Gå til innhold

Kjørefelt igjen....


Lillemus

Anbefalte innlegg

Når jeg kommer kjørende nedover Okstadbakkene i Trondheim er det 3 felt etterhvert. Jeg ligger stort sett i høyre felt med tanke på hvor jeg skal når jeg kommer til bunnen av bakkene. Noen ganger kjører bilene i midtfeltet så sakte - jeg vet man ikke skal kjøre forbi i høyrefeltet, men må jeg da virkelig egentlig helt over i venstre felt, kjøre forbi og så tilbake i høyre felt igjen!? Jeg snakker ikke å frese forbi dem i 20 km/t over fartsgrensa altså, men å kjøre forbi biler som ligger omtrent under fartsgrensa.

Altså her er det ikke 3 felt i samme retning egentlig, de deler seg etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om de ligger under fartsgrensa kan du sakte men sikkert kjøre forbi på høyre :o)

Det var det jeg håpet på ja, det blir for dumt om jeg skal sinke hele høyrefeltet bare fordi det ligger en dust i midtfeltet... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, der legger du deg bare i det feltet du skal videre i. Skal du inn mot byen, kjører du forbi i midtfeltet. Skal du mot Narvik eller Ila, legger du deg bare rett i høyre felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, der legger du deg bare i det feltet du skal videre i. Skal du inn mot byen, kjører du forbi i midtfeltet. Skal du mot Narvik eller Ila, legger du deg bare rett i høyre felt.

Altså... om du skal inn til byen og vil forbi den som sinker i midtfeltet, kjører du forbi på venstre side. Det er ikke lov å legge seg ut til høyre, for så å kjøre inn foran den som er i midtfeltet igjen.

Vanskelig å formulere seg riktig på denne sida av døgnet i blant! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, der legger du deg bare i det feltet du skal videre i. Skal du inn mot byen, kjører du forbi i midtfeltet. Skal du mot Narvik eller Ila, legger du deg bare rett i høyre felt.

Det var det min kjære sa til meg også, at der var det ikke noe å bry seg med om de i midten sinker og jeg kommer i større fart (ikke vanvittig fart altså!) i høyre felt og sklir forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså... om du skal inn til byen og vil forbi den som sinker i midtfeltet, kjører du forbi på venstre side. Det er ikke lov å legge seg ut til høyre, for så å kjøre inn foran den som er i midtfeltet igjen.

Vanskelig å formulere seg riktig på denne sida av døgnet i blant! ;)

Jeg skal ligge i høyrefeltet hele tiden jeg, skal til Narvik. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sånne tilfeller pleier jeg å skli forbi i høyrefeltet, det er jo viktig å opprettholde trafikkflyten også. Hvis man ligger og sinker i trafikken kan man fort bli årsaken til at utålmodige trafikanter lenger bak setter i gang halsbrekkende manøvre for å komme forbi. Kjørefeltene i samme retning har ofte litt ulik fart.

Ofte kan det være kø venstre felt mens det er fin flyt i høyre felt, da kan man jo ikke bremse ned for å kjøre like sakte som køen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har lov til å gli forbi dem, men ikke bruke feltet som et forbikjøringsfelt.

Jeg bruker det ikke som forbikjøringsfelt, jeg ligger jo i høyre felt hele tiden. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkreglene:

§ 12. Forbikjøring

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

B) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

Den situasjonen du beskriver er vel c)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder høyre felt der. Om det skulle gjeldt de vanlige reglene, ville det jo betydd at alle som skal inn til sentrum må holde seg til Narvik-feltet før de får bytte felt rett før omkjøringsveien.

Kronglete forklart kanskje, og kanskje ikke riktig heller, men poenget er i alle fall at om jeg skal opp omkjøringsveien, så kjører jeg i mitt eget tempo i høyre fil, uten å tenke på bilene som er i det midtre feltet, for vi skal ikke samme vei uansett. Det er noe om at reglene ikke gjelder om feltene er forbeholdt visse trafikanter. Kanskje mener de bare kollektivfelt etc., men det kan være det er det som menes her også, at "visse trafikanter" er "de som skal mot narvik", og "de som skal mot sentrum".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...