Gå til innhold

har fått barnehageplass,men hva skjer?


Gjest tootsi

Anbefalte innlegg

Gjest tootsi

jeg fikk i dag plass til begge jentene mine,men jeg er litt usikker på hva jeg skal gjøre nå.

jeg er alene med ungene og har mottat kontantstøtte.

skal jeg gi beskjed til nav om at jeg har fått plass eller får de beskjed automatiskt?

og hva gjør jeg med betaling?

jeg vet jo at kontantstøtten evt faller bort eller er det slik at jeg skal bruke kontantstøtten jeg nå får til å betale barnehagen? at den ikke faller bort eller?

noen som vet?

jeg har prøvd å få kontakt med saksbehandleren min,men det kan se ut som om de allerede har tatt ferie..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gratulerer med barnehageplass

Du må selv gi beskjed til NAV at barna har fått barnehageplass. Du får ikke kontantstøtte hvis du har de i barnehage, så sant du ikke har redusert plass til de, da blir kontantstøtten redusert deretter. Husk at i juli måned har du krav på kontantstøtte da barnehagen har stengt, men dette kommer ikke automatisk, du må søke om det.

Ellers så er det forskjellig hvordan barnehagene krever inn betalinger, kommer ann på om det er kommunalt eller privat, men det gir barnehagen beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantstøtten faller bort ja, du bør melde fra til NAV selv når ungene begynner i bhg, ikke satse på at bhg varsler fra og ende opp med å må betale tilbake flere mnds kontantstøtte.

Dersom du er alenemor får du dekket 64% av utgiftene til barnepass, ta en kopi av den første regningen og send inn skjema til NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selv gi beskjed til NAV at barna har fått barnehageplass. Du får ikke kontantstøtte hvis du har de i barnehage, så sant du ikke har redusert plass til de, da blir kontantstøtten redusert deretter. Husk at i juli måned har du krav på kontantstøtte da barnehagen har stengt, men dette kommer ikke automatisk, du må søke om det.

Ellers så er det forskjellig hvordan barnehagene krever inn betalinger, kommer ann på om det er kommunalt eller privat, men det gir barnehagen beskjed om.

"Husk at i juli måned har du krav på kontantstøtte da barnehagen har stengt, men dette kommer ikke automatisk, du må søke om det."

Dette stemmer vel ikke dersom barnet går i samme barnehage både før og etter sommerferien? Barnet har jo bare sommerferie, det har barnehageplassen fremdeles.

Men jeg husker vi fikk kranglet oss til kontantstøtte det året poden sluttet i bhg i slutten av juni og begynte i en ny bhg først i august. Han var da helt uten bhg-plass i en mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Kontantstøtten faller bort ja, du bør melde fra til NAV selv når ungene begynner i bhg, ikke satse på at bhg varsler fra og ende opp med å må betale tilbake flere mnds kontantstøtte.

Dersom du er alenemor får du dekket 64% av utgiftene til barnepass, ta en kopi av den første regningen og send inn skjema til NAV.

Får man dekket 64 prosent av utgiftene uansett inntekt? Bare litt nysgjerrig på hvordan det fungerer - jeg går ikke i skilsmisseplaner, altså. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurest å si ifra at barna skal begynne i barnehagen, hvis

du ikke skal ha full plass. Så kan det være at du får noe redusert

kontantstøtte.

Du kan også søke om barnetilsynstøtte, men det er noen kriterier du

må oppfylle slik at det blir innvilget.

Se på www.nav.no der ligger det noe informasjon om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får man dekket 64 prosent av utgiftene uansett inntekt? Bare litt nysgjerrig på hvordan det fungerer - jeg går ikke i skilsmisseplaner, altså. ;o)

Nei, det er nok helt sikkert et inntektstak ja, men jeg får det i alle fall. :o) Har ca. 250' brutto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gratulerer med barnehageplass

"Husk at i juli måned har du krav på kontantstøtte da barnehagen har stengt, men dette kommer ikke automatisk, du må søke om det."

Dette stemmer vel ikke dersom barnet går i samme barnehage både før og etter sommerferien? Barnet har jo bare sommerferie, det har barnehageplassen fremdeles.

Men jeg husker vi fikk kranglet oss til kontantstøtte det året poden sluttet i bhg i slutten av juni og begynte i en ny bhg først i august. Han var da helt uten bhg-plass i en mnd.

Joda, man har krav på det uansett om barnet går i samme barnehage før og etter, så sant barnehagen har stengt juli måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kontantstøtte t.o.m den mnd ungen begynner i bhg. Og som andre her sier får du dekt 64% av utgiftene til barnepass siden du er enslig forsørger.

Økonomisk sett blir jo august en grei mnd da;-)

Våre to små krabater begynner i bhg i august. Så vi vil jo da få kontantstøttene den mnd. Han ene fyller 3 år i sept., så hvis de ikke hadde begynnt i bhg ville vi bare fått kontantstøtte t.o.m sept for han.

Egentlig en merkelig ordning det med kontantstøtte. Da jeg var enslig forsørger og hadde dagmamma til minstemann (noen år siden nå), fikk jeg kontantstøtte OG dekt 64% av dagmammautgiftene. I pose og sekk altså. Og som den ærlige personen jeg er, så spurte jeg på TK om det virkelig kunne være riktig. Joda, sånn var reglene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kontantstøtte t.o.m den mnd ungen begynner i bhg. Og som andre her sier får du dekt 64% av utgiftene til barnepass siden du er enslig forsørger.

Økonomisk sett blir jo august en grei mnd da;-)

Våre to små krabater begynner i bhg i august. Så vi vil jo da få kontantstøttene den mnd. Han ene fyller 3 år i sept., så hvis de ikke hadde begynnt i bhg ville vi bare fått kontantstøtte t.o.m sept for han.

Egentlig en merkelig ordning det med kontantstøtte. Da jeg var enslig forsørger og hadde dagmamma til minstemann (noen år siden nå), fikk jeg kontantstøtte OG dekt 64% av dagmammautgiftene. I pose og sekk altså. Og som den ærlige personen jeg er, så spurte jeg på TK om det virkelig kunne være riktig. Joda, sånn var reglene!

Glemte å si: det har ingen hast med å melde fra. Du kan ringe TK i slutten av juli eller begynnelsen av august. Skulle du få en feilaktig utbetaling er det jo bare å betale tilbake. Det går helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...