Gå til innhold

Dårlig sædkvalitet


Gjest Bobbyjean

Anbefalte innlegg

Gjest Bobbyjean

Hei. Min kjære samboer og jeg har lenge prøvd å bli gravid. Dette har vi enda ikke fått til og for å være sikre på at alle forutsetninger var på plass så ble vi enige om å ta hver våre grep for å finne ut av ting. Hun skulle gå til gynekolog for å sjekke opp "utstyret" mens jeg skulle levere sædprøve til labratoriet på sykehuset via rekvisisjon fra min fastlege. Nå er vi ferdige med hele denne prosessen - i hvert fall i første omgang - og i går fikk jeg en fatal melding fra min fastlege. Min kjære ser ut til å ha alt i orden, mens min lege kunne fortelle meg at det var noe lav konsentrasjon i prøven jeg leverte. Han prøvde desperat på telefonen å overbevise meg om at dette ikke nødvendigvis trengte å bety noe, men selv har jeg litt mistet troen på dette. Han sa at jeg skulle få et brev i posten allerede i dag, og så skulle vi utforske mer med å ta flere prøver for å finne ut mer. Jeg har ikke fått lest dette brevet enda, men gruer meg litt til det etter jobben i dag når jeg henter posten. Jeg har stort sett grått og vært deppa nå i snart to fulle døgn, ikke sovet i natt og er over hodet ikke i form rett og slett av bekymring for dette resultatet. Spørsmålet mitt er derfor: Hva kan "litt lav konsentrasjon" bety? Er det uansett noe å gjøre med slike problemer hvis det viser seg at ett eller annet er galt? Finnes det medisiner eller behandlinger som i flertallet av tilfellene kan hjelpe på å rette opp slike ting? En av mine aller største drømmer og håp for livet er å kunne få mine egne barn - gleden av å delta på min egen fødsel - bli kalt pappa... Dette er utrolig viktig for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville berre seie at eg håper det ikkje blir så ille å lese resultatet av prøven som du frykter. Det er vel ikkje så godt å seie kva du eventuelt kan gjere før du får lest brevet og snakka med legen din igjen (evt. spesialist)..? Men uansett, så lenge det er liv i prøven din så kan dokke uansett få prøverørsbehandling om det ikkje går ved "naturmetoden"! Det finst altså alternativ her!

Håper det ordner seg etterkvart som dokke får vite litt meir! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om sædprøven ikke er 100% fin, så er det ingenting i veien for at dere skal klare å blir gravide.

Det er ofte at en betennelse i prostata kan føre til litt dårlig sædprøve.

Mannen min fikk påvist dette og fikk en antibiotikakur. Han leverte ingen ny sædprøve, men vi har nå fått til 3 barn i ettertid :)

(Og det selv om jeg har PCOS som definitivt gjør det vanskelig å få barn.)

Så ikke fortvil. Spis sunt, ta tilskudd av sink (det er godt for sæden), ikke røyk og ikke bruk andre rusmidler.

Ha sex ca annenhver dag når hun har eggløsning. Kos dere. Ikke glem at sex skal være koselig og ikke bare i befruktningsøyemed.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ved vurdering av en sædprøve vurderes følgende parametre: Sædvolumen: 2-5 ml Sædcelle antall: >20 millioner/ml Bevegelighet: >50% skal vise god bevegelighet (grad 3-4) Utseende: >30% skal være normale. Leukocytter (hvite blodlegemer som øker ved betennelse):

Hvis prøven har vært dårlig, ber man om ny prøve etter noen måneder. Det kan være sto0r variasjon fra prøve til prøve.

Selv ved kronisk dårlig sædprøve er det god mulighet for befruktning i et prøverørsforsøk med metoden ICSI hvor man henter ut egg fra kvinnens eggstokk og setter en sædcelle direkte inn i egget.

Så det er absolutt ikke grunn til å fortvile, selv om du får et negativt svar. Ny prøve kan vise helt andre forhold og det er gode behandlingsmuligheter.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om sædprøven ikke er 100% fin, så er det ingenting i veien for at dere skal klare å blir gravide.

Det er ofte at en betennelse i prostata kan føre til litt dårlig sædprøve.

Mannen min fikk påvist dette og fikk en antibiotikakur. Han leverte ingen ny sædprøve, men vi har nå fått til 3 barn i ettertid :)

(Og det selv om jeg har PCOS som definitivt gjør det vanskelig å få barn.)

Så ikke fortvil. Spis sunt, ta tilskudd av sink (det er godt for sæden), ikke røyk og ikke bruk andre rusmidler.

Ha sex ca annenhver dag når hun har eggløsning. Kos dere. Ikke glem at sex skal være koselig og ikke bare i befruktningsøyemed.

Lykke til :)

Det er så lett å glemme det siste du skrev der... Har merket litt at fokuset holder på å endres, farlig utvikling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så lett å glemme det siste du skrev der... Har merket litt at fokuset holder på å endres, farlig utvikling!

Jeg vet, jeg vet! Vi har vært der, og det var slitsomt å tenke eggløsning hele tiden. Følte vi _måtte_ ha sex på akkurat de dagene, samme om vi hadde lyst eller ikke.

Tror mange har det slik når de prøver, men det hjelper jo lite ;)

Greit nok at man kan ha eggløsningstiden i bakhodet, men ikke miste gleden og kosen ved sex :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...