Gå til innhold

Hvem har dere med på fødselen?


Gjest fødealenebuhu

Anbefalte innlegg

Gjest fødealenebuhu

Alene? Sammen med din kjære? Venninne? Din mor? Søsken?

Min samboer tør ikke bli med på fødselen, dessuten er det lite trolig han er tilgjengelig akkurat når jeg skal fø pga han jobber så mye og aldri vet når han er hjemme.... litt trist det, for det er kun han jeg vil ha med. Har man rett på fri fra jobb når man har en hjemme som skal fø? Og med lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

For meg var det utenkelig å ha andre enn min kjære tilstede under fødselen.

Hadde han ikke villet være med ville jeg tiltet, og hadde han ikke kunnet på grunn av jobb ville jeg bedt ham ta permisjon ;). Neida, skjønner jo at enkelte ikke kan, og en vet jo aldri nøyaktig når fødselen vil skje.

Hadde jeg vært alene ville jeg muligens bedt en venninne, men antakelig vært alene? Hadde definitivt ikke bedt min mor bli med, og i enda mindre grad min svigermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Har du en god venninne som kan være der for deg?

Hadde en av mine venninner bedt meg være med under fødselen, hadde jeg blitt overlykkelig :-)

Jeg synes forøvrig det er en smule sleipt av en pappa å velge å ikke delta under sitt eget barns fødsel. Han har tross alt vært med på å lage babyen! Vet at det er delte meninger om denne saken, men jeg tror ikke jeg kan finne en eneste grunn til at en pappa skal "slippe unna" en slik opplevelse ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Har du en god venninne som kan være der for deg?

Hadde en av mine venninner bedt meg være med under fødselen, hadde jeg blitt overlykkelig :-)

Jeg synes forøvrig det er en smule sleipt av en pappa å velge å ikke delta under sitt eget barns fødsel. Han har tross alt vært med på å lage babyen! Vet at det er delte meninger om denne saken, men jeg tror ikke jeg kan finne en eneste grunn til at en pappa skal "slippe unna" en slik opplevelse ;-)

Hva om pappa ikke tåler det da? Ikke alle klarer overvære fødsel...

Jada- mor MÅ jo. Men ikke alle fedre _MÅ_ og ikke alle fedre er sterke nok til å gjøre det.

Hørte om en far som mistet totalt lysten på kvinnekjønnet etter fødsel. nei- han trengte ikke se dit ned- men uansett. Hans lyst var drept.

Dette hører jo til unntaket heldigvis. Men når en pappa sier at han absolutt ikke vil delta på fødsel- så er det kanskej en ordentlig grunn for det? En ordentlig grunn- som han kanskje er nesten flau for å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Da jeg ble født, hadde mamma med seg sin mor. Egentlig skulle hun bare kjøre mamma opp på sykehuset, men valgte og bli, noe mamma i ettertid sa at hun er utrolig glad for.

En venninne av meg fødde barn nummer 2 alene, og synes det var det beste.

Jeg hadde med meg pappaen, men kunne ikke han, tror jeg at jeg hadde valgt og være alene, eller evnt en god venninne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Hva om pappa ikke tåler det da? Ikke alle klarer overvære fødsel...

Jada- mor MÅ jo. Men ikke alle fedre _MÅ_ og ikke alle fedre er sterke nok til å gjøre det.

Hørte om en far som mistet totalt lysten på kvinnekjønnet etter fødsel. nei- han trengte ikke se dit ned- men uansett. Hans lyst var drept.

Dette hører jo til unntaket heldigvis. Men når en pappa sier at han absolutt ikke vil delta på fødsel- så er det kanskej en ordentlig grunn for det? En ordentlig grunn- som han kanskje er nesten flau for å si?

Om den kommende moren virkelig ønsker å ha ham med på fødselen er det vanskelig å tenke seg en grunn god nok til at han skal la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Om den kommende moren virkelig ønsker å ha ham med på fødselen er det vanskelig å tenke seg en grunn god nok til at han skal la være.

De fleste mødre i godt forhold til barnefar ønsker å ha far med på fødsel.

Men noen fedre er ikke sterke nok. Kanskej vil de- men de er bare ikke sterk nok. Ville du tvunget din mann til det- og evt "ødelagt" han mht til å ha lyst på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hva om pappa ikke tåler det da? Ikke alle klarer overvære fødsel...

Jada- mor MÅ jo. Men ikke alle fedre _MÅ_ og ikke alle fedre er sterke nok til å gjøre det.

Hørte om en far som mistet totalt lysten på kvinnekjønnet etter fødsel. nei- han trengte ikke se dit ned- men uansett. Hans lyst var drept.

Dette hører jo til unntaket heldigvis. Men når en pappa sier at han absolutt ikke vil delta på fødsel- så er det kanskej en ordentlig grunn for det? En ordentlig grunn- som han kanskje er nesten flau for å si?

Det burde han tenkt på før han gjorde dama gravid ;-)

Jeg mener.... Vi damer vil jo helst unngå å føde vi også, men vi har stort sett ikke noe valg ;-)

Vel, fra spøk til alvor...Man trenger mannen aller mest _før_ babyen stikker hodet ut. Pappaen kan evt gå ut på gangen idet babyen kommer. Før den tid synes jeg det er en selvfølge at han stiller opp dersom mammaen trenger han der!

Svimer han av, så får han bare gjøre det. Tror ikke kjerringa bryr seg om sånt der og da ;-)

Jeg vet bare at jeg ikke hadde fiksa det dersom mannen min hadde nekta å være med på fødslene mine....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Det burde han tenkt på før han gjorde dama gravid ;-)

Jeg mener.... Vi damer vil jo helst unngå å føde vi også, men vi har stort sett ikke noe valg ;-)

Vel, fra spøk til alvor...Man trenger mannen aller mest _før_ babyen stikker hodet ut. Pappaen kan evt gå ut på gangen idet babyen kommer. Før den tid synes jeg det er en selvfølge at han stiller opp dersom mammaen trenger han der!

