Gå til innhold

Jeg blør...


DarkPink

Anbefalte innlegg

Er det noe poeng i å ringe legen?

Har noen noe statistikk på SA vs. ingen fare?

Er det meningen at jeg skal gå i mange uker fremover og vente å se om magen vokser eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det mye da? Bare noen dråper eller menslignende? Jeg hadde kontaktet legen og fått ham til å ta ul, evt. henvise deg til sykehuset for en akutt ul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gravitasjon

SA er ganske vanlig (15-30%), men blir gradvis mindre sannsynlig fram mot ca uke 12. Det du gjør hvis du blør og lurer på om det kan være en SA er å kontakte legen for å få målt HCG med to dagers mellomrom. Hvis det stiger som normalt er nok alt i orden, hvis det synker er det en SA. Småblødninger i starten av en graviditet er ganske vanlig uten at det er noe galt, men som sagt er SA også ganske vanlig. Kontakt legen, du.. og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prust

Jeg hadde en liten blødning (dvs litt friskt blod i trusa) i uke 8 i mitt første svangerskap. Ble livredd og ringte legevakt (det var selvfølgelig lørdag). FIkk beskjed om å ta kontakt med vanlig lege mandag. Gjorde det, og ble henvist til UL. Alt var bra!

Hadde en stor blødning i uke 14 i tredje svangerskap (da rant det blod). Ringte legevakt om kvelden, og gikk til fastlege dagen etter. Sjekket hjertelyd, alt OK. Ble for sikkerehets skyld sendt til UL. Alt OK.

Blør du mye? Hvis det bare er litt, er alt trolig OK. Hvis du blør mye, eller er veldig urolig, så ta kontakt med fastlege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på hvor mye du blør.

I siste svangerskap hadde jeg småblødninger i uke 8, 9 og 12. Gutten er nå en frisk pjokk på 20 mnd.

Jeg gjorde ingenting når blødningene kom. Visste at om det var en begynnende SA var det ikke noe noen kunne gjøre fra eller til. Var det en SA ville også blødningene tilta, og jeg ville antageligvis få smerter. Dette kom aldri.

Er det kraftig blødning - omtrent som en mens - så ringer du legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phew. Ringte legen, og de var heldigvis kjempegreie og fikk meg på ultralyd. Og der kunne vi se et bankende hjerte!

Første gang jeg har sett kjæresten min gråte av glede =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gravitasjon

Phew. Ringte legen, og de var heldigvis kjempegreie og fikk meg på ultralyd. Og der kunne vi se et bankende hjerte!

Første gang jeg har sett kjæresten min gråte av glede =)

Så bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phew. Ringte legen, og de var heldigvis kjempegreie og fikk meg på ultralyd. Og der kunne vi se et bankende hjerte!

Første gang jeg har sett kjæresten min gråte av glede =)

Så fint! Du vet kanskje at når dere har sett hjerteslag, er det statistisk sett gode sjanser for at det går bra.

Veldig mange har blødninger som ikke fører til noe mer. Men det er jo dessverre ikke helt uvanlig at det går galt, heller.

Det må jo være hyggelig å se at en som vel ikke akkurat planla å bli pappa med det aller første (beklager hvis jeg har misforstått), er såpass involvert allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint! Du vet kanskje at når dere har sett hjerteslag, er det statistisk sett gode sjanser for at det går bra.

Veldig mange har blødninger som ikke fører til noe mer. Men det er jo dessverre ikke helt uvanlig at det går galt, heller.

Det må jo være hyggelig å se at en som vel ikke akkurat planla å bli pappa med det aller første (beklager hvis jeg har misforstått), er såpass involvert allerede.

Ja... 95% etter å ha sett et bankende hjerte tror jeg at jeg har lest.

Det var så rart, for jeg stod og sminket meg foran speilet, og siterte for meg selv hva jeg skulle notere i svangerskapsdagboken: "Nå er vi kommet til uke 10, og mamma er kjempeglad for at vi nå med all sannsynlighet kommer til å få beholde deg" - og akkurat da sa det splosj, og hele trusa ble full av blod.

Heldigvis ertet h*n oss bare. Men ultralyden avslørte at jeg bare er knappe 7 uker på vei, så jeg kommer ikke til å slappe av helt enda. (Mamma sier jeg kommer aldir mer til å slappe av noen gang igjen...)

Men jo, helt fantastisk å se den unge, ansvarsfulle pappaen felle en tåre! (ikke planlagt nei!)

