Gå til innhold

Zolpidem - fått feil medisin NHD?


Gjest nobody else

Anbefalte innlegg

Gjest nobody else

Var på apoteket en dag og skulle hente zoldidem. Da jeg kom hjem så jeg at jeg har fått noe som heter imovane, hvor virkestoffet er zopiclone.

Er disse preparatene idientiske, eller er det sånn at zoldidem er et virkestoff i imovane? ble litt forvirra nå jeg. Har jeg fått feil medisin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zolpidem og stillnoct er det samme.

Zopiclone og immovane er det samme.

De er begge innsovningstabletter. Du kan med forsvar gå til apoteket og få byttet til rett medisin, selv om de virker på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ikke samme medisin, men de er svært like.

Zolpidem/Stinoct har noe kortere virketid enn zopiklone/Imovane.

Slike feil skal ikke skje på apoteket. Det er kun en tilfeldighet som gjør at den feilmedisin du har fått er meget lik den du skulle ha fått. Dette er et av mange problem med den galskapen vi har fått rundt kopipreparater/generika.

Jeg ville meldt feilen til Fylkeslegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hypokonder26

Ser ikke ut til at det er det samme:

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=361799

(Les svaret fra legen)

Har inntrykk av at det er legen som skriver ut resepten som "bestemmer" om apotekene skal kunne bytte medisin til en som er svært lik den du har fått foreskrevet, fordi da jeg fikk utskrevet cipralexen, krysset legen min av i en rute på skjemaet der det sto at medisinen ikke kunne byttes mot en lignende.. Husker ikke fremmedordet på det dessverre, så håper dere forstår... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har inntrykk av at det er legen som skriver ut resepten som "bestemmer" om apotekene skal kunne bytte medisin til en som er svært lik den du har fått foreskrevet, fordi da jeg fikk utskrevet cipralexen, krysset legen min av i en rute på skjemaet der det sto at medisinen ikke kunne byttes mot en lignende.. Husker ikke fremmedordet på det dessverre, så håper dere forstår... =)

Legen kan skrive på resepten at generisk bytte ikke skal forekomme. Generisk bytte vil si bytte mellom preparater med helt identisk virkestoff, bare annen produsent. Bytte mellom ulike sovemedisiner, som trådstarter beskriver, skal aldri forekomme, og skyldes nok at de på apoteket har lest feil, og blandet zopiclone/zolpidem.

Man kan si det som at legen gir deg resept på et virkestoff, og at apoteket kan velge hvilket preparat med det virkestoffet du skal få. Apoteket kan aldri gi deg noe annet enn det virkestoffet, det er grov uaktsomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...