Gå til innhold

Prøveprosjekt. Kan det være riktig?


Gjest Dette likte jeg ikke nei.

Anbefalte innlegg

Gjest Dette likte jeg ikke nei.

Fikk høre rykter fra en venninne om at Ruseløkka skole i Oslo skal være med på et prøveprosjekt fra høsten. Det blir skole fra 8.00 til 17.00 i følge henne.

Men hva i all verden? Kan dette være riktig? Det går da ikke an å bare bestemme seg for det uten å informere foreldrene?

Det er jo et overtramp uten like. Det går da ikke an å la oss vite dette gjennom rykter nå i sommerferien. Man må få litt tid på seg. kanskje noe ønsker å skifte skole også.

Holdt på å få sjokk jeg. Det blir jo forferdelige lange skoledager og da rekker jo ikke ungene fritidsaktivitene sine heller.De får jo lengre dager enn normale arbeidstakere. Det blir ikke mye igjen av dagen hvis dette er tilfelle.

Jeg forsto det slik at da blir det ingen hjemmelekser. Men det blir det selvsagt likevel, for noen av oss foreldre som liker å ha kontroll på at ungene lærer noe.

Please, kan noen fortelle meg at dette var en dårlig spøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8-17 må være en dårlig spøk. Det er jo 9 timer det, mye lengre enn en vanlig arbeidsdag. Heldagsskole er jo diskutert og blir vel prøvd til høsten noen steder, men jeg kan ikke forestille meg at den skal vare til kl. 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dette likte jeg ikke nei.

8-17 må være en dårlig spøk. Det er jo 9 timer det, mye lengre enn en vanlig arbeidsdag. Heldagsskole er jo diskutert og blir vel prøvd til høsten noen steder, men jeg kan ikke forestille meg at den skal vare til kl. 17.

Jeg håper virkelig det er en dårlig spøk ja.

Ser for meg at barnet ikke får fritid i det hele tatt. Det har vært lite nok i fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står jo at det gjelder 1. - 4. klasse, det er de samme som idag har SFO-tilbud. Forsøket går nok ut på å integrere skolen og SFO bedre, slik at man kan veksle mellom tradisjonelle skoletimer, pause med mer fri lek (som på SFO) og selvstendig arbeid (som ved hjemmelekser).

Det kan nok hende at det dermed legges inn en lenger pause midt på dagen enn det nåværende "storefri", slik at elevene får rast fra seg litt før de går på en ny økt med skolearbeid. Men jeg tror ikke du skal være redd for at alle plutselig MÅ være på skolen fra 8 til 17.

Overgangen blir nok størst for de (relativt få?) som ikke går på SFO, men jeg tør nesten garantere deg at prosjektet ikke innebærer 9 timers obligatorisk skoledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står jo at det gjelder 1. - 4. klasse, det er de samme som idag har SFO-tilbud. Forsøket går nok ut på å integrere skolen og SFO bedre, slik at man kan veksle mellom tradisjonelle skoletimer, pause med mer fri lek (som på SFO) og selvstendig arbeid (som ved hjemmelekser).

Det kan nok hende at det dermed legges inn en lenger pause midt på dagen enn det nåværende "storefri", slik at elevene får rast fra seg litt før de går på en ny økt med skolearbeid. Men jeg tror ikke du skal være redd for at alle plutselig MÅ være på skolen fra 8 til 17.

Overgangen blir nok størst for de (relativt få?) som ikke går på SFO, men jeg tør nesten garantere deg at prosjektet ikke innebærer 9 timers obligatorisk skoledag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Dette er jo heldagsskolen som er under utprøving ved en del barneskoler. Men det er jo bare snakk om 4-5 ekstra undervisningstimer i UKA, så det blir vel i snitt en ekstra time om dag. (Nå husker jeg ikke timetallet på de ulike årstrinnene, men det er vel omtrent 23 timer i uka i første klasse, og så utvider man til kanskje 28 - det er jo ikke all verden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dette er positivt

Her må det være misforståelser. Tror du skal sette deg ned og finne mer ut om heldagsskole. Ingen har sagt at ungene må være på skolen fra 8 - 17 og det uten at foreldrene blir informert.

Fritidsaktiviteter skal integreres mer i skolen så hvis det er snakk om korps, idrett eller kunst så kan ungen få det tilbudet i skoletiden. Trodde foreldre skulle bli glade for det. Likeledes med mat på skolen og mer fysisk aktivitet, det høres positivt ut for meg. Vil nok tro at det blir en del fleksitid om ettermiddagen, men å ha mindre skille mellom SFO og skole er absolutt positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det være misforståelser. Tror du skal sette deg ned og finne mer ut om heldagsskole. Ingen har sagt at ungene må være på skolen fra 8 - 17 og det uten at foreldrene blir informert.

Fritidsaktiviteter skal integreres mer i skolen så hvis det er snakk om korps, idrett eller kunst så kan ungen få det tilbudet i skoletiden. Trodde foreldre skulle bli glade for det. Likeledes med mat på skolen og mer fysisk aktivitet, det høres positivt ut for meg. Vil nok tro at det blir en del fleksitid om ettermiddagen, men å ha mindre skille mellom SFO og skole er absolutt positivt.

En del foreldre ønsker tid sammen med barna sine, noen ønsker også selv å følge opp fritidsaktiviteter. Ikke alle har tro på at økt institusjonalisering av barndommen bidrat positivt for barn og deres familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dette er positivt

En del foreldre ønsker tid sammen med barna sine, noen ønsker også selv å følge opp fritidsaktiviteter. Ikke alle har tro på at økt institusjonalisering av barndommen bidrat positivt for barn og deres familier.

"kke alle har tro på at økt institusjonalisering av barndommen bidrat positivt for barn og deres familier."

Ikke alle tror at det at foreldre løper rundt for å følge barna til fritidsaktiviteter er det beste for barn og familier. Det er direkte kvinnefiendtlig siden det er stort sett mødre som gjør det. Det andler ikke om institusjonalerisering, men å takle nåtidens hverdag. Hvorfor skulle det være bedre med au pair for de rike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"kke alle har tro på at økt institusjonalisering av barndommen bidrat positivt for barn og deres familier."

Ikke alle tror at det at foreldre løper rundt for å følge barna til fritidsaktiviteter er det beste for barn og familier. Det er direkte kvinnefiendtlig siden det er stort sett mødre som gjør det. Det andler ikke om institusjonalerisering, men å takle nåtidens hverdag. Hvorfor skulle det være bedre med au pair for de rike?

Nei, det er ulike oppfatninger om hva som er den beste løsningen. Nettopp derfor er ikke alle glad for evt. økt innslag av obligatorisk institusjonalisering av barndom. Det er stor forskjell på å tilby travle familier mulighet til å bruke tilbud i regi av sfo og det å evt. si at det er obligatorisk å tilbringe 9 timer der daglig.

Fortsatt finnes det også familier som både har bedre tilsynsmuligheter og mer meningsfullt innhold å tilby enn sfo deler av dagen. De bør få mulighet til å velge å bruke disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...