Her en dag satt en kompis på oss med bil, og klaget over hvor pinglete han kjørte. "Det er mulig det ikke er så farlig med ditt liv, men jeg setter ikke min kommende hustru og barnet vårt i fare" svarte han da. Han kommer til å bli verdens beste pappa =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fortsatt lykke til :)

Phew. Ringte legen, og de var heldigvis kjempegreie og fikk meg på ultralyd. Og der kunne vi se et bankende hjerte!

Første gang jeg har sett kjæresten min gråte av glede =)

Jeg hadde også blødninger tidlig i svangerskapet (uke 9), mest sansynlig var det pga samleie kvelden i forveien, dette fortalte legen oss da vi var til GU pga blødningene Jeg ble sykemeldt i 14 dager, med beskjed om å ligge mest mulig på sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du ringte legen - og flott at du fikk UL!

Alle mine tre svangerskap har hatt varierende grad av blødninger, værre for hver gang - varierende fra småblødninger noen dager til småblødninger i mange uker som kulminerte i en kjempestor styrtblødning (blødde ut flere bind på en time)

- og alle tre gangene gikk det bra - heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Så bra at du fikk deg en ultralyd for å skjekke at det er liv der inne.

Blødninger er ganske vanlig, men det er en stor påkjenning å gå å ikke vite om fosteret lever.

Jeg har hatt to svangerskap, hvor jeg hadde en MA og et vellykket svangerskap. Jeg blødde (nesten) ikke da jeg hadde en såkalt missed abortion, men jeg blødde minst ti ganger i det svangerskapet som gikk bra.

Det finnes ikke noen fasit. Vi skal bare være glad for at vi har mulighet for å undersøke om alt står bra til. Tenk før i tiden måtte kvinnene bare vente å se.

Lykke til med resten av svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Nemmen... Er du gravid, altså Dark? Gratulerer og stor klem!

Jeg er bare innom dol for å finne ut hvordan du har det, og så havner jeg rett i dramatikken. Håper dette går bra! Hvor langt er du på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra alt stod vel til med den lille.

Ikkje for å skremme nokon, men mista min lille spire i MA iapril. Blødde minimalt, kan knapt kallas spotting en gang.

Trudde sjølv eg var 14+3/4, men UL viste at der ikkje hadde vore liv sidan veke 8/9, måtte vente 4 dagar på utskraping, for å utelukke at eg var blitt gravid seinare enn det vi trudde. Blødninga tok seg ikkje opp nokon av dei dagane, kun spotting.

Så det treng ikkje vere ok sjølv ved små blødninga. Vile uansett tatt kontakt med fastlege/jordmor/legevakt ved blødning i svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grå no

Hei!

Vet ikke hvor langt du har kommet i svangerskapet. Men regner med du er i første trimester?? Det er svært vanlig å blø i den delen av svangerskpet. Kanskje 25% opplever dette, men det er ikke forbundet med vesentlig fare for fosteret. Så sant ikke blødningen er større enn vanlig menstruasjon. (det var i allefall dette vi lærte for mange år siden i gynekologi) Men det har uansett ingen hensikt å oppsøke lege om ikke blødningen blir veldig stor. med mindre du trenger en bekreftelse på om fosteret har overlevd. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jobber med det

Hei!

Vet ikke hvor langt du har kommet i svangerskapet. Men regner med du er i første trimester?? Det er svært vanlig å blø i den delen av svangerskpet. Kanskje 25% opplever dette, men det er ikke forbundet med vesentlig fare for fosteret. Så sant ikke blødningen er større enn vanlig menstruasjon. (det var i allefall dette vi lærte for mange år siden i gynekologi) Men det har uansett ingen hensikt å oppsøke lege om ikke blødningen blir veldig stor. med mindre du trenger en bekreftelse på om fosteret har overlevd. Lykke til

En sånn bekreftelse trenger jo alle som blør, det er jo det verste i alt dette og gå rundt og bekymre seg og tenke om fosteret lever eller ikke.

Når det gjelder det med blødninger.. det må nok være mange år siden du lærte det. Nå i de siste årene skal man behandle alt blødning som truende abort og oppsøke lege, som da vurderer om det er noe å oppnå med evt behandling / sykemelding / innleggelse eller hva det skulle bli. At legene ofte tar ting lett og lar vare å gjøre noe er et annet sak, men i utgangspunktet skal man alltid undersøkes ved alle blødninger. Mange babyliv ble reddet nettopp fordi lege ikke bagateliserte saken og satt i gang behandling i tide, det kommer bare an på lege. Vi kvinner er blitt så vant til det at de sier at det ikke går an å gjøre noe, at vi ikke protesterer eller krever ting, men det skal altså ikke være sånn. Ved dagens medisin og tilgjengelige medikamenter går det faktisk an å redde svagerskap og føde et frisk og velskapt barn, om man bare gidder å prøve og tar det på alvor.

