Gå til innhold

Holdninger til trygd og det å være "normal"


orpah

Anbefalte innlegg

Når blir det for mye av dette å være stolt og fornøyd og glad fordi man opplever at man får til ting. Slik at det er et negativt karaktertrekk. Jeg er utrolig stolt og merker hele humøret mitt påvirkes når jeg feks har en skikkelig bra treningsøkt eller består en eksamen. Og selv om det er det indre som teller og alt sånn så har jeg lyst å være slank hvor enn overfladisk det er. Jeg vil ikke si at jeg er arrogant. Må vel innrømme at sånne ting som å føle seg nyttig , være attraktiv har også noe å si for selvfølelsen også. Når man er i hele trygdesystemet over lengre tid ender man opp med å føle seg som et null som ikke er noe verdt.Selvtilliten min var så totalt nedkjørt at jeg ikke trodde jeg kunne noe og bare burde bli trygdet på grunn av det. At jeg burde bli lagt inn på et hjem. Feks sier jeg aldri til folk at jeg er attføringsklient , eller sosialklient , men jeg sier at jeg er student. Er det galt å ikke føle seg hjemme i den betegnelsen. At en vil komme seg ut av det. Jeg har lyst å være en normal person som er vellykket i den form av jeg fikser studier/jobb , har noen venner etc og som er slank og attraktiv

Jeg har egentlig ingen fordommer til andre som er trygdede. Jeg er det jo selv. Men det er vel en grunn til at det er noe jeg ikke snakker så utrolig høyt om , at jeg går på trygd , har en psykisk lidelse etc. Enten så sier det noe om hva jeg er komfortabel med og egne holdninger , ellers så er det samfunnets holdninger som har påført meg en slags "skamfølelse" slik at jeg ikke feks helt ukritisk forteller alle at jeg er trygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest utrygd

jeg forteller heller ikke så mange at jeg er trygdet. Inntrykk på at mange ser på trygdede for psykisk sykdom som tvilsomme. Hvis jeg feks dater, så sier jeg at jeg skal ta utdanning og sånn isteden for å si at jeg er trygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syrinhekk

jeg forteller heller ikke så mange at jeg er trygdet. Inntrykk på at mange ser på trygdede for psykisk sykdom som tvilsomme. Hvis jeg feks dater, så sier jeg at jeg skal ta utdanning og sånn isteden for å si at jeg er trygdet.

Jeg er uføretrygdet pga. somatisk sykdom. Unngår å fortelle det jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syrinhekk

Jeg sier heller ikke at jeg går på trygd,det er flaut på en måte..som du sier..skam.

Er noe med at de som jobber "sponser" meg som går hjemme, og at jeg ikke ser sjuk ut når jeg er ute. (For da er jeg inne...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Er noe med at de som jobber "sponser" meg som går hjemme, og at jeg ikke ser sjuk ut når jeg er ute. (For da er jeg inne...)

Ja det er noe der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Synes det er helt sundt og normalt å ha ambisjoner om å kunne leve av penger en tjener på eget arbeid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt sundt og normalt å ha ambisjoner om å kunne leve av penger en tjener på eget arbeid :-)

Tråkker man de på offentlige stønader på tærne og sårer de om en setter det som en verdi. Det å faktisk forsørge seg av egen inntekt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest liten løve

Tråkker man de på offentlige stønader på tærne og sårer de om en setter det som en verdi. Det å faktisk forsørge seg av egen inntekt .

Nei. Overhode ikke. Hvis vi som mottar stønader fra det offentlige skulle følt oss tråkket på tærne av mennesker som tjener penger selv ville vi til enhver tid hatt så mange føtter på våre tær at vi ikke hadde klart å gå.

Vi er bare sjeleglade for enhver som er i jobb. Det er jo faktisk de som forsørger oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest profile

Jeg sier heller ikke at jeg går på trygd,det er flaut på en måte..som du sier..skam.

