Gå til innhold

Lus! Oppfordring om å sjekke barna


Gjest Myelusivårby

Anbefalte innlegg

Gjest Myelusivårby

Skolen vår har hatt lus gjennom hele året, vi får hele tiden Luselapper.

Jeg syns det er merkelig at det ikke dør ut, inntil en forelder sa at "jeg sjekker ikke, jeg vil jo se det med en gang". Jeg hadde aldri oppdaget det på vårt barn, om jeg ikke nøye hadde greid med lusekam, det var kjempevanskelig å oppdage! Så oppfordringen min er at dere sjekker barna jevnlig, hvertfall når det er aktivt lus i miljøer der barna oppholder seg. Og obs på barn som sitter tett sammen og spiller gameboy :-) Og skulle lus bli oppdaget, vær så snill å gi beskjed videre, da har vi en sjanse til å få bukt med problemet! sjekk denne for mer info http://www.lusfrinorge.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har helt rett. Man oppdager sjelden lus før man kjemmer med lusekam.

Vi hadde lus i høst. Storesøster klødde og hadde noen lus. Jeg hadde overhodet ingen symptomer, og trodde absolutt jeg var lusfri - men den gang ei... 4 kryp krøp rundt i håret mitt også!!!

Vi har begynt å sjekke håret til alle i familien jevnlig. Så langt har vi ikke hatt mer lus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man bør sjekke ordentlig med lusekam for å være sikker på å finne dem. Mine barn har heldigvis aldri hatt lus, jeg lurer på om lusa foretrekker noen framfor andre? Virker som noen uheldige får det flere ganger mens andre aldri får noe.

Uansett viktig som du sier at alle sjekker regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri funnet lus med luskam. Har gitt opp det. MEN sjekker nøye under godt lys mens snuppa ser på TV.

Ho har hatt lus flere ganger, men det er bare en gang jeg har funnet flere. De andre gangene har jeg funnet en eller to. Så da tror jeg at jeg har oppdaget det tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid bare nistudert hodet og håret , men ser at kammen kan være viktig. Jeg har aldri funnet lus. Det jeg synes er rart er at på luselappen så står det at lusen er på størrelse med et fyrstikkhode!? Da skal de jo vel ikke være vanskelige å få øye på? Men ok, jeg kjøper lusekam for sikkerhets skyld :) Klør jo bare lappen kommer i hus jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig oppfordring!

Når man har hatt lus på egne barn blir man lett oppgitt over at det er så vanskelig å bli kvitt, og man kan lett undre seg over hvor flittige folk er med lusesjekken.

Man bør ihvertfall ikke vente til det klør, for når kløa kommer har man kanskje hatt lus så lenge som 4 uker, og har rukket å smitte MANGE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, man bør sjekke ordentlig med lusekam for å være sikker på å finne dem. Mine barn har heldigvis aldri hatt lus, jeg lurer på om lusa foretrekker noen framfor andre? Virker som noen uheldige får det flere ganger mens andre aldri får noe.

Uansett viktig som du sier at alle sjekker regelmessig.

Jeg aner ikke om lus har "preferanser", men den lever jo av blod, så kanskje den er som mygga? Jeg blir f eks sjelden stukket av mygg, og evt myggstikk blir ganske små. Mann og sønn er superpopulære hos mygga, og stikkene blir nesten som 5-kroner:-(

Men mygg kan jo fly og finne ønsket objekt - lusa kan ikke fly men er avhengig av å kunne vandre direkte fra ett hode til et annet.

Uansett, så kunne jeg ikke dy meg for å fryde meg _litt_ over at en annen gutt enn min fikk lus i bhg;-), med _denne_ forhistorien, som skjedde før mitt barn fikk lus:

Det var stort luseangrep i bhg, mange unger hadde fått lus, og lapper ble delt ut og vi fikk stadige oppfordringer om å sjekke nøye. I garderoben en dag overhørte jeg en mor si til en annen, med stor selvsikkerhet, at det også var et spørsmål m renslighet. Jeg tenkte med meg selv at hun var passe uvitende, men brøt ikke inn i deres samtale.

