Gå til innhold

Holdninger til trygd og det å være "normal"


orpah

Anbefalte innlegg

Når blir det for mye av dette å være stolt og fornøyd og glad fordi man opplever at man får til ting. Slik at det er et negativt karaktertrekk. Jeg er utrolig stolt og merker hele humøret mitt påvirkes når jeg feks har en skikkelig bra treningsøkt eller består en eksamen. Og selv om det er det indre som teller og alt sånn så har jeg lyst å være slank hvor enn overfladisk det er. Jeg vil ikke si at jeg er arrogant. Må vel innrømme at sånne ting som å føle seg nyttig , være attraktiv har også noe å si for selvfølelsen også. Når man er i hele trygdesystemet over lengre tid ender man opp med å føle seg som et null som ikke er noe verdt.Selvtilliten min var så totalt nedkjørt at jeg ikke trodde jeg kunne noe og bare burde bli trygdet på grunn av det. At jeg burde bli lagt inn på et hjem. Feks sier jeg aldri til folk at jeg er attføringsklient , eller sosialklient , men jeg sier at jeg er student. Er det galt å ikke føle seg hjemme i den betegnelsen. At en vil komme seg ut av det. Jeg har lyst å være en normal person som er vellykket i den form av jeg fikser studier/jobb , har noen venner etc og som er slank og attraktiv

Jeg har egentlig ingen fordommer til andre som er trygdede. Jeg er det jo selv. Men det er vel en grunn til at det er noe jeg ikke snakker så utrolig høyt om , at jeg går på trygd , har en psykisk lidelse etc. Enten så sier det noe om hva jeg er komfortabel med og egne holdninger , ellers så er det samfunnets holdninger som har påført meg en slags "skamfølelse" slik at jeg ikke feks helt ukritisk forteller alle at jeg er trygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest utrygd

jeg forteller heller ikke så mange at jeg er trygdet. Inntrykk på at mange ser på trygdede for psykisk sykdom som tvilsomme. Hvis jeg feks dater, så sier jeg at jeg skal ta utdanning og sånn isteden for å si at jeg er trygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider