Gå til innhold

Utslett rundt øynene


Gjest Kari130607

Anbefalte innlegg

Gjest Kari130607

Jeg er plaget med flekkvis eksem / sår hud over og under øynene. Blir rød, sår og hoven. Apolar hjelper, men har beskjed om å bruke det bare 3-4 dager i strekk, og så holde opp 3 dager. Så snart jeg holder opp med Apolar, kommer det tilbake. I tillegg bruker jeg Avene fuktighetskrem. Bruker ikke sminke eller andre kremer. Kan ikke finne ut hva jeg reagerer på. Kan du hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei Kari ! Utslett som du beskriver omkring øynene kan være en form for "atopisk eksem" dvs såkalt "barneeksem" som gjerne slår ut i dene lokalisasjonen i tenårene eller i voksen alder hos dem som har hatt leddnært eksem , høysnue eller matvareallergi som barn. Enkelte ganger kan det være utslag av noe som kalles flassekesem som også finnes i hodebunnen. Mer sjelden er det kontaktallergi for kosmetikk eller nikkel. Å behandle eksem i denne regionen kan være litt vanskelig. Ideelt sett bør du ikke benytte noe sterkere enn hydrocortison 1% som også finnes i en fet krem som heter Mildison. Apolar er litt sterkere, såkalt gruppe 2-steroid og kan ha effekt , men på lang sikt forårsake noe som kalles cortisonutslett med rødhet og nupper i øyekrokene, nesten som små kviser som svinger i utakt med bruk og opphold av kremen, dvs slår ut når du stanser med kremen. I så fall må du ha noen tabletter for å bli bra. Hvis du ikke har forsøkt det allerede, må du nesten oppsøke en hudlege for å få dette avklaret slik at du får korrekt behandling. Mvh hudlege Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Been there........

Hei,

Jeg har hatt det sånn,og vært hos utallige leger. Bare blitt utstyrt med kortisonkremer. Fant ut til slutt av det selv, det var faktisk fuktighetskremen som var synderen. Forsøk å kutte ut alt av såpe, kremer og sminke noen dager og se om det hjelper. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...