Jeg bryr meg som regel ikke om å si at jeg mottar trygd, men lar det alikvel være fordi jeg da er redd for at folk skal spørre om hvorfor og da har jeg ikke peiling på hva jeg skal si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaMolina

Jeg bryr meg som regel ikke om å si at jeg mottar trygd, men lar det alikvel være fordi jeg da er redd for at folk skal spørre om hvorfor og da har jeg ikke peiling på hva jeg skal si.

Høflige folk spør ikke om det! Og om de gjør det så er det helt legitimt å si at det syns du blir for privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Jeg bryr meg som regel ikke om å si at jeg mottar trygd, men lar det alikvel være fordi jeg da er redd for at folk skal spørre om hvorfor og da har jeg ikke peiling på hva jeg skal si.

Ikke gøy å få sånne spørsmål heller nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke i jobb

Jeg sier heller ikke at jeg går på trygd,det er flaut på en måte..som du sier..skam.

Jeg føler meg heller ikke komfortabel over å si at jeg går på rehabilitering. Men på den annen side synes jeg det er vanskelig å lyve også. Det ene tar det andre. Hvis man sier man er student så vil jo andre spørre hva studerer du og videre. Tror den som er mest kritisk er nok en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest D*lilith

Jeg føler meg heller ikke komfortabel over å si at jeg går på rehabilitering. Men på den annen side synes jeg det er vanskelig å lyve også. Det ene tar det andre. Hvis man sier man er student så vil jo andre spørre hva studerer du og videre. Tror den som er mest kritisk er nok en selv.

Ja det er mulig det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke i jobb

Ja det er mulig det...

Det slo meg nemlig at det er jeg som gjør et stort nummer ut av det og er veldig sårbar ovefor hva andre måtte tenke om meg. Dette har medført at jeg har trukket meg unna sosialt. Tror folk er mest opptatt av hvordan du er som person. Hvis du er hyggelig er det jo ikke noe å utsi på deg. Har møtt personer som har selvrespekten i behold selv om de er trygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke i jobb

Synes det er helt sundt og normalt å ha ambisjoner om å kunne leve av penger en tjener på eget arbeid :-)

Ja, det er jo både bra og sunt, men det er også viktig å beholde selvrespekten når man ligger nede. Hvis ikke havner man lett i onde sirkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Det slo meg nemlig at det er jeg som gjør et stort nummer ut av det og er veldig sårbar ovefor hva andre måtte tenke om meg. Dette har medført at jeg har trukket meg unna sosialt. Tror folk er mest opptatt av hvordan du er som person. Hvis du er hyggelig er det jo ikke noe å utsi på deg. Har møtt personer som har selvrespekten i behold selv om de er trygdet.

Vi burde jo ha selvrespekten i behold ja,men det er noe med det...føler meg "under" andre på en måte.

Men skal prøve meg på skole til høsten,da kan jeg si jeg er studen og ikke noe mer : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke i jobb

Vi burde jo ha selvrespekten i behold ja,men det er noe med det...føler meg "under" andre på en måte.

Men skal prøve meg på skole til høsten,da kan jeg si jeg er studen og ikke noe mer : )

Det blir jo ganske feil å ikke skulle føle seg like bra som alle andre bare fordi man er syk. Det er samfunnet og de andre det er noe feil med da. Alle kjenner til sykdom. Noen sliter fysisk, andre psykisk. Det blir feil å ikke like seg selv fordi man er syk. Jeg har vært der. Har hatt mye selvforakt fordi jeg har psykiske problemer, men synes ikke jeg fortjener det, derfor jobber jeg med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest D*lilith

Det blir jo ganske feil å ikke skulle føle seg like bra som alle andre bare fordi man er syk. Det er samfunnet og de andre det er noe feil med da. Alle kjenner til sykdom. Noen sliter fysisk, andre psykisk. Det blir feil å ikke like seg selv fordi man er syk. Jeg har vært der. Har hatt mye selvforakt fordi jeg har psykiske problemer, men synes ikke jeg fortjener det, derfor jobber jeg med det.

Sant det,må jobbe med meg selv jeg også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...