Gå til innhold

bråstopp av sovetabl


Gjest overtrøtt og gretten

Anbefalte innlegg

Gjest overtrøtt og gretten

Etter lenger tids bruk av sovetabl(imovane) sier nå fastlegen brå-stopp.

Er selvfølgelig klar over at jeg har blitt avhengig av tabl for å sove,men har også hørt at det bør være en gradvis nedtrapping.Så hva bør jeg gjøre nå som ikke legen vil mer??Kom brått på meg,men det var visst en turnus-lege som sa til fastlegen min at jeg ser ut til å gå på høyere dose enn anbefalt.

Nå når jeg ikke har sovet på et par døgn er jeg et helvette å omgås.Fristet til å drikke meg full i håp om å sovne av rusen mens jeg leter etter ny fastlege.Men det setter jo økonomien en stopper for.Er bare redd jeg havner på gamle tanker(fristende å sovne for alltid...)

Noen som har noen tips ang bråstoppen?kjerring-rådene funker ikke på meg,dessverre:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke kroppen blir avhengig av Imovane og derfor er det ikke nødvendig med nedtrapping.

Men at du er avhengig av å sovne, tviler jeg ikke et øyeblikk på og det er lett for dem som sovner hver kveld å tro at noen ikke sovner selv gjennom mange døgn.

Jeg driver selv nedtrapping på Somadril og har fått Vallergan i første omgang for å sovne likevel, dvs da sover jeg 14 timer i ett strekk. Så etter nedtrapping må legen finne et muskelavslappende medikament eller smertestillende medikament som virker. Hehe, jeg tror han er mer fortvilet enn meg for han aner virkelig ikke hva han skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaMolina

Søvn er vanvittig viktig og det går an å jobb med sies det:-) Vet ikke hvordan. Men jeg syns det blir litt merkelig å gå først på imovane og deretter selv om problemet ikke er løst gå rett over i ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest overtrøtt og gretten

Søvn er vanvittig viktig og det går an å jobb med sies det:-) Vet ikke hvordan. Men jeg syns det blir litt merkelig å gå først på imovane og deretter selv om problemet ikke er løst gå rett over i ingenting.

enig i det! søvnen min er såpass skjør at jeg frykter jeg finner på noe dumt etter lang nok tid uten søvn.fristende å sove evig,som jeg allerede har nevnt.

Får prøve å finne ny lege,men mange har ferie,og de som blir anbefalt her i byen har fulle lister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du må fortelle fastlegen din at du ikke greier en bråkutt, men må ha en nedtrapping.

Man skal ikke bråslutte med den type medisiner etter langvarig behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest andreas70

enig i det! søvnen min er såpass skjør at jeg frykter jeg finner på noe dumt etter lang nok tid uten søvn.fristende å sove evig,som jeg allerede har nevnt.

Får prøve å finne ny lege,men mange har ferie,og de som blir anbefalt her i byen har fulle lister.

Tror du virkelig løsningen er å finne en ny lege som skal skrive ut ennå mere Imovane til deg?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du får prøve å se på det som en mulighet.

Hvis du greier å roe ned de negative tankene og lar det gå noen dager, vil søvnen komme av seg selv.

Den dårligste måten er å skaffe seg en ny lege for å kunne fortsette (mis)bruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trist jente

jeg skjønner godt at du er frustrert av at legen din plutselig bråslutter å gi deg imovane. du er jo avhengig og jeg mener en nedtrapping er det beste. men når legen din først har bestemt det slik så tror jeg ikke løsningen ligger i å skifte lege. uansett - journalen blir sannsynligvis overført. skal ikke si det helt sikkert men tror det. den nye legen vil ihvertfall spørre hvorfor du har byttet og hvorfor osv. det er ikke lurt å "shoppe" leger. jeg ville prøvd å få en time hos legen du har og forklart hvor vanskelig du synes det er og at du faktisk ikke får sove. ellers ville jeg gjort som best jeg kunne for å få sove. ikke gire deg opp på "jeg får ikke sove, jeg får ikke sove". de vanlige kjerringrådene høres banale ut, men et varmt bad, hvis du har badekar, en kopp varm sjokolade, beroligende musikk...

håper du får sove litt i natt ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sinnnt

Jeg tror ikke kroppen blir avhengig av Imovane og derfor er det ikke nødvendig med nedtrapping.

