Gå til innhold

Utprøving av medisin


kaffepiken

Anbefalte innlegg

Vi har en gutt som har fått diagnosen ADHD, og etter endel tenking har vi bestemt at han skal få prøve ritalin når skolen starter til høsten. Vi skal prøve ut som en blind utprøving, dvs 14 dager med placebo, 14 dager med medisin. Hvis han ikke har tydelig god effekt av medisinen, så dropper vi det.

Vi håper jo veldig at det skal være til hjelp for ham! Er likevel litt skeptisk og spent på hvordan dette vil påvirke matlysten hans og ikke minst søvnen. Han sliter allerede med innsovningsvansker (blir liggende med masse tanker i hodet som kverner rundt) og han er småspist og svært slank (vekt langt under 2,5 percentilen..) Har blitt fortalt at bivirkningene vanligvis gir seg etter en ukes tid.

Han har tendens til å nynne og lage litt lyder uten å merke det selv. Frykter at dette skal bli verre når han begynner med medisin.

Noen med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnnaMolina

Jeg har ingen erfaringer med medisin. Men har en sønn som nå skal utredes. Jeg har forstått at medisinen virker litt forskjellig fra person til person men at flesteparten har nytte av dette.

Hvor lang tid brukte de på utredningen av din sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaringer med medisin. Men har en sønn som nå skal utredes. Jeg har forstått at medisinen virker litt forskjellig fra person til person men at flesteparten har nytte av dette.

Hvor lang tid brukte de på utredningen av din sønn?

Det tok ca 7 mnd fra de mottok henvisning til diagnose ble satt.

Lykke til med utredningen av ditt barn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaMolina

Det tok ca 7 mnd fra de mottok henvisning til diagnose ble satt.

Lykke til med utredningen av ditt barn :-)

Ler...ja om det går så raskt her vet jeg ikke. de mottok henvisningen i mars. Jeg skal drøfte videre utredning i neste uke. Jeg gleder meg til å få alt dette overstått. Jeg har lest masse om tema i det siste og for meg virker det åpenbart.

Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler...ja om det går så raskt her vet jeg ikke. de mottok henvisningen i mars. Jeg skal drøfte videre utredning i neste uke. Jeg gleder meg til å få alt dette overstått. Jeg har lest masse om tema i det siste og for meg virker det åpenbart.

Vi får se.

Min sønn er 7 og vi har akkurat avsluttet medisinutprøvingen. Vi har veldig gode erfaringer med ritalin, men har nå gått over til concerta. Grunnen til det er fordi efekten av ritalin kapselen bare varer i 6-8 timer, mens concerta tabletten varer i 12 timer.

Når det gjelder matlyst så har den vært mye dårligere på ritalin. dette var en av hovedgrunnene til at vi gikk over til concerta. Sønnen min har ikke noen gram å avse og når matlysten ble dårligere ble jeg veldig bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn er 7 og vi har akkurat avsluttet medisinutprøvingen. Vi har veldig gode erfaringer med ritalin, men har nå gått over til concerta. Grunnen til det er fordi efekten av ritalin kapselen bare varer i 6-8 timer, mens concerta tabletten varer i 12 timer.

Når det gjelder matlyst så har den vært mye dårligere på ritalin. dette var en av hovedgrunnene til at vi gikk over til concerta. Sønnen min har ikke noen gram å avse og når matlysten ble dårligere ble jeg veldig bekymret.

Hyggelig å høre fra noen som har god erfaring med medisinering! Håper det har god effekt på min sønn også!

Syns dere effekten er like god på Concerta som på Ritalin da, sånn bortsett fra færre bivirkninger?

Syns barnet selv det er OK å bruke medisin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mor til to med ADHD

Så fint at dere får prøve ut medisinering. Det er jo stor sjanse for at det gir positiv effekt (statistisk over halvparten har god effekt).

Vår erfaring er at en kanskje må prøve flere medisiner for å finne den beste løsningen (Hos det ene barnet vårt fungerer ikke Ritalin eller Concerta), så gi det en sjanse, selv om dere må prøve i flere runder. Det er i og for seg ikke nødvendig å ha så omstendelig utprøving som det du skisserer, fordi effekten som regel er godt synlig med en gang. Mht matlyst, søvn osv vil en jo se det etter en tids bruk. Når det gjelder søvn, kan du sikkert bruke melatonin - som mange med ADHD bruker. Det er et naturlig stoff (søvnhormon) som skilles ut i hjernen når det er kveld/mørkner. Gir ingen hangover og er ikke avhengighetsskapende.

Når det gjelder matlyst, er det jo forskjell fra barn til barn. Vårt ene barn fikk redusert matlyst en stund av Concerta/ritalin, men det går bedre nå, etter et års tid.

Vi økte næringsinnholdet i maten (til barnet) for å kompensere. Puttet mye smør under pålegget, brukte H-melk, tok en god skje rømme på middagen, bruker litt ekstra olivenolje på salaten osv. Barnet får også en multivitamintablett daglig.

Lykke til med utprøvingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere får prøve ut medisinering. Det er jo stor sjanse for at det gir positiv effekt (statistisk over halvparten har god effekt).

Vår erfaring er at en kanskje må prøve flere medisiner for å finne den beste løsningen (Hos det ene barnet vårt fungerer ikke Ritalin eller Concerta), så gi det en sjanse, selv om dere må prøve i flere runder. Det er i og for seg ikke nødvendig å ha så omstendelig utprøving som det du skisserer, fordi effekten som regel er godt synlig med en gang. Mht matlyst, søvn osv vil en jo se det etter en tids bruk. Når det gjelder søvn, kan du sikkert bruke melatonin - som mange med ADHD bruker. Det er et naturlig stoff (søvnhormon) som skilles ut i hjernen når det er kveld/mørkner. Gir ingen hangover og er ikke avhengighetsskapende.

Når det gjelder matlyst, er det jo forskjell fra barn til barn. Vårt ene barn fikk redusert matlyst en stund av Concerta/ritalin, men det går bedre nå, etter et års tid.

Vi økte næringsinnholdet i maten (til barnet) for å kompensere. Puttet mye smør under pålegget, brukte H-melk, tok en god skje rømme på middagen, bruker litt ekstra olivenolje på salaten osv. Barnet får også en multivitamintablett daglig.

Lykke til med utprøvingen!

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...