Gå til innhold

Omskjæring av jenter


Lillemus

Anbefalte innlegg

I bakgrunnen her er det en reportasje på NRK om omskjæring av jenter i Somalia. Hva kan vi gjøre i Norge for å få en slutt på at somaliere sender ungene tilbake dit på "sommerferie" for å bli omskåret? Hva med å gi alle somaliere som kommer til landet beskjed om at dersom noe slikt skjer så sendes hele familien tilbake igjen, prompte?

Hvorfor kommer de egentlig hit når de skal hjem på "sommerferie" forresten? Da kan de vel umulig være forfulgt eller torturert der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HRS mener svaret på dette er helseundersøkelse jevnlig av alle norske pikebarns underliv. Slik det er nå blir det jo ikke alltid oppdaget engang og foreldrene kan altså slippe unna med dette hårreisende overgrepet.

Dialog og holdningskampanjer er forsøkt. Men det må sterkere midler til. Så den reportasjen og det gikk som et kaldt gufs i meg å høre på de hjerteskjærende skrikene til den lille jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HRS mener svaret på dette er helseundersøkelse jevnlig av alle norske pikebarns underliv. Slik det er nå blir det jo ikke alltid oppdaget engang og foreldrene kan altså slippe unna med dette hårreisende overgrepet.

Dialog og holdningskampanjer er forsøkt. Men det må sterkere midler til. Så den reportasjen og det gikk som et kaldt gufs i meg å høre på de hjerteskjærende skrikene til den lille jenta.

Jeg satt med ryggen til tv'n og da skrikene begynte stappet jeg fingrene i ørene og nektet å høre. Klarte det bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt med ryggen til tv'n og da skrikene begynte stappet jeg fingrene i ørene og nektet å høre. Klarte det bare ikke.

Selv om det er forferdelig med slike grusomme historier får det debatten ned til virkeligheten og realitetene. Ikke teoretiske diskusjoner om det er påbudt med omskjæring i islam ,eller toleranse for kulturforskjeller. Men alvorlig mishandling av små jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fei1365380229

Spurte meg om akkurat det samme. Hvordan kan de dra tilbake, men det er vel mange år siden de kom hit og nå er det vel ikke "farlig" lenger.

Jeg er for undersøkelse av urinorganer for å få en slutt på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...