Gå til innhold

Utilbørlig handling fra barnelege


Tuttelutt

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg sitter her og lurer på om det er sant det jeg akkurat har opplevd.

Har akkurat vært hos en barnespesialist med mitt 7 årige barn, pga vondt i øynene med mistanke om gresspollenallergi. H*n har melkeallergi i tillegg. Legen spør hvordan det går med melkeallergien og vi svarer at det går fint, den har vi kontroll på, årsaken til at vi er der i dag er røde og vonde øyne. Eller litt frem og tilbake vil legen at barnet mitt skal kle av seg og legge seg på benken så han kan sjekke magen.

Han lyter og kjenner, og så på slutten av undersøkelsen skjer det: Han stikker hånda si raskt ned i trusa to ganger så barnet mitt skvetter og da sier han "jada, du er bare kilen du". Det samme skjedde for ca ett år siden, men da trodde jeg at jeg kun hadde sett feil.

Jeg sa ikke noe til legen, men spurte barnet mitt om legen hadde hatt hånden i trusa. Barnet hadde ikke oppfattet dette, men var da mer opptatt av blodprøven som akkurat var tatt. Hva gjør jeg? Bør jeg klage legen inn til et overordnet organ? Jeg har i alle fall ikke tillitt til ham lenger og skal finne en annen. Begge barna mine har gått hos ham og han har blant annet til mitt yngste barn sagt at deg skal jeg følge i mange år, hvilket i sammenhengen ikke passet inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes absolutt du skal ta dette videre. Slikt er som du selv sier utilbørlig. Skal et barn undersøkes nedentil får det skje på en ordentlig måte.

Hva med å ta en prat med pasientombudet først?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff dette hørtes ikke noe bra ut! Jeg ville skrevet ned akkurat hva som skjedde - så nøytralt som mulig. Så ville jeg sendt brevet til fylkeslegen og, som PieLill sier, til pasientombudet.

Jeg ville definitivt ikke tatt med barna til denne legen igjen, og bedt om å få en ny barnelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Sånt har jeg aldri opplevd at legene til mine døtre har gjort, så dette høres ganske rart ut, ja! Jeg hadde nok gått videre med saken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, kjenner at jeg må det. Allerede nå vil hjernen bare dytte det bort å si at det sikkert ikke var noe. Men jeg så det jeg så begge gangene, og jeg passet ubevisst på å følge skikkelig med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde definitivt tatt saken videre! Slikt skal _ingen_ oppleve, verken barn eller voksne. Denne legen bør få seg en skikkelig advarsel og evt. miste lisensen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

JA, kjenner at jeg må det. Allerede nå vil hjernen bare dytte det bort å si at det sikkert ikke var noe. Men jeg så det jeg så begge gangene, og jeg passet ubevisst på å følge skikkelig med!

Send klagen via pasientombudet. Da må den tas seriøst på en helt annen måte. Pas.ombud er flinke til å hjelpe en å framstille saken så troverdig og klart som mulig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fu f!! Jeg hadde flydd i flint! Jeg tror også at jeg hadde blitt stum og tvilt på mitt syn. Gjør det rette, kontakt pasientombudet som foreslått lengre nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest asfdjgiaegtn

Jeg hadde en gang en barnelege.

Som gjorde undersøkelser ingen andre leger gjorde i ettertid.

Ja, jeg undres på om det er samme mannen.

Sånne bør få vite at andre vet, at andre reagerer. De kan sitte for høyt, ha for mye tillit, for mye makt.

Jeg ville reagert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her reagerer med avsky, og det gjør jeg også - HVIS: barnet ditt er ei jente... Du skriver ikke noe om kjønn, og det synes jeg kan være ganske vesentlig i denne sammenhenger, og før dere flyr i flint over det jeg skriver, les forklaringen min. Bare for å ha sagt det først, så skulle legen selvfølgelig sagt fra på forhånd, men hvis det er en gutt så er det mulig at legen ville kjenne etter om testiklene har falt ned som de skal - har noen av dere tenkt på det - men jeg gjentar: legen skulle informert om hva han skulle først...

Men som sagt: Hvis dette er ei jente - MELD DET VIDERE!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke kjønnet på barnet avgjør noen ting her. Man trenger IKKE gå ned i trusa for å sjekke gresspollenallergi, altså...

