Gå til innhold

Har jeg/får jeg diabetes?


Gjest Litt usikker, Oslo

Anbefalte innlegg

Gjest Litt usikker, Oslo

Jeg er en mann på 51, trener hardt og jevnlig flere ganger ukentlig, ikke overvektig, ikke diabetes i familien. Jeg har i lengre tid spist en del sukker, i form av drops, sjokolade, kjeks, corn-flakes, syltetøy, geitost og mye appelsinjuice. Får medisin for lett forhøyet BT, arvelig betinget. Ved rutinekontroll hos legen ble det i våres avdekket 6,2 i fastende blodsukker, mens langtidsblodsukkeret var 6,6. Jeg kom igjen ti dager senere etter å ha gått på så å si sukkerfri diett, og hadde da et fastede BS på 5,7 og langtidssukker på 4,6. Jeg har nå kjøpt egen måler, og måler jevnlig hver morgen – samtidig som jeg i noen uker har gått på en diett med tilnærmet null sukker, kun grovt brød, nøtter, slat, kjøtt, fisk, og lite frukt – dog en del jordbær & blåbær. Fastende BS ligger nå på 5,2 - 5,6 med regulert kosthold som beskrevet. Er det litt høyt? Spørsmålet er: Kan jeg ha fått diabetes? Er jeg i ferd med å utvikle det? Bør jeg unngå alt sukker for all fremtid nå? Slutt på is, sjokolade og alt som er så godt? Hva bør jeg gjøre, rett og slett? Er veldig takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Holmen Berg, diabetessykepleier

Hei! Med de blodsukkermålingene du har nå, ser det ikke ut til at du har diabetes. Du hadde imidlertid et forhøyet blodsukker som ble avdekket på rutinekontrollen hos legen, og derfor kan du ha nedsatt glucosetoleranse eller diabetes som du nå behandler med et gunstig kosthold og aktivitet. Ved å ta en glucosebelastning kan man få svar på dette. En glucosebelastning foregår ved at du møter fastende på legekontoret og drikker et glass vann tilsatt 75 g. glucose. Blodsukkerverdien etter to timer vil avgjøre om du har diabetes, nedsatt glucosetoleranse eller ingen av delene. Du forteller at du ikke er overvektig, og at du trener regelmessig. Du har sikkert fulgt med i pressen og lest at type 2 diabetes får de som er "fete og late". Fedme og overvekt er kun en side av saken, og handler om insulinresistens. Dersom insulinproduksjonen i kroppen avtar vil blodsukkeret stige uavhengig av vekt og aktivitet, og man skal ikke ha dårlig samvittighet for hva man har spist. Det er ikke noe du har spist som har ført til en evt. diabetes, men en avtagende insulinproduskjon som antakelig er arvelig betinget. Kostbehandling kan være vanskelig å få til dersom insulinproduskjonen er redusert. Da vil enhver utskeielse føre til et høyt blodsukker, og is, sjokolade etc bør unngås. Det er ikke bra for noen å spise slikt daglig. Diabetes eller ikke diabetes. Men iblant kan man unne seg også slike ting. Dersom kroppen ikke klarer å lage nok insulin vil blodsukkeret være høyt uavhengig av hva man spiser, og da må man ha behandling med medisiner. Det du bør gjøre er å opprettholde din sunne livsstil. Mål blodsukker av og til. Gå regelmessig til legekontroll, og be evt. om at det blir tatt en glucosebelastning neste gang. Kos deg med det du liker best av og til, men ikke hver dag. Forskning viser at et sunt kosthold og fysisk aktivitet kan forebygge, eller utsette en diabetes. Med vennlig hilsen Elisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...