Gå til innhold

Skriftlig vurdering på barnetrinnet


avidi

Anbefalte innlegg

Kunnskapsløftet pålegger nå lærere på barnetrinent å gi en skriftlig vurdering på elevenes skoleprestasjoner.

Sønnen min er nå snart ferdig med 3. trinn og kom hjem med sin første vurdering her om dagen. Vurderingen tok utgangspunkt i den IUP ( individuell opplærlingsplan) som vi hadde utarbeidet sammen med læreren tidligere i år.

Jeg ble ikke veldig impponert for å si det mildt. Eneste vurderingen vi fikk var begrepene ; under middesl nivå, middels nivå og over middels nivå. Ikke hva han gjorde godt eller dårlig.

Vurderingene på junior var stot sett på middels nivå, enkelte over. Jeg vet at gutten kan mye mer enn det som kom frem i planen og mener en del av vurderingene var feil. Men jeg har diskutert så mye med læreren i de tre årene junior har gått på skolen at jeg gidder ikke mer. Dessuten skal læreren slutte til ferien, mentalt har han sluttet allerede. Men fra neste skoleår skal jeg gå grudigere til verks for å få en skikkelig vurdering.

Hele vurderingen er en stor vits synes nå jeg. Er det andre foreldre som har fått en slik vurdering av sine barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en 2. klassing, og i fjor fikk vi på slutten av skoleåret en grundig skriftlig vurdering (1 A4-side fullskrevet). Mye fokus på hva hun var flink til, og både foreldre og besteforeldre fikk tårer i øynene av stolthet av å lese hva læreren beskrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min tid fikk vi vurderingsbok med rubrikk for "Tilfredstillende" eller "Kan bli bedre" i de ulike fag. Det var også noen linjer der læreren kunne skrive en kommentar til de enkelte fagene, samt litt mer plass til en helhetsvurdering. Husker jeg ikke feil var det også rubrikker for orden og oppførsel, "Svært bra", "Bra" & "Mindre bra".

Med andre ord ord opererte de med to karakterer; bestått og ikke bestått, samt en ståkarakterer og to strykkarakter i orden og oppførsel. Jeg hadde aldri noe opplevelse av at man ble vurdert ut fra innsats og forutsetninger. Det var sammenligning opp mot et gjennomsnitt.

Igrunnen syntes jeg det var deilig å komme på ungdomsskolen og få mer nyanserte karakterer som var ærlige i forhold til at man ble målt på prestasjon og ikke innsats.

Over eller under gjennomsnittet, samt midt på treet er vel egentlig bare et tretrinns karaktersystem målt etter prestasjoner. Jeg vil vel ha like magert utbytte av dette i forhold til mine barn, som jeg hadde av min barndoms vurderingsbok.

For meg er det langt mer interessant og se på framgang ut fra egne forutsetninger og hva som fungerer bra og mindre bra i forhold til innlæringsmetoder. Hva som er så bra at det bør satses mer på og hva som med hell kan forandres. Jeg ville også være svært interessert i tips til å hjelpe barnet med skolearbeidet på best mulig måte. Om barne ligger langt under gjennomsnittet i et fag, er det viktig for meg å vite. Så er det jo kult å høre om barnet er over gjennomsnittet.

Foreløpig har jeg ikke fått noen skriftlige vurderinger, men jeg har hatt noen gode og fruktbare samtaler med barnas lærere. Enkelte ting kunne vært godt å gjøre skriftlig for å holde styr på hva vi ble enige om.

Om skriftlige vurderinger blir en formalitet i stedet for et arbeidsredskap, synes jeg det er fullstendig bortkastet tid og resurser.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest efoll

Vi får en vurdering annenhver uke, men den går kun på sosiale ting. Der krysser læreren på "ja" eller "nei" om hun har vært "en god klassevenn" eller vært stille i garderoben etc. Hun får et kryss hver dag.

Neste år (da 3.trinn) kommer de igang med vurdering etter kunnskapsløftet. Jeg må si jeg er spent på hvordan de skal gjøre det! Jeg synes (utifra det du skriver her) at den vurderingen dere fikk var veldig lite detaljer. Liten vits i å vite at ungen ligger på midels nivå, hvis du ikke vet noe om hvordan han kan komme seg videre, hva dere skal jobbe med etc. Da blir det det samme som karakterer, da! Håper det gjøres på en bedre måte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...