Gå til innhold

5-åringen min


puttelulle

Anbefalte innlegg

-har knekket lesekoda... Jeg er _ikke_ glad for det i det hele tatt! Ho har 1 år igjen i barnehagen, og leser som bare det! Ho har alltid likt bokstaver og å bli lest for, og det er jeg jo glad for. Jeg er også glad for at ho ikke har lese- og skrivevansker, men jeg kjenner læreren ho antagelig kommer til å få i 1. klasse, og det bekymrer meg...

Jeg vet inderlig godt at skolen plikter å gi min datter utfordringer i forbindelse med lesing og skriving, men betviler sterkt at dette kommer til å skje...

Hvordan har andre med tidlig-lesende barn gjort det!? HVilke erfaringer har dere med skolen/lærere? Jenta mi kommer til å lese flytende om 1 år, det er jeg sikker på. Jeg oppmuntrer ikke til at ho skal lese selv, men jeg sitter gjerne med henne på fanget og leser for henne. Broren i 2.klasse leste også før skolestart, men han knakk koden i løpet av sommeren før, jenta mi "leder" med vel et år... Broren leser leksikon og faktabøker på senga, mens skolearbeidet består i "Ola ler", "Ler Ola?"... Han nikjeder seg i norsktimene, og skriver lange avhandlinger om geparder og løver osv. hjemme. På skolen øver de nå på ord som "glad", "grei"... Men læreren tar ikke hintet, og mener han er ukonsentrert... Ja, det er han sikkert! Men han kjeder seg jo!

Hvordan skal man NÅ FRAM til slike lærere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poden leste store bokstaver da han fylte 4, lærte seg småbokstavene på egenhånd innen han fylte 4,5 år! Han leste ganske så flytende da han begynte på skolen og vi maste i noen mnd før skolen omsider fant frem bøker som passet ham. Bøker med 1-2 setninger på hver side, veldig lite forskjeller på teksten fra side til side og kun 8 sider tilsammen var drepende kjedelig for ham. Men mot jul var vi fornøyde såvidt jeg husker (han avslutter 3. trinn nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Mine to eldste leste flytende før skolestart. Nå går de i 1. og 4.klasse. Eldstejenta kjeda seg litt i norsktimene på skolen en periode, men vi hadde hele tiden et godt samarbeide med skolen slik at de gav henne mer utfordrende oppgaver etterhvert.

1.klassingen får egen leselekse (tror de er to i klassen som får denne leksen) der hun også kan lage skriftlige svar på spørsmål. Hun har gjort avtale med lærer om å gi beskjed hvis hun synes norsken blir for lett og det fungerer veldig fint! Jeg synes læreren virker veldig obs på at alle skal få oppgaver de mestrer og samtidig må strekke seg litt etter.

Det gjelder at dere foreldre følger godt med på hva elevene jobber med og heller gir beskjed dersom dere føler barnet deres ikke får nok utfordringer. De aller fleste lærere vil nok høre på foreldrene når det gjelder dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne lese før jeg begynte på skolen og fikk de første årene norskundervisning sammen med klassen over.

Forøvrig er det kanskje lurt å dra på skolen å prate med læreren om dette og ikke bare hinte. Går ikke det, gå til rektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at noe så bra blir et problem.

Hva med å kontakte skolen en gang på vårsemesteret og prøve å finne ut hvilket opplegg de har. Jeg synes det kan være greit å ta ting skriftlig. Da får jeg mye bedre kontroll over detaljene. Ikke vær redd for å være detaljert og konkret.

Min erfaring er at om barnet trenger noe utenom standard, krever det en betydelig forelderinnsats. Samtidig merker jeg at det er langt enklere å få skolen med på notene når vi som foreldre selv tar inisiativ til vårt bidrag. Vanskeligere å nekte å bruke f.eks. en ekstra lærebok når vi tilbyr oss å betale den selv.

Hva med å la barnet øve seg i touch det første skoleåret mens de andre lærer å lese? Det kan bli en passelig terpete utfordring.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste knekte også koden vel 1 år før hun begynte på skolen. Hun leste flytende sommeren før skolen startet.

Jeg var litt spent på hvordan de ville takle dette, men ble veldig gledelig overrasket.

De har lesebøker som varierer i vanskelighetsgrad. Og alle fikk leselekse i en slik bok tilpasset sitt nivå. Det var alt fra "se is" og til full setninger på hele sider med tekst.

Vår eldste fikk først en veeeeldig lett bok som hun kjedet seg med. Måtte tvinge henne til å gjøre leseleksene. Så fikk hun ganske raskt en bok med større utfordringer. Da ble leseleksene morsommere også.

I klassen har de lest i en ABC-bok. Den er rimelig lett, men må være det for å få med seg alle elevene.

De brukte tid på å lære alle bokstavene - ikke så spennende for de som leste, men nødvendig selvsagt.

Senere har de som fort lærte bokstavene fått mer leseforståelsesoppgaver og det å øve på diftonger.

Da jeg gikk på barneskolen måtte jeg først gjøre ferdig vanlig pensum, og så fikk jeg avlagte pensumbøker for høyere klasser som jeg skulle jobbe med. Det fungerte veldig godt for meg.

Det viktigste med lesingen er å bevare lesegleden, og det tror jeg vi foreldre kan gjøre selv om det kan være litt kjedelig på skolen.

For å sikre at barnet ditt får tilpasset opplæring bør du så snart skolen begynner ta kontakt med læreren og spørre hva hun har tenkt å gjøre for å tilpasse leseundervisningen. Og så må du følge opp underveis.

