe annet pålegg jeg liker for det er så mye fett i det. Hyggelig at du tenker på meg assa=) Jeg spisr vel 2-3 ganger daglig hvis jeg må..ellers klarer jeg meg med 1-2 ganger daglig. Mamma sier jeg MÅ spise og sitter å vokter ved frokostbordet og ved middag. Jeg brekker meg noen ganger når jeg spiser og er kvalm hver dag.

Klem Jente 15

Du må ha i deg noen proteiner, vet du! Musklene trenger proteiner, og du trenger proteiner når du vokser!

Liker du fisk da? Røykt makrell, røykt laks, kokt laks, en fiskekake på skolen? Eller makrell i tomat?

Kyllingkjøtt er jo super-magert, når skinnet er borte. Det liker du vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente på 15

Du må ha i deg noen proteiner, vet du! Musklene trenger proteiner, og du trenger proteiner når du vokser!

Liker du fisk da? Røykt makrell, røykt laks, kokt laks, en fiskekake på skolen? Eller makrell i tomat?

Kyllingkjøtt er jo super-magert, når skinnet er borte. Det liker du vel?

hehe..joda..det går vel. Mamma er redd for at jeg skal bli syk i syden for frar i vinterferien og da har jeg ingen steder å dra for å få hjelp ,men jeg har liksom ikke matlyst. Spiser helst et eple framfor en brødskive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..joda..det går vel. Mamma er redd for at jeg skal bli syk i syden for frar i vinterferien og da har jeg ingen steder å dra for å få hjelp ,men jeg har liksom ikke matlyst. Spiser helst et eple framfor en brødskive.

Jeg skal ikke mase på deg, for jeg skjønner at ikke mas er noe heldig.

Men prøv å tenke logisk, at kroppen din er en maskin som trenger drivstoff for å fungere. Og den trenger ulike former for drivstoff:

proteiner - i fisk og kjøtt og i soyaprodukter

fett - i smør, margarin, olje (f,eks på salat), litt i kjøtt og litt i fisk

karbohydrater - i brød, poteter, pasta, ris, kornblanding, grøt.

Og så trenger du ulike former for mineraler og vitaminer.

Prøv å skrive en liste over ting du liker smaken på. Prøv å spise litt forskjellig. Og spis SAMMEN med andre, slik at måltidet ikke bare blir det å putte noe inn i munnen, men blir noe positivt og sosialt!

Skal fortsette å tenke på deg! Og skriv her om hvordan det går! Si i fra hvis jeg maser, for det er IKKE meningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente på 15

Jeg skal ikke mase på deg, for jeg skjønner at ikke mas er noe heldig.

Men prøv å tenke logisk, at kroppen din er en maskin som trenger drivstoff for å fungere. Og den trenger ulike former for drivstoff:

proteiner - i fisk og kjøtt og i soyaprodukter

fett - i smør, margarin, olje (f,eks på salat), litt i kjøtt og litt i fisk

karbohydrater - i brød, poteter, pasta, ris, kornblanding, grøt.

Og så trenger du ulike former for mineraler og vitaminer.

Prøv å skrive en liste over ting du liker smaken på. Prøv å spise litt forskjellig. Og spis SAMMEN med andre, slik at måltidet ikke bare blir det å putte noe inn i munnen, men blir noe positivt og sosialt!

Skal fortsette å tenke på deg! Og skriv her om hvordan det går! Si i fra hvis jeg maser, for det er IKKE meningen!

Du maser for all del ikke!!

Er hyggelig å få svar fra deg og ikke tenk påa t du maser for det gjør du ikke og det vil du aldri gjøre heller! =)

Så ikke tenk noe mer på det!

klem jente 15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente på 15

Jeg skal ikke mase på deg, for jeg skjønner at ikke mas er noe heldig.

Men prøv å tenke logisk, at kroppen din er en maskin som trenger drivstoff for å fungere. Og den trenger ulike former for drivstoff:

proteiner - i fisk og kjøtt og i soyaprodukter

fett - i smør, margarin, olje (f,eks på salat), litt i kjøtt og litt i fisk

karbohydrater - i brød, poteter, pasta, ris, kornblanding, grøt.

Og så trenger du ulike former for mineraler og vitaminer.

Prøv å skrive en liste over ting du liker smaken på. Prøv å spise litt forskjellig. Og spis SAMMEN med andre, slik at måltidet ikke bare blir det å putte noe inn i munnen, men blir noe positivt og sosialt!

Skal fortsette å tenke på deg! Og skriv her om hvordan det går! Si i fra hvis jeg maser, for det er IKKE meningen!

Dagens høydepunk, fikk i meg en brødskive hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente på 15

Jeg skal ikke mase på deg, for jeg skjønner at ikke mas er noe heldig.

Men prøv å tenke logisk, at kroppen din er en maskin som trenger drivstoff for å fungere. Og den trenger ulike former for drivstoff:

proteiner - i fisk og kjøtt og i soyaprodukter

fett - i smør, margarin, olje (f,eks på salat), litt i kjøtt og litt i fisk

karbohydrater - i brød, poteter, pasta, ris, kornblanding, grøt.

Og så trenger du ulike former for mineraler og vitaminer.

Prøv å skrive en liste over ting du liker smaken på. Prøv å spise litt forskjellig. Og spis SAMMEN med andre, slik at måltidet ikke bare blir det å putte noe inn i munnen, men blir noe positivt og sosialt!

Skal fortsette å tenke på deg! Og skriv her om hvordan det går! Si i fra hvis jeg maser, for det er IKKE meningen!

Hei igjen=)

Det med å snakke med helsesøster blir ikke noe av før etter vinterferien ;S

For på mandag skal vi ut med klassen og på fredag vet jeg ikke om jeg rekker for da er det siste skoledag før ferien og da skal vi gjøre forskjellige ting. Hva skal jeg gjøre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen=)

Det med å snakke med helsesøster blir ikke noe av før etter vinterferien ;S

For på mandag skal vi ut med klassen og på fredag vet jeg ikke om jeg rekker for da er det siste skoledag før ferien og da skal vi gjøre forskjellige ting. Hva skal jeg gjøre nå?

Hei igjen!

Det var jo dumt at du ikke får det til å klaffe! Hvis du sier hviklen by eller hvilket fylke du bor i, så kan jeg prøve å finne ut om det finnes noen du kan kontakte i nærheten av der du bor!

Hvordan har helga vært da? Har du prøvd å tenke gode tanker om deg selv?

Har du prøvd å spise litt mer og litt oftere? Det aller viktigse er at du har rekt ut hånden din og erkjenner at du trenger hjelp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...