Gå til innhold

Trenger råd om natt-bleier - 5-åring


Gjest mamma til femåring

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til femåring

Altså, det er ikke selve bleiene jeg trenger råd om. Libero sin største er helt grei. :-)

Men saken er som følger: Jenta mi på straks 5 år må fortsatt bruke nattbleie på grunn av at hun tisser på seg så godt som hver natt. Men i det siste har vi gjentatte ganger opplevd at hun våkner med BÆSJ i bleia! Det gjorde hun jo ikke som baby en gang... Hun blir lei seg og fortvilet når hun oppdager det, og vi tror vel egentlig det henger sammen med løs mage, og at hun da er uheldig og promper noe som er litt mer enn en promp, hvis dere skjønner hva jeg mener.

I løpet av de siste par månedene har hun bæsjet på seg om natta minst 4-5 ganger. Hun husker ikke at hun har bæsjet og jeg tror absolutt ikke hun gjør det med vilje. Men er dette noe vi bør ta opp med legen? Er det "normalt" å bæsje på seg om natta - selv om man er løs i magen? Vi snakker ikke om diare her, bare svært løs avføring, som hun har nå og da. Kan det være tegn på noe galt i "kontrollen" av avføringen? Noen som har erfaring / råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ikke vanlig for en 5 åring

Det er ikke vanlig å " bæsje" på seg selv om en har løs avføring. Det er kun ved omgangssyke, og ekstrem løs i magen, det kan komme litt i trusa før de rekker do. Du kjenner det på lukta når ett barn har problemer med magen. Skikkelig vondt prompe lukt, og rennende avføring.

Det er stor forskjell mellom løs avføring og rennende avføring. Æsj, dette ble litt ekkel tråd men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ved diare er det ikke vanlig å bæsje på seg om natta.

Jeg ville nok tatt dette opp med helsesøster og/eller lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til femåring

Selv ved diare er det ikke vanlig å bæsje på seg om natta.

Jeg ville nok tatt dette opp med helsesøster og/eller lege.

Hadde det vært bare litt, altså en "promp med innhold" så hadde jeg nok ikke reagert så veldig. Men det kan være skikkelig full bleie, altså, og i verste fall med lekkasje. *urk*

Takk for svaret, forresten! Da tror jeg nok vi kontakter lege snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mamma til femåring

Kan det vaere at hun har intoleranse for noe mat? Melk og melkeprodukter for eksempel?

Hva har det i såfall med bæsjing å gjøre?

Vi kjenner ikke til noen intoleranse eller allergi, men med jevne mellomrom har hun løs avføring.

Jeg har mest antatt at det må være noe galt med kontrollen av avføringen når hun sover. Hun har jo åpenbart problemer med å kontrollere urinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mamma til femåring

Det er ikke vanlig å " bæsje" på seg selv om en har løs avføring. Det er kun ved omgangssyke, og ekstrem løs i magen, det kan komme litt i trusa før de rekker do. Du kjenner det på lukta når ett barn har problemer med magen. Skikkelig vondt prompe lukt, og rennende avføring.

Det er stor forskjell mellom løs avføring og rennende avføring. Æsj, dette ble litt ekkel tråd men...

Nå er jo dette om natta, ubevisst, i søvne. Og hun tisser på seg stort sett hver natt. Det handler ikke om å ikke rekke fram til do, hun registrerer ikke at hun må tisse (eller bæsje), det bare kommer.

Men det høres unektelig ut som om vi bør ta opp dette med legen. Takk for svaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært bare litt, altså en "promp med innhold" så hadde jeg nok ikke reagert så veldig. Men det kan være skikkelig full bleie, altså, og i verste fall med lekkasje. *urk*

Takk for svaret, forresten! Da tror jeg nok vi kontakter lege snart.

Jeg synes også du bør det.

Jeg kjenner til en gutt som også hadde problemer med å holde på avføringen. Det viste seg at han mistet kontrollen over tarmene og urinveiene fordi han hadde epileptiske anfall.

Jeg sier ikke dette for å skremme, men fordi det kan være greit å utelukke ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det i såfall med bæsjing å gjøre?

Vi kjenner ikke til noen intoleranse eller allergi, men med jevne mellomrom har hun løs avføring.

Jeg har mest antatt at det må være noe galt med kontrollen av avføringen når hun sover. Hun har jo åpenbart problemer med å kontrollere urinen.

Vår datter som nå er 7 år tisset/bæsjet seg mye ut - helt til i fjor - da vi startet med å kutte ut mye melk og startet med laktoseredusert melk der vi føler at det er naturlig at hun har melkeprodukter - dette tok vekk problemet nesten umiddelbart - og dersom hun f.eks. spiser grøt med vanlig melk må hun umiddelbart på do/evt. bæsjer seg ut på tur til doen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma til femåring

Vår datter som nå er 7 år tisset/bæsjet seg mye ut - helt til i fjor - da vi startet med å kutte ut mye melk og startet med laktoseredusert melk der vi føler at det er naturlig at hun har melkeprodukter - dette tok vekk problemet nesten umiddelbart - og dersom hun f.eks. spiser grøt med vanlig melk må hun umiddelbart på do/evt. bæsjer seg ut på tur til doen...

Tusen takk for svaret!

Det skal vi jammen holde et øye med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svaret!

Det skal vi jammen holde et øye med!

Det verste var at vi så ikke noen sammenheng - før helsesøster ba oss prøve - hadde ingen tro på det, fordi vi følte at vi ikke så noe mønster, MEN det helsesøster sier til oss er at noen barn tåler LITT melk, men når grensen er nådd går det galt - og det ser vi nå - hun kan f.eks drikke et halvt glass vanlig melk, men da må ingen ting annet inneholde melk den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...