Gå til innhold

Hovne ankler og åreknute?


Gjest kvinne 1978-modell

Anbefalte innlegg

Gjest kvinne 1978-modell

Jeg har hatt hovne ankler hele livet - moren min og en annen slektning har også det. De siste årene har jeg også en forstørret blodåre oppå foten, det gjør vondt når jeg tar på den og den ser nesten oppsvulmet ut. Hvis jeg har gått eller stått mye i løpet av dagen, blir anklene kjempehovne og jeg mister nesten følelsen i beina. Er den blodåra en åreknute, og er det noe jeg kan gjøre med de hovne anklene og den oppsvulmete blodåra? Det er skjemmende og gjør vondt i perioder. Det som er litt rart er at moren min har en oppsvulmet blodåre akkurat samme sted. Jeg er ikke/har aldri vært gravid, er ikke overvektig. Bruker ingen faste medisiner bortsett fra p-piller (Zyrona) men disse plagene kom før jeg begynte med de. Er bekymret for blodpropp - kan jeg ha økt risiko siden jeg har så dårlig sirkulasjon i beina?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Åreknuter gir ikke økt risiko for blodpropp. Arveligheten skyldes trolig nedsatt elastisitet i bindevevet i underhuden, slik at årene får anledning til å "strutte" mer. Ettersom du både har hevelser og periodevis smerter, synes jeg du skal be fastlegen din om en henvisning til en karkirurgisk vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...