Gå til innhold

"Å snu barnet" inni magen


Anno1974

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 36, og skal til jordmor for å sjekke om barnet ligger med hodet ned nå. Jeg vet jo at det ikke gjør det, men jordmora vil sjekke meg for deretter å sende meg til UL på sykehuset.

Det er da jeg lurer: Jeg vet at barnet ligger i tverrleie. Jordmora kommer til å konstatere at barnet ligger i tverrleie. Hva er da vitsen med ultralyd for å påvise tverrleie?

Og vil jeg deretter bli utsatt for vending av barnet i magen?

Og vil det føre til umiddelbar fødsel?

Mine tidligere barn er født i uke 37, så tida er vel knapp for barnet til å legge seg i hodeleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ble gjort forsøk på å snu lillemor omtrent på den tiden av svangerskapet.

Først fikk jeg et riehemmende stoff, så tok jordmor og gynekolog gode tak på magen og skjøv.

Men de fikk ikke godt nok tak, så forsøket ble mislykket.

Resultatet ble keisersnitt omtrent på termin.

Snuforsøket opplevde jeg som uproblematisk, men sørg for å ha barnevakt etterpå.

Jeg ble litt svimmel av det riehemmende stoffet, men det gikk over etter en liten lur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jubalong70

Vår førstefødte lå i seteleie og vi var på snuingsforsøk i uke 35 med henne.

Fikk Bricanyl intravenøst for å hemme evt. rieaktivitet. Bricanyl får hjertet, mitt i alle fall, til å galoppere og meg til å skjelve. Jeg ble holdt tilbake på sykehuset 1 time etterpå for å forsikre oss om at det ikke ble noen fødsel. Dette var standard prosedyre.

Selve snuingen var ikke vond, men litt ubehagelig. Barnet var ikke villig til å snu seg da :)

Hun ble tatt med keisersnitt i uke 36 etter spontan vannavgang.

Siden dette er andre barnet ditt så kan barnet snu seg helt frem til fødselen. Ei jeg kjenner godt hadde et barn som lå i seteleie, men som snudde seg i uke 38. Det var hennes første barn.

Det blir absolutt ikke umiddelbar fødsel etter snuing. Dette pga det riehemmende midlet du får. Men vær klar over at det kan bli litt ubehagelig for deg at hjertet slår så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Ang. vendig av babyen: Det er slett ikke alle sykehus som gjør dette. Jeg fødte et barn i seteleie for syv år siden (igår;-)) og det ble ikke gjort noen forsøk på å snu henne. De mente det hadde liten hensikt...

Jeg vil tro babyer sjelden snur seg etter uke 37?

Når datteren min lå i magen, husker jeg at hun snudde seg fra sete- til hodeleie 4.mars (husker det fordi det var på bursdagen min;-)). Det var faktisk veldig ubehagelig og enda verre ble det en time etter når hun snudde seg tilbake igjen :-/

Hun ble født i seteleie 7.mai. Litt rart at det var ubehagelig at hun snudde seg to mnd før termin, men jeg opplevde det iallefall slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingen vending flere ganger nei.

Min førstefødte lå i seteleie, og de prøvde å snu ham i uke 36. Selve vendingen gikk vel greit, men jeg syns det var ubehagelig, og på et tidspunkt kjente jeg en sviende smerte som jeg sa fra om til legen - uten at det virka som jeg ble tatt helt seriøst... Jeg var ung og uerfaren og tenkte at legen vet vel best, så jeg sa ikke mer. Men da snuinga var over og de sjekket hjertelyden til ungen, var det såvidt det lille hjertet slo (jeg så det selv på UL-skjermen - det var skikkelig guffent å se....).

Så for å gjøre en lang historie kort - det ble hastekeisersnitt i full narkose. De vet ikke helt hva som skjedde, men tror det var morkaka som ble revet løs. Det gikk heldigvis bra til slutt, men jeg var livredd for at ungen skulle dø.... Nå er han snart skolegutt og frisk som en fisk :o)

Men da jeg skulle ha neste barn var alle enige om at vending ikke var aktuelt, da ville det heller blitt planlagt keisersnitt hvis ungen lå i feil leie. Heldigvis ble det normal fødsel, og det satser jeg på nr 3 kommer i november også...

I ettertid syns jeg vending i uke 36 var litt unødvendig, og det ble en lite hyggelig opplevelse for meg. Men i de aller fleste tilfellene går det jo helt greit (de sa at det aldri hadde skjedd tidligere på det sykehuset jeg var på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

NEI. Nekt å la barnet bli snudd. Jeg trodde det var litt avleggs også. Jeg kjenner en hvor barnet døde fordi de hadde vært inne og snudd. Barnet ble født med navlestrengen rundt hodet. Ta heller keisersnitt enn å la de tukle med snuing, barnet vil alltid prøve å snu seg tilbake igjen allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...