Svimer han av, så får han bare gjøre det. Tror ikke kjerringa bryr seg om sånt der og da ;-)

Jeg vet bare at jeg ikke hadde fiksa det dersom mannen min hadde nekta å være med på fødslene mine....

Skjønner deg godt, jeg. Jeg ville selvsagt også ha min mann med meg.

Men ikke alle menn er sterke nok... :-)

Når en mann bærer sin frue på hendene hele tiden, oppvarter henne, elsker henne, og er tvers gjennom god... så blir hun gravid- og han er like glad som henne. Og varter henne om mulig ennå mer opp. Og er oppriktig bekymret for alt mulig. Han _bærer_ henne virkelig på hendene sine.

Når han da tynt gir uttrykk for at fødsel klarer han ikke... Burde vi ikke respektere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har vært med alle 3 gangene, og jeg er glad for det.

Alle som skal bli fedre har rett på fri i forbindelse med fødselen. De har også rett til 14 dager fri etterpå. Hvorvidt dette er med lønn avhenger av arbeidsgiver og de avtaler som er inngått. Veldig mange får fri med lønn nå.

Mannen min gledet seg ikke spesielt til å være med på fødsel. Men han er veldig glad han ble med. Den første var jo grei, det ble akutt keisersnitt med en gang pga seteleie. Mannen min satt da ved hodet mitt og fikk se jenta med en gang hun kom ut.

Andre fødsel tok laaaaaang tid, og da dro han litt til og fra sykehus, jobb og hjem. (Hadde rier i 70 timer.) Men den siste tiden og under selve utdrivelsen var han tilstede og var til veldig hjelp for meg. Han synes også det var spennende å være der.

Tredje fødsel varte også en stund. Han var litt mindre inspirert underveis, men veldig stolt og glad når minstemann kom ut.

Hadde ikke han kunnet bli med, hadde jeg nok valgt å ha med en veldig god venninne eller moren min - hvis hun var i nærheten.

Det som er kjekt er at det er noen der du tør å være svak sammen med og som kan være sterk for deg. Som kan støtte deg både fysisk og psykisk når det står på som værst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

De fleste mødre i godt forhold til barnefar ønsker å ha far med på fødsel.

Men noen fedre er ikke sterke nok. Kanskej vil de- men de er bare ikke sterk nok. Ville du tvunget din mann til det- og evt "ødelagt" han mht til å ha lyst på deg?

En slik far ville jeg nok ikke fått barn sammen med - hadde jeg blitt gravid med ham ville det antakelig vært et ulykkestilfelle og ikke naturlig å ha ham med på fødselen uansett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør ikke bli med på fødselen til sitt eget barn?! Hva med deg da - som om du har noe valg liksom!

Det var ikke en gang et alternativ hos oss, pappan skulle være med, basta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste mødre i godt forhold til barnefar ønsker å ha far med på fødsel.

Men noen fedre er ikke sterke nok. Kanskej vil de- men de er bare ikke sterk nok. Ville du tvunget din mann til det- og evt "ødelagt" han mht til å ha lyst på deg?

Ikke sterke nok? Jeg er her meget tilbøyelig til å si som Elextra - en slik mann ville jeg ikke fått barn med. Eksen innrømte at han syntes det var grusomt å se at jeg hadde det vondt uten å kunne gjøre noe for å hjelpe meg, men herregud - han tålte da såpass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fødsel er en fin ting

Første gang var kun pappan og jordmor der. (fødte hjemme og min mor rakk ikke frem, var planlagt at hun skulle være der)

Andre gang var pappan og moren min der, da var det planlagt at pappan skulle gå på gangen men han klarte ikke gå ut. Han ville prøve det "gamle og romantiske" med å vente spent på gangen.

Hadde det blitt en tredje gang, med ny mann og pr. i dag, så hadde kun pappan vært med. (har et annet forhold til familien min i dag enn den gang og min samboer nå er annerledes i tankegang enn den samboeren jeg hadde da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vekten87

i mitt tilfelle ville (uten samb) det blitt mamma og bestevenninden min. har et vanvittig godt forhold til begge og vil gjerne at de skal få være med på den fine opplevelsen:)ville hatt noen som sto meg nært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Ikke sterke nok? Jeg er her meget tilbøyelig til å si som Elextra - en slik mann ville jeg ikke fått barn med. Eksen innrømte at han syntes det var grusomt å se at jeg hadde det vondt uten å kunne gjøre noe for å hjelpe meg, men herregud - han tålte da såpass!

Han ja.

Men ikke fei alle over en kam. Det er ikke alle som er sterk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

En slik far ville jeg nok ikke fått barn sammen med - hadde jeg blitt gravid med ham ville det antakelig vært et ulykkestilfelle og ikke naturlig å ha ham med på fødselen uansett ;)

Ja, enig i utgangspunktet....

Men i nyforelsket øyeblikk- hvem diskuterer fødsel da? Kanskje er forholdet godt etablert og har vart flere år før temaet barn kommer på bane...

Ville du forlatt mannen din pga at han er livredd fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ja.

Men ikke fei alle over en kam. Det er ikke alle som er sterk nok.

En mann som ikke er kar nok til å være med på sitt eget barns fødsel.... *Rister på hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

En mann som ikke er kar nok til å være med på sitt eget barns fødsel.... *Rister på hodet*

Jeg kan riste på hodet ilag med deg.

Men slike karer finnes. Det hjelper ikke leke struts og stikke hodet nedi jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...