Meld fra, så slipper kanskje andre å måtte oppleve det samme! Og skift lege, så klart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her reagerer med avsky, og det gjør jeg også - HVIS: barnet ditt er ei jente... Du skriver ikke noe om kjønn, og det synes jeg kan være ganske vesentlig i denne sammenhenger, og før dere flyr i flint over det jeg skriver, les forklaringen min. Bare for å ha sagt det først, så skulle legen selvfølgelig sagt fra på forhånd, men hvis det er en gutt så er det mulig at legen ville kjenne etter om testiklene har falt ned som de skal - har noen av dere tenkt på det - men jeg gjentar: legen skulle informert om hva han skulle først...

Men som sagt: Hvis dette er ei jente - MELD DET VIDERE!!

Man sjekker ikke om testiklene er på plass på en 7 åring som er inne for å sjekke allergi. Min sønn har de ihvertfall ikke "vært i buksa på " siden han var 4 år.

Testiklene sjekker man på babyer, og hvis de ikke er på plass, omigjen på seinere kontroller. Hvis de ikke er på plass opereres man jo rimelig tidlig, i 3.4.5-årsalderen såvidt jeg veit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Alle her reagerer med avsky, og det gjør jeg også - HVIS: barnet ditt er ei jente... Du skriver ikke noe om kjønn, og det synes jeg kan være ganske vesentlig i denne sammenhenger, og før dere flyr i flint over det jeg skriver, les forklaringen min. Bare for å ha sagt det først, så skulle legen selvfølgelig sagt fra på forhånd, men hvis det er en gutt så er det mulig at legen ville kjenne etter om testiklene har falt ned som de skal - har noen av dere tenkt på det - men jeg gjentar: legen skulle informert om hva han skulle først...

Men som sagt: Hvis dette er ei jente - MELD DET VIDERE!!

Testiklene har da ingen sammenheng med allergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette i Arendal?

Guttungen min var på 6 årskontroll hos både helsesøster og lege. Legen kjente på "stellet" hans også. Merkelig syntes jeg, siden testiklene ble undersøkt da han var liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette i Arendal?

Guttungen min var på 6 årskontroll hos både helsesøster og lege. Legen kjente på "stellet" hans også. Merkelig syntes jeg, siden testiklene ble undersøkt da han var liten.

Det er helt vanlig at testiklene blir undersøkt på førskolekontrollen som er våren før de begynner på skolen eller samme høst. Dette for å sjekke at de har kommet ned i pungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her reagerer med avsky, og det gjør jeg også - HVIS: barnet ditt er ei jente... Du skriver ikke noe om kjønn, og det synes jeg kan være ganske vesentlig i denne sammenhenger, og før dere flyr i flint over det jeg skriver, les forklaringen min. Bare for å ha sagt det først, så skulle legen selvfølgelig sagt fra på forhånd, men hvis det er en gutt så er det mulig at legen ville kjenne etter om testiklene har falt ned som de skal - har noen av dere tenkt på det - men jeg gjentar: legen skulle informert om hva han skulle først...

Men som sagt: Hvis dette er ei jente - MELD DET VIDERE!!

Undersøkelsen kan være relevant, men jeg har aldri sett noen sjekke dette uten å dra ned trusa. Man bruker både øyne og hender.

Relevant eller ikke er det fortsatt en motbydelig framgangsmåte.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sjekker ikke om testiklene er på plass på en 7 åring som er inne for å sjekke allergi. Min sønn har de ihvertfall ikke "vært i buksa på " siden han var 4 år.

Testiklene sjekker man på babyer, og hvis de ikke er på plass, omigjen på seinere kontroller. Hvis de ikke er på plass opereres man jo rimelig tidlig, i 3.4.5-årsalderen såvidt jeg veit.

Testikler kan visstnok seile litt opp og ned så det er helt relevant å sjekke på en sjuåring. Det kan også være greit av en barnelege å sjekke dette når man først er i gang med en undersøkelse, selv om man kommer for noe annet.

Men om det var relevant var framgangsmåte like fullt forkastelig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette i Arendal?

Guttungen min var på 6 årskontroll hos både helsesøster og lege. Legen kjente på "stellet" hans også. Merkelig syntes jeg, siden testiklene ble undersøkt da han var liten.

Testiklene kan seile litt opp og ned, så det er bra at slikt blir sjekket flere ganger og ved ulike aldre. Men det finnes OK og mindre ok måter å gjøre det på.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...