Gå til innhold

Linser til små barn - noen som har det?


isbe

Anbefalte innlegg

Vår datter på 7,5 år er meget sterkt langsynt, og med briller får hun brytninger på glassene slik at hun mister store deler av sidesynet og synet nedover (dybdesynet), slik at hun går på ting når vi er nye steder og hun ikke vet hvor ting står.

Dette vil være helt bra med linser.

Noen som har erfaring med linser til så små barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Optikern

Aldersgrensen for tilpassing av linser, er som regel 12 år. I spesielle tilfeller kan linser tilpasses yngre barn i samråd med lege eller øyelege, men dette krever MEGET nøye oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brilleslangen

Kontaktlinser har ingen aldersgrense som det hevdes nedenfor, men man bør gå via øyelege om barnet er under tolv år. Ofte gir øyelegen en godkjenning som man tar med videre til optikeren. Det er svært få øyeleger som tilpasser kontaktlinser. Øyelegen vil som regel følge opp barnet.

Hvor godt det fungerer kommer an på type synsfeil, hvor godt linsene sitter på øynene og hvor godt øynene tolerere linsene.

Det er også viktig hvordan barnet håndterer linsene og samarbeidet mellom foreldre og barn i forhold til dette. Minst en, helst begge foreldrene bør være i stand til å få linsene ut, og gjerne kunne sette dem på også.

Ut fra det du beskriver bør kontaktlinser i det minste vurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optikern

Kontaktlinser har ingen aldersgrense som det hevdes nedenfor, men man bør gå via øyelege om barnet er under tolv år. Ofte gir øyelegen en godkjenning som man tar med videre til optikeren. Det er svært få øyeleger som tilpasser kontaktlinser. Øyelegen vil som regel følge opp barnet.

Hvor godt det fungerer kommer an på type synsfeil, hvor godt linsene sitter på øynene og hvor godt øynene tolerere linsene.

Det er også viktig hvordan barnet håndterer linsene og samarbeidet mellom foreldre og barn i forhold til dette. Minst en, helst begge foreldrene bør være i stand til å få linsene ut, og gjerne kunne sette dem på også.

Ut fra det du beskriver bør kontaktlinser i det minste vurderes.

Jeg har aldri hevdet at det er en absolutt grense. Men om det ikke er noen "medisinske" grunner til at barn bør ha linser, er grensa 12 år.

Om som jeg selv sa; første stopp er øyelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brilleslangen

Jeg har aldri hevdet at det er en absolutt grense. Men om det ikke er noen "medisinske" grunner til at barn bør ha linser, er grensa 12 år.

Om som jeg selv sa; første stopp er øyelege.

Det behøver ikke være noen medisinske grunner. Praktiske grunner holder i massevis.

Hvilket regelverk har du 12-årsgrensen fra?

At barnet må til øyelege først handler mer om den medisinske oppfølgingen enn noen som helst grense.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optikern

Det behøver ikke være noen medisinske grunner. Praktiske grunner holder i massevis.

Hvilket regelverk har du 12-årsgrensen fra?

At barnet må til øyelege først handler mer om den medisinske oppfølgingen enn noen som helst grense.

Du leser nå innleggene mine som fanden leser bibelen. Jeg har heller ikke sagt at dette er noen lov fra et regelverk, men SOM REGEL ANBGEFALES IKKE LINSER TIL BARN UNDER 12 ÅR.

http://www.synoptik.se/Syn/no/Kontaktlinser/Barn+og+kontaktlinser.htm

http://www.z-optikk.no/newweb/barnelinser.asp

http://www.optikusmon.no/visartikkel.asp?art=228

http://www.austrheimoptikk.no/index_ss_main.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Brilleslangen

Du leser nå innleggene mine som fanden leser bibelen. Jeg har heller ikke sagt at dette er noen lov fra et regelverk, men SOM REGEL ANBGEFALES IKKE LINSER TIL BARN UNDER 12 ÅR.

http://www.synoptik.se/Syn/no/Kontaktlinser/Barn+og+kontaktlinser.htm

http://www.z-optikk.no/newweb/barnelinser.asp

http://www.optikusmon.no/visartikkel.asp?art=228

http://www.austrheimoptikk.no/index_ss_main.html

I ditt første innlegg bruker du begrepet "aldersgrense". Jeg tror de fleste i denne sammenhengen vil knytte et slikt begrep til et regelverk. Det vil av mange kunne oppfattes som mer absolutt enn det egentlig er.

Derfor påpekte jeg at det ikke finnes noen aldersgrense, og det gjør det altså ikke, som du selv nå sier.

Anbefalingene er helt sikkert gode, men de omfattes altså av noe regelverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optikern

I ditt første innlegg bruker du begrepet "aldersgrense". Jeg tror de fleste i denne sammenhengen vil knytte et slikt begrep til et regelverk. Det vil av mange kunne oppfattes som mer absolutt enn det egentlig er.