Men at du er avhengig av å sovne, tviler jeg ikke et øyeblikk på og det er lett for dem som sovner hver kveld å tro at noen ikke sovner selv gjennom mange døgn.

Jeg driver selv nedtrapping på Somadril og har fått Vallergan i første omgang for å sovne likevel, dvs da sover jeg 14 timer i ett strekk. Så etter nedtrapping må legen finne et muskelavslappende medikament eller smertestillende medikament som virker. Hehe, jeg tror han er mer fortvilet enn meg for han aner virkelig ikke hva han skal gjøre.

Du-Hvor mye somadril brukte du i døgnet. Har ei fortvilt venninne som også driver å trapper ned. Hun tok to om dagen. Men mulig det er forsklell på mg og sånn?? Sprøtt å ta vekk en virksom medisin fra markedet. Jeg blir så sint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du-Hvor mye somadril brukte du i døgnet. Har ei fortvilt venninne som også driver å trapper ned. Hun tok to om dagen. Men mulig det er forsklell på mg og sånn?? Sprøtt å ta vekk en virksom medisin fra markedet. Jeg blir så sint.

Jeg spiste også to om dagen. Fikk beskjed om å spise to annenhverdag i en uke og en de andre dagene. Nå skal jeg spise en om dagen denne uka og så en annenhverdag neste uke. Jeg har faktisk ikke merket en dritt enda annet enn at kroppen er stiv men det er jo pga manglende medisin og ikke abstinens.

Jeg tenkte jeg skulle ta det cold turkey men legen frarådet det i tilfelle jeg skulle bli dårlig.

Når jeg har sluttet må vi altså finne noe annet som hjelper. Jeg har fått tilbud om morfinpumpe men synes det er mye pes og har lite lyst. Jeg tviler på om det er førstevalget :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sinnnt

Jeg spiste også to om dagen. Fikk beskjed om å spise to annenhverdag i en uke og en de andre dagene. Nå skal jeg spise en om dagen denne uka og så en annenhverdag neste uke. Jeg har faktisk ikke merket en dritt enda annet enn at kroppen er stiv men det er jo pga manglende medisin og ikke abstinens.

Jeg tenkte jeg skulle ta det cold turkey men legen frarådet det i tilfelle jeg skulle bli dårlig.

Når jeg har sluttet må vi altså finne noe annet som hjelper. Jeg har fått tilbud om morfinpumpe men synes det er mye pes og har lite lyst. Jeg tviler på om det er førstevalget :o(

Det er for j---- at det går an. Vet du noen grunn til at disse medisinenene skal vekk?? er det kun for at de har et missbrukerpotensiale?? for den grunnen holder ikke synes jeg, når å ta de vekk ødelegger liv. Av de som bruker vanedannede medisiner,bruker 85-90 % dem med vett leste jeg ett sted. Og det jo medisiner man har fått hos lege det her er snakk om. fy søren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for j---- at det går an. Vet du noen grunn til at disse medisinenene skal vekk?? er det kun for at de har et missbrukerpotensiale?? for den grunnen holder ikke synes jeg, når å ta de vekk ødelegger liv. Av de som bruker vanedannede medisiner,bruker 85-90 % dem med vett leste jeg ett sted. Og det jo medisiner man har fått hos lege det her er snakk om. fy søren.

Det er jo fordi det er misbrukerpotensiale.

Legen min sa at han synes det var ganske hårreisende at de stoppet denne medisiner for pasienter som virkelig fikk en mye bedre livskvalitet ved å bruke dem.

Foreløpig tar jeg det helt med ro. Jeg brukte 20 år for å bli kvitt smertene mine og har vært kvitt dem i 7 år og håper at de i løpet av året klarer å finne noe annet som er brukbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...