Så det er bare bra at du fikk tatt ultralyd og ble tatt på alvor, det er sånn det skal være. Blødning skal sjekkes. Alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... 95% etter å ha sett et bankende hjerte tror jeg at jeg har lest.

Det var så rart, for jeg stod og sminket meg foran speilet, og siterte for meg selv hva jeg skulle notere i svangerskapsdagboken: "Nå er vi kommet til uke 10, og mamma er kjempeglad for at vi nå med all sannsynlighet kommer til å få beholde deg" - og akkurat da sa det splosj, og hele trusa ble full av blod.

Heldigvis ertet h*n oss bare. Men ultralyden avslørte at jeg bare er knappe 7 uker på vei, så jeg kommer ikke til å slappe av helt enda. (Mamma sier jeg kommer aldir mer til å slappe av noen gang igjen...)

Men jo, helt fantastisk å se den unge, ansvarsfulle pappaen felle en tåre! (ikke planlagt nei!)

Her en dag satt en kompis på oss med bil, og klaget over hvor pinglete han kjørte. "Det er mulig det ikke er så farlig med ditt liv, men jeg setter ikke min kommende hustru og barnet vårt i fare" svarte han da. Han kommer til å bli verdens beste pappa =)

Det stemmer nok at graviditet er starten på en tilværelse uten full kontroll. Her er noe jeg har skrevet her mange ganger tidligere for å "berolige" nervøse gravide:

Det går aldri helt over. Du tror det blir bedre når du kan kjenne magen vokse og at babyen sparker, men så kjenner du det ikke hver dag, og kanskje er det mindre eller svakere enn i forrige uke. Og tenk hvor mye fælt som kan skje under fødselen, og på krybbedød og hjernehinnebetennelse, og plutselig er h*n to år og kan løpe ut i trafikken og litt senere vil h*n sykle alene langs veien, og snart ligger du ikke våken lenger fordi h*n skriker, men fordi du ikke tør sovne før du har hørt nøkkelen i låsen...

Livet er ikke for amatører, men du verden så mye innhold det får når man blir foreldre. Lykke til med starten på en helt ny del av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok at graviditet er starten på en tilværelse uten full kontroll. Her er noe jeg har skrevet her mange ganger tidligere for å "berolige" nervøse gravide:

Det går aldri helt over. Du tror det blir bedre når du kan kjenne magen vokse og at babyen sparker, men så kjenner du det ikke hver dag, og kanskje er det mindre eller svakere enn i forrige uke. Og tenk hvor mye fælt som kan skje under fødselen, og på krybbedød og hjernehinnebetennelse, og plutselig er h*n to år og kan løpe ut i trafikken og litt senere vil h*n sykle alene langs veien, og snart ligger du ikke våken lenger fordi h*n skriker, men fordi du ikke tør sovne før du har hørt nøkkelen i låsen...

Livet er ikke for amatører, men du verden så mye innhold det får når man blir foreldre. Lykke til med starten på en helt ny del av det.

Livet er ikke for amatører - nei, du verden, det kan du si! :o) Som hun sa damen jeg var på kurs hos forleden dag:

Den som aldri gjør feil, den gjør alt for lite! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok at graviditet er starten på en tilværelse uten full kontroll. Her er noe jeg har skrevet her mange ganger tidligere for å "berolige" nervøse gravide:

Det går aldri helt over. Du tror det blir bedre når du kan kjenne magen vokse og at babyen sparker, men så kjenner du det ikke hver dag, og kanskje er det mindre eller svakere enn i forrige uke. Og tenk hvor mye fælt som kan skje under fødselen, og på krybbedød og hjernehinnebetennelse, og plutselig er h*n to år og kan løpe ut i trafikken og litt senere vil h*n sykle alene langs veien, og snart ligger du ikke våken lenger fordi h*n skriker, men fordi du ikke tør sovne før du har hørt nøkkelen i låsen...

Livet er ikke for amatører, men du verden så mye innhold det får når man blir foreldre. Lykke til med starten på en helt ny del av det.

Det var jammen godt sagt..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemmen... Er du gravid, altså Dark? Gratulerer og stor klem!

Jeg er bare innom dol for å finne ut hvordan du har det, og så havner jeg rett i dramatikken. Håper dette går bra! Hvor langt er du på vei?

Hehe, ja, jeg har ventet sånn på at du skulle komme innom så du kunne få vite det =) Hvorfor henger du ikke her nå når det har blit ok igjen?

Jeg er visst bare 7 uker på vei. Trodde jeg var 10, så hele verden vet det allerede, men. Da har jeg altså minst fem uker igjen med spy, spy, spy =s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...