Gå til innhold

Temperatur på rødvin


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Gjest prust

Vi har ikke kjeller. Så dunken med rødvin oppbevares som regel på kjøkkenet, oppå overskapene...og der blir det jammen varmt!

Av og til setter vi dunken inn i kjøleskapet en times tid før vi skal ha vinen, men det er vanskelig å få rett temperatur.

Er det ikke ca 17-18 grader som er best drikketemperatur for rødvin? Var på restaurant i forrige uke, og der var jammen rødvinen like varm som den vi har hjemme på kjøkkenet, sikkert nærmere 25 grader.... Synes smaken kommer bedre frem ved lavere temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mariaflyfly

Den skal være ca 18 grader, ja. Jeg har lagt vinen min i kjelleren istedetfor på kjøkkenet nå når det er så varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, velkjent problem. Vi har vinkjølere i sånn fryseelementstoff til å tre utenpå flaskene, og avkjøler alltid rødvinen litt.

Ellers får man ta konsekvensen av at det er sommer og drikke rosevin istedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme har vi vinen i kjelleren, men på hytta har vi ikke kjeller. I varme perioder har vi hele kartongen i kjøleskapet, og tar den ut litt før den skal drikkes. Holdbarheten blir også dårligere i varmen. På en varm dag blir vinen fort passe varm i glasset selv om den har stått i kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes ikke det er så godt med stuevarm rødvin.

Noe rødvin bør være kaldere enn andre, f.eks. Valpolicella er veldig god langt kaldere enn 18 grader.

Et tips kan være å sette rødvinen i kjøleskapet en stund før den serveres (ikke så lenge at den blir kjøleskapskald). Det gjør vi ofte, om vinen vi har lyst på er for varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt man skal ta hvitvinen ut av kjøleskapet tyve minutter før den skal serveres, og sette rødvinen inn.

16-18 grader er fin rødvinstemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prust

Jeg har hørt man skal ta hvitvinen ut av kjøleskapet tyve minutter før den skal serveres, og sette rødvinen inn.

16-18 grader er fin rødvinstemperatur.

Det var jo en lur regel :-)

Tror jeg setter inn rødvinen nå - omtrent en halvtime til mannen min kommer hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...