Gå til innhold

Forhøyet PSA, 32 år


22222

Anbefalte innlegg

Hei Jeg er en mann på 32 år. Jeg har vært plaget av ubehag når jeg tisser, men det har blitt bedre etter at jeg fikk antibiotika. Legen trodde det kunne være urinveisinfeksjon. Jeg har vært i ganske bra form etter antibiotikakuren, men noen dager er jeg mer sliten enn vanlig og har litt ubehag i underlivet. I dag fikk jeg analysesvar fra legen med en PSA på 11. Jeg vet dette KAN være et tegn på kreft. Hvor fort bør dette undersøkes? Er det økt fare for at det kan være kreft pga at jeg er så ung?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Sannsynligheten for prostata-kreft i din alder er sværtliten.Verdien kan ogsåbli forhøyet ved betennelser i prostata,såkaltprostatitt, og sannsynligvis er det dette du har hatt. Du kan lese litt om dette her i doktoronline. Betennelsen kan forebygges ved å hindre åbli kald, samt å sørge for daglige sæd-utløsninger. Behandles med antibiotika, ofte i 2-3uker. Kanskje bør du henvises til en urolog dersom plagene ikke forsvinner, så kan denne ta en ultralyd av kjertelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...