Derfor påpekte jeg at det ikke finnes noen aldersgrense, og det gjør det altså ikke, som du selv nå sier.

Anbefalingene er helt sikkert gode, men de omfattes altså av noe regelverk.

Jeg skrev også at det SOM REGEL går en grense ved tolv år. Flere av linkene jeg ga deg, benytter også begrepet aldersgrense, uten at det betyr at det står i Norges lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brilleslangen

Jeg skrev også at det SOM REGEL går en grense ved tolv år. Flere av linkene jeg ga deg, benytter også begrepet aldersgrense, uten at det betyr at det står i Norges lover.

Jeg synes det du skrev først var missvisende og fikk det til å høres ut som det fantes en eller annen regel i et offentlig regel-/lovverk som kun unntaksvis kunne brytes.

Så jeg tok meg den skrekkelige frihet å påpeke at det ikke finnes noen aldersgrense, selv om det kan være lurt å snakke med øyelegen først.

Fagpersoner bør uttrykke seg presist og det du skrev var noe upresist.

Forresten er det nok ikke enkelt å finne en optiker som tilpasser linser på et barn under tolv uten i samråd med øyelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hoderystende

Jeg synes det du skrev først var missvisende og fikk det til å høres ut som det fantes en eller annen regel i et offentlig regel-/lovverk som kun unntaksvis kunne brytes.

Så jeg tok meg den skrekkelige frihet å påpeke at det ikke finnes noen aldersgrense, selv om det kan være lurt å snakke med øyelegen først.

Fagpersoner bør uttrykke seg presist og det du skrev var noe upresist.

Forresten er det nok ikke enkelt å finne en optiker som tilpasser linser på et barn under tolv uten i samråd med øyelege.

Herregud - Ikke rart det er krig i verden! Alt dette pga en linsediskusjon?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lettere oppgitt

Jeg synes det du skrev først var missvisende og fikk det til å høres ut som det fantes en eller annen regel i et offentlig regel-/lovverk som kun unntaksvis kunne brytes.

Så jeg tok meg den skrekkelige frihet å påpeke at det ikke finnes noen aldersgrense, selv om det kan være lurt å snakke med øyelegen først.

Fagpersoner bør uttrykke seg presist og det du skrev var noe upresist.

Forresten er det nok ikke enkelt å finne en optiker som tilpasser linser på et barn under tolv uten i samråd med øyelege.

Jeg synes du kverulerer noe utrolig i denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optikern

Jeg synes det du skrev først var missvisende og fikk det til å høres ut som det fantes en eller annen regel i et offentlig regel-/lovverk som kun unntaksvis kunne brytes.

Så jeg tok meg den skrekkelige frihet å påpeke at det ikke finnes noen aldersgrense, selv om det kan være lurt å snakke med øyelegen først.

Fagpersoner bør uttrykke seg presist og det du skrev var noe upresist.

Forresten er det nok ikke enkelt å finne en optiker som tilpasser linser på et barn under tolv uten i samråd med øyelege.

Hva du leser det som, får være din sak. Jeg har aldri skrevet at det står i noen slags regelverk, og det gjør det selvsagt heller ikke.

Og jo, å gi linser til barn under 12 år, skjer unntaksvis, og så å si alltid i samarbeid med øyelege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ryster på hodet jeg og

Herregud - Ikke rart det er krig i verden! Alt dette pga en linsediskusjon?!

:)) helt enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitty Cat 82

Vel, som det er sagt herunder, så er det vanligvis en veiledende aldersgrense på 12 år (hvordan skrive aldersgrense annerledes?).

Barn under 12 år kan selvølgelig bruke linser, men det avhenger veldig av barnet! Selv om medisinske grunner taler for det, så må barnet ha god hygiene og være relativt moden. Man tukler ikke med de eneste øynene man har uten grunn! :-)

Jeg hjalp en gang en jente på opplæringstimen hennes. Jeg sa til henne at hun måtte være ren på hendene når hun tok på linsene. Vaske hendene, tørke de og ta på linsene. Men gang på gang vasket jenta hendene, tørket de og så gned hun hendene på buksa. Selv om jeg for hver gang stoppet henne og fikk henne til å vaske seg en gang til, så gjorde hun det raskt igjen. Jeg må legge til at denne jenta ikke klarte å få på seg linsene annet enn på slump, og var inne mange ganger til øvelse. Men siden hun aldri fikk det til, og da heller ikke fikk med seg linsene hjem, så mistet hun interessen og ville ikke ha linser likevel. Hun var 10 år.

Jeg synes 7,5 år er ganske ungt, men det er du som kjenner jenta di best!

Gå i såfall for engangslinser og sørg for at hun har linsefrie dager! Vær ekstremt nøye med hygiene. Begynner hun med linser, så kommer hun til å fortsette med det i hele sitt voksne liv, om hun ikke tar laseroperasjon. En god rutine kan ikke bli inprentet for tidlig!

Og lykke til da! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...