Gå til innhold

Kontantstøtte.


Gjest rett skal være rett!

Anbefalte innlegg

Gjest rett skal være rett!

Leser på VG at det er så lett å lure til seg kontantstøtte. Nå er ikke jeg helt inni hva kontantstøtte er, men er ikke det det mor får utbetalt om hun har omsorgen for barnet alene?

Men jeg er forbausa over hvor mangen som klarer å lure systemet slik jeg- og faktisk så er det litt provoserendes for meg at damer som bor sammen med barnefaren svindeler til seg mine skattepenger.

Har f.eks ei venninne som har lurt til seg denne utbetalingen i 2år nå, jeg har bare sittet å venta på at hun snart skal bli avslørt. Nå som hun er gravid igjen vil vel det komme opp i lyset, vil det ikke?

Og er jeg forjævlig egoistisk osv om jeg rappoterer at hun lurer systemet?

Får bare så fnatt av folk som gjør slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontantstøtte er en støtte foreldre kan få for barn mellom 1 og 3 år hvis barnet ikke er i en statsstøttet barnehage.

Alle har rett til kontaktstøtte - også de som bor sammen med barnefaren.

Går barnet i barnehage blir kontantstøtten redusert alt ettersom hvor mange timer barnet er i barnehage.

Det er mye snakk om at mange bruker kontantstøtten til å betale dagmamma, mens støtten opprinnelig var ment til å gi foreldre en mulighet til å være mer hjemme med barnet.

Hvordan noen klarer å lure til seg kontantstøtte skjønner ikke jeg, men så er ikke jeg av dem som snyter heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt info: Kontantstøtte har man rett til hvis man har barn (i riktig alder) som IKKE har barnehageplass. Om mor er alene eller ikke, blakk eller rik, jobber eller ikke, spiller ingen rolle. Dagmamma gir rett til kontantstøtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mandolina

Her stokker du begrepene.

Kontantstøtte gis til alle småbarnsforeldre, som har barn mellom 1 og 3 år som ikke bruker barnehage med offentlig driftstilskudd. Har barnet deltidsplass i barnehage, kan du få delvis kontantstøtte.

En annen stønad er

Stønad til enslig mor/far

Stønad til enslig mor/far skal sikre inntekt for de som har aleneomsorg for barn og stimulere til selvforsørgelse.

Hvem kan få stønad til enslig mor/far?

Du må være ugift, skilt eller separert. Faktisk samlivsbrudd kan på visse vilkår likestilles med separasjon. Du må også være alene om omsorgen for barn og fylle vilkåret om ikke å leve sammen med den andre av barnets foreldre eller en du har vært gift med. Du kan heller ikke få stønad dersom du har samboer og har hatt det i 12 av de siste 18 månedene. Du må ha vært medlem i folketrygden i de siste tre årene og du og barnet må bo og oppholde dere i Norge. Noen av vilkårene kan fravikes etter bestemte regler.

Det er altså tp forskjellige stønadsordninger, som du blander sammen.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantstøtten har ingenting med eneforsørgere å gjøre, man får den hvis barnet ikke går i barnehage med statsstøtte og er mellom 1 og 3 år.

Det er ikke politisk enighet om betingelsene for denne støtten, derfor er det fullt lovlig å bruke kontantstøtten til å betale for annen barnepass. Det er ikke noe smutthull, men resultat av den manglende enigheten om formålet med kontantstøtten.

Kritikken i artikkelen går vel mest på kontrollrutinene rundt utbetalingene. Det vil vel alltid være noen som prøver å få ut penger de ikke har krav på, men det varierer om - og i så fall hvor raskt - det finnes gode metoder for å avsløre dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rett skal være rett!

Kontantstøtten har ingenting med eneforsørgere å gjøre, man får den hvis barnet ikke går i barnehage med statsstøtte og er mellom 1 og 3 år.

Det er ikke politisk enighet om betingelsene for denne støtten, derfor er det fullt lovlig å bruke kontantstøtten til å betale for annen barnepass. Det er ikke noe smutthull, men resultat av den manglende enigheten om formålet med kontantstøtten.

Kritikken i artikkelen går vel mest på kontrollrutinene rundt utbetalingene. Det vil vel alltid være noen som prøver å få ut penger de ikke har krav på, men det varierer om - og i så fall hvor raskt - det finnes gode metoder for å avsløre dem.

Ja, jeg sa jeg ikke hadde peiling på hva kontantstøtten gikk ut på ;)

Jeg trodde det var det samme som når mor/far som er alene med et barn får støtte.

Det er denne støtten jeg er så forbausa over at mangen klarer å lure seg til. Blir helt feil i mine øye. Er nesten slik at det frister å melde de som snylter her.

For hvem vil vel ikke ha massevis av penger hver mnd. Fet utbetaling som enslig forsørger men attpåtil har en mann....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Ja, jeg sa jeg ikke hadde peiling på hva kontantstøtten gikk ut på ;)

Jeg trodde det var det samme som når mor/far som er alene med et barn får støtte.

Det er denne støtten jeg er så forbausa over at mangen klarer å lure seg til. Blir helt feil i mine øye. Er nesten slik at det frister å melde de som snylter her.

For hvem vil vel ikke ha massevis av penger hver mnd. Fet utbetaling som enslig forsørger men attpåtil har en mann....

Du aner tydeligvis ikke hva du snakker om, hvordan kan du da vite at disse "snylterne" du kjenner til ikke har krav på pengene de får?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Ja, jeg sa jeg ikke hadde peiling på hva kontantstøtten gikk ut på ;)

Jeg trodde det var det samme som når mor/far som er alene med et barn får støtte.

Det er denne støtten jeg er så forbausa over at mangen klarer å lure seg til. Blir helt feil i mine øye. Er nesten slik at det frister å melde de som snylter her.

For hvem vil vel ikke ha massevis av penger hver mnd. Fet utbetaling som enslig forsørger men attpåtil har en mann....

Det er ikke akkurat "fete utbetalinger" da...

Bidrag betaler jo foreldren som ikke har den daglige omsorgen uansett, men beregningsgrunnlaget varierer utfra husstandens samlede inntekt (ettersom jeg har skjønt det) - og i alle tilfeller er det ikke snakk om mer enn maks noen tusenlapper.

Og så er det en ekstra tusenlapp i barnetrygd, og thats it.

Så rik av å være alene blir man garantert ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rett skal være rett!

Du aner tydeligvis ikke hva du snakker om, hvordan kan du da vite at disse "snylterne" du kjenner til ikke har krav på pengene de får?

Nei jeg sier jo det at jeg ikke har peiling, derfor jeg spør-

Men alenemødre får mye penger, såpassa vet jeg. Har venninner jeg som er alene med ungene og de får GODE utbetalinger. Og jeg VET at mange lyver på seg at de er aleneforsørger mens de i virkeligheten har en mann. Så jo, da blir man rik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Hvis venninna di ikke har barnet sitt i barnehage, har hun krav på kontantstøtte.

Jeg er gift og har tre barn. Minsten begynte i barnehage to år gammel. Fra hun var 1-2 år gammel mottok vi derfor kontantstøtte (lovlig!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...