Noen dager senere ble det oppdaget lus på min unge, og noen dager etter det igjen ble det oppdaget lus på nevnte dames unge;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om lus har "preferanser", men den lever jo av blod, så kanskje den er som mygga? Jeg blir f eks sjelden stukket av mygg, og evt myggstikk blir ganske små. Mann og sønn er superpopulære hos mygga, og stikkene blir nesten som 5-kroner:-(

Men mygg kan jo fly og finne ønsket objekt - lusa kan ikke fly men er avhengig av å kunne vandre direkte fra ett hode til et annet.

Uansett, så kunne jeg ikke dy meg for å fryde meg _litt_ over at en annen gutt enn min fikk lus i bhg;-), med _denne_ forhistorien, som skjedde før mitt barn fikk lus:

Det var stort luseangrep i bhg, mange unger hadde fått lus, og lapper ble delt ut og vi fikk stadige oppfordringer om å sjekke nøye. I garderoben en dag overhørte jeg en mor si til en annen, med stor selvsikkerhet, at det også var et spørsmål m renslighet. Jeg tenkte med meg selv at hun var passe uvitende, men brøt ikke inn i deres samtale.

Noen dager senere ble det oppdaget lus på min unge, og noen dager etter det igjen ble det oppdaget lus på nevnte dames unge;-)

Hehehe, det er nærmest en menneskerett å godte seg litt over sånne hendelser ;-)

Jeg tror vi har vært usannsynlig heldige for vi har aldri fått lusa i hus. En gang var det skabb som gikk også, det er nok langt verre! Heldigvis fikk vi ikke det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Hehehe, det er nærmest en menneskerett å godte seg litt over sånne hendelser ;-)

Jeg tror vi har vært usannsynlig heldige for vi har aldri fått lusa i hus. En gang var det skabb som gikk også, det er nok langt verre! Heldigvis fikk vi ikke det heller.

Husker snakk om lus i min barndom, men da ble vi aldri av de uheldige.

Men vi fikk lus i hus en gang nå via mine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker snakk om lus i min barndom, men da ble vi aldri av de uheldige.

Men vi fikk lus i hus en gang nå via mine barn.

Jeg har inntrykk av at det var sjeldnere med lus da jeg var barn - hørte nesten aldri om noen som hadde det. Men nå har vi hatt det to ganger, og nesten alle søskenbarna til poden har hatt det.

Jeg har en slags teori om at folk er mer på farten nå, slik at lus lettere kan forflytte seg inn i nye miljøer på den måten?? Med mindre mobilt miljø kan man lettere holde problemet i sjakk??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, det er nærmest en menneskerett å godte seg litt over sånne hendelser ;-)

Jeg tror vi har vært usannsynlig heldige for vi har aldri fått lusa i hus. En gang var det skabb som gikk også, det er nok langt verre! Heldigvis fikk vi ikke det heller.

Huff ja skabb høres helt for j... ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Jeg har inntrykk av at det var sjeldnere med lus da jeg var barn - hørte nesten aldri om noen som hadde det. Men nå har vi hatt det to ganger, og nesten alle søskenbarna til poden har hatt det.

Jeg har en slags teori om at folk er mer på farten nå, slik at lus lettere kan forflytte seg inn i nye miljøer på den måten?? Med mindre mobilt miljø kan man lettere holde problemet i sjakk??

Tja. Mulig du har rett?

Husker snakket om lus. men fikk aldri hørt om noen som hadde fått det.

kanskje det VAR like mye lus- men mer tabu-belagt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Mulig du har rett?

Husker snakket om lus. men fikk aldri hørt om noen som hadde fått det.

kanskje det VAR like mye lus- men mer tabu-belagt?

Ja, det kan også være tilfelle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...