Vær klar over at noe må klassen gjøre i fellesskap. Det er også viktig at de som kan å lese øver på leseforståelse. Det er ganske stor forskjell på å kunne å lese og å virkelig få med seg hva som skjer over flere setninger.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er synd at noe så bra blir et problem.

Hva med å kontakte skolen en gang på vårsemesteret og prøve å finne ut hvilket opplegg de har. Jeg synes det kan være greit å ta ting skriftlig. Da får jeg mye bedre kontroll over detaljene. Ikke vær redd for å være detaljert og konkret.

Min erfaring er at om barnet trenger noe utenom standard, krever det en betydelig forelderinnsats. Samtidig merker jeg at det er langt enklere å få skolen med på notene når vi som foreldre selv tar inisiativ til vårt bidrag. Vanskeligere å nekte å bruke f.eks. en ekstra lærebok når vi tilbyr oss å betale den selv.

Hva med å la barnet øve seg i touch det første skoleåret mens de andre lærer å lese? Det kan bli en passelig terpete utfordring.

mvh

_Det_ hadde virkelig vært noe, det!

Jeg ser alt for mange elever sitte og trykke med en og en finger. Det tar jo en evighet å bli ferdig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd at noe så bra blir et problem.

Hva med å kontakte skolen en gang på vårsemesteret og prøve å finne ut hvilket opplegg de har. Jeg synes det kan være greit å ta ting skriftlig. Da får jeg mye bedre kontroll over detaljene. Ikke vær redd for å være detaljert og konkret.

Min erfaring er at om barnet trenger noe utenom standard, krever det en betydelig forelderinnsats. Samtidig merker jeg at det er langt enklere å få skolen med på notene når vi som foreldre selv tar inisiativ til vårt bidrag. Vanskeligere å nekte å bruke f.eks. en ekstra lærebok når vi tilbyr oss å betale den selv.

Hva med å la barnet øve seg i touch det første skoleåret mens de andre lærer å lese? Det kan bli en passelig terpete utfordring.

mvh

ENig i det med touch!

Jeg har hatt 7. i norsk dette året, og vi har brukt _veldig_ lang tid på å øve på touch-metoden.... Elevene sliter, fordi de i disse oppgavene ikke får brukt msn-språket sitt, og de har en skriveteknikk som ikke ligner grisen!;-(

Oppgavene vi bruker,er fra Drillpro, og oppgavene er enkle, - men 7. klassinger sliter hardt!

Selvfølgelig skulle de begynt allerede i 1. klasse på å øve, men ressursmangel (+kunnskapsmangel...) gjør at dette ikke er så lett. Dessverre.

Men jeg er enig i at det bør etterstrebes å få til dette så tidlig som overhodet mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, guttungen lærte å lese da han var 4, jentungen da hun var 4,5 år. Kommentaren fra storebror da lillesøster lærte å lese var "Å, det burde du ikke, da blir det kjedelig i 1.klasse!"

Guttungen har forøvrig fått god oppfølging fra læreren, ekstrabøker både i norsk og matte, men han må gjøre pensum _først_ før han kan gjøre ekstraleksene, og da virker det innimellom nesten som en straff på ham. -og han skriver jo ikke noe penere enn de andre, så han må terpe skriveretning etc akkurat som resten av klassen. Som læreren sier" det _er_ dødskjedelig, men nødvendig"

Med lillesøster har jeg latt henne følge sitt tempo, hun får lese når hun vil, når hun forlanger det lager jeg "lekser" til henne. Så får vi håpe at hennes lærer er like fornuftig som guttungens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Jeg har aldri skjønt at foreldre skal kave så innmari med om barna kan lese eller ikke før de begynner på skolen. Jeg syns du burde være både glad og stolt over jenta di, i stedet for å lage en masse problemer ut av dette.

Læringen skal tilpasses barna, ikke omvendt! Når et barn har lyst til å lære å lese, så bør barnet få lære å lese.

Dessuten - skolen består da av mye mer enn lesing. Norsk er ett fag, og ikke det eneste. Selv om barna er flinke til å lese så betyr jo ikke det at de kan hoppe over første klasse.

Ja, så kjeder de seg kanskje litt, og kanskje må foreldrene bistå litt for at barnet skal få tilstrekkelige utfordringer. Men er det egentlig så farlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

_Det_ hadde virkelig vært noe, det!

Jeg ser alt for mange elever sitte og trykke med en og en finger. Det tar jo en evighet å bli ferdig!!!

Jeg har klistret over bokstavene på tastene på en gammel PC her hjemme og kjører belønning per 10 minutter med Touch-trening.

Funker greit, men innsatsen går i bølger. Skulle gjerne hatt det som et skolefag.

Jeg synes det er veldig viktig å komme inn med touch før de har lært seg alskens unoter, inkludert å nistirre på tastaturet. God og effektiv håndtering av et tastatur er snart like viktig som håndskrift.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klistret over bokstavene på tastene på en gammel PC her hjemme og kjører belønning per 10 minutter med Touch-trening.

Funker greit, men innsatsen går i bølger. Skulle gjerne hatt det som et skolefag.

Jeg synes det er veldig viktig å komme inn med touch før de har lært seg alskens unoter, inkludert å nistirre på tastaturet. God og effektiv håndtering av et tastatur er snart like viktig som håndskrift.

mvh

Hvor får man tak i et program for å lære touch-metoden? Kan det lastes ned en plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man tak i et program for å lære touch-metoden? Kan det lastes ned en plass?

Gjør et søk på touch å nettet, eller ta en tur innom biblioteket.

En del programmer kan du laste ned gratis, i hvert fall demoversjoner.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...