Gå til innhold

emetofobi - frykten for å kaste opp


Gjest mor med fobi

Anbefalte innlegg

Gjest mor med fobi

Hei Jeg lider av emetofobi. Vil ikke bruke mye plass på å beskrive lidelsen - går rett på sak. Har hatt denne fobien siden jeg var 13 og er i dag 36 og mor til to små barn. Har ikke oppsøkt hjelp, men har taklet det bra og lar ikke lidelsen styre livet mitt - mao - jeg gjør ting jeg er redd for! Angsten har kommet og gått i alle år, og jeg har vært igjennom to svangerskap uten kvalme eller oppkast. Men - etter å ha fått to små som stadig er syke har lidelsen eskalert.I vinter fikk jeg omgangssyke, og kastet opp for første gang på 23 år. Det var tøft. I mitt tilfelle hadde jeg håpet at det å se mine barn kaste opp mange ganger og det at jeg selv har kastet opp ville dempe angsten. Men det har heller slått andre vegen. Jeg har forsøkt å bruke min oppkast-opplevelse positivt, og fortalt meg selv utallige ganger at det var ikke så ille! Allikevel er det som om hodet mitt fullstendig ignorerer den opplevelsen, og i stede setter i gang tanker om enda mer jeg nå frykter. Det kan være bare den tingen at barnet mitt ikke har lyst på mat. Er han kvalm? Vil han kaste opp? I alle år har kroppen min satt i gang forsvarsmekanismer som gjør at jeg konstant tenker på temaet, slutter å spise og blir overnervøs og deppa. Jeg vet at alt sitter i hodet, og jeg kan mye om å mestre tankene. Men nå er jeg veldig pessimistisk ettersom jeg tross alt har erfart og blitt eksponert for oppkast - og fortsatt merker at fobien har et klamt grep om meg. Mitt mantra i det siste er: " Jeg syntes ikke det er fælt å kaste opp - Jeg har kontroll på tankene". Det har hjulpet noe, men hva kan jeg konkret gjøre for å få kroppen min til å slutte å produsere fobi-tanker, nå som jeg egentlig vet at det ikke er fælt? Det er som om hodet fremdeles vil at jeg skal ha lidelsen som den har foret meg med de siste 20 årene og ignorerer det at jeg prøver å korrigere det. Trenger råd og veiledning på konkrete teknikker som kan hjelpe meg å bli kvitt denne energitappende fobien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

serenity777

Jeg hadde det du beskriver mye som tenåring. Og jeg er en person med hovedsakelig tvangslidelse. Jeg tror måten man blir bedre er den samme som man bekjemper tvangstanker med. Nemlig kognitiv terapi. Enten alene, eller hos en fagperson som har erfaring med sånt. Kognitiv terapi går ut på å lære seg å leve med tvilen. Dvs at man ikke lar tankene være viktige. Jeg er ikke helt sikker på hvordan man går frem akkuratt for den fobien du har, men noen vet det sikkert.

Jeg har fortsatt litt av den fobien du nevner, men du har den tydeligvis i en veldig stærk grad.

Jeg hadde ikke kastet opp på mange år, da jeg kastet opp sist. Og da jeg kastet opp fant jeg ut at selve prosessen var bedre enn å være usigelig kvalm, og det å prøve å svelge kvalmen.

Jeg synes du er tøff som har klart å være gravid på tross av denne fobien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg syntes ikke det er fælt å kaste opp" Mener du det virkelig? I så fall er du nok absolutt i mindretall. Jeg tror ikke du klarer å overbevise deg selv om at det ikke er fælt å kaste opp. Hvordan følte du deg før du kastet opp? Kvalm? Ble det bedre etterpå? I så fall kan du prøve å si til deg selv at selv om det er aldri så fælt å kaste opp, så lettet det i det minste på kvalmen. Du kan jo også prøve å si til deg selv at selv om det er grusomt å kaste opp, har du overlevd det før, og det går jo heldigvis ganske fort over. Å prøve å overbevise deg selv ved hjelp av løgner har jeg ingen tro på, du vet jo godt at du synes det er aldeles forferdelig å kaste opp. Når du kommer med en så åpenlys løgn til deg selv, hvordan kan du vente å tro på resten av det du sier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor med fobi

"Jeg syntes ikke det er fælt å kaste opp" Mener du det virkelig? I så fall er du nok absolutt i mindretall. Jeg tror ikke du klarer å overbevise deg selv om at det ikke er fælt å kaste opp. Hvordan følte du deg før du kastet opp? Kvalm? Ble det bedre etterpå? I så fall kan du prøve å si til deg selv at selv om det er aldri så fælt å kaste opp, så lettet det i det minste på kvalmen. Du kan jo også prøve å si til deg selv at selv om det er grusomt å kaste opp, har du overlevd det før, og det går jo heldigvis ganske fort over. Å prøve å overbevise deg selv ved hjelp av løgner har jeg ingen tro på, du vet jo godt at du synes det er aldeles forferdelig å kaste opp. Når du kommer med en så åpenlys løgn til deg selv, hvordan kan du vente å tro på resten av det du sier?

Jo, du har rett. Det er jo forsåvidt en løgn å fortelle meg selv at jeg ikke er redd for å kaste opp. Men nå som jeg har gjort det, og tenker tilbake på det, føles det ikke så fælt. Derfor skjønner jeg ikke hvofor kroppen min bare klarer å fokusere på frykten. Det er frykten jeg vil til livs. Når jeg får taket på frykten og alt det vonde den gjør med meg - ja først da er jeg fri fra denne fobien. Har forresten skaffet meg den nye boka "Living with emetophobia" av Nicolette Heaton-Harris. Er spent på om den kan vise meg en vei ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor med fobi

Jeg hadde det du beskriver mye som tenåring. Og jeg er en person med hovedsakelig tvangslidelse. Jeg tror måten man blir bedre er den samme som man bekjemper tvangstanker med. Nemlig kognitiv terapi. Enten alene, eller hos en fagperson som har erfaring med sånt. Kognitiv terapi går ut på å lære seg å leve med tvilen. Dvs at man ikke lar tankene være viktige. Jeg er ikke helt sikker på hvordan man går frem akkuratt for den fobien du har, men noen vet det sikkert.

Jeg har fortsatt litt av den fobien du nevner, men du har den tydeligvis i en veldig stærk grad.

Jeg hadde ikke kastet opp på mange år, da jeg kastet opp sist. Og da jeg kastet opp fant jeg ut at selve prosessen var bedre enn å være usigelig kvalm, og det å prøve å svelge kvalmen.

Jeg synes du er tøff som har klart å være gravid på tross av denne fobien!

Takk for tilbakemelding om kognitiv terapi. Jeg har også lest at det er en behandlingsform for denne fobien. Skal etter innlegget ditt forsøke å finne ut mer om dette emnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...