Gå til innhold

Å anmelde et "seksuelt overgrep"


Gjest maren f

Anbefalte innlegg

Gjest maren f

Jeg rister bare på hodet over denne nye anmeldelsen av en krf - politiker.. To jenter på 12 og 13 år har anmeldt han for "beføling", og etter at anmeldelsen ble offentliggjort har enda to nye jenter i samme aldersgruppe anmeldt han for det samme.

Jeg vet hvem denne mannen er, og er meget sikker på at han ikke har befølt jentene på en seksuell måte. Det er mange som støtter han. Dersom det å stryke en jente på ryggen skal være en grunn til å bli anmeldt for, så har dette samfunnet et stort problem!

Det er jo helt på jordet! Skal man ikke kunne ta på folk ( på en ikke seksuell måte) uten å gå i frykt for å bli anmeldt?!..

Er det en syk form for oppmerksomhet som får folk til å gjøre noe så drastisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Baldriana

Hvordan kan du være så sikker på at han ikke har befølt jentene?

Har du vært sammen med ham 24 timer i døgnet?

Hvis du ikke har vært sammen med han 24t, så lurer jeg på hva du baserer dine påstander om at dette ikke har skjedd, på? Er det fordi du "stoler" på han? Pga. at du "kjenner" vedkommende og "vet" at ikke han kan finne på noe slikt? Fordi han er en så hyggelig/kjekk/grei/snill mann?

Dette ble mange spørsmål, men jeg er bare nysgjerrig på sammenhengen.

Hvordan kan noen være så skråsikre og "blåøyde"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest maren f

Hvordan kan du være så sikker på at han ikke har befølt jentene?

Har du vært sammen med ham 24 timer i døgnet?

Hvis du ikke har vært sammen med han 24t, så lurer jeg på hva du baserer dine påstander om at dette ikke har skjedd, på? Er det fordi du "stoler" på han? Pga. at du "kjenner" vedkommende og "vet" at ikke han kan finne på noe slikt? Fordi han er en så hyggelig/kjekk/grei/snill mann?

Dette ble mange spørsmål, men jeg er bare nysgjerrig på sammenhengen.

Hvordan kan noen være så skråsikre og "blåøyde"...

Mitt kjennskap til denne saken og disse menneskene gjør meg sikker. Hadde ikke skrevet dette innlegget dersom jeg var i tvil.

Forferdelig tragedie dersom han blir dømt. Men skulle ikke forundre meg om det er jentene som blir trodd, vanlig prosedyre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt kjennskap til denne saken og disse menneskene gjør meg sikker. Hadde ikke skrevet dette innlegget dersom jeg var i tvil.

Forferdelig tragedie dersom han blir dømt. Men skulle ikke forundre meg om det er jentene som blir trodd, vanlig prosedyre det.

Nå er det vel flest menn som har blitt trodd når det kommer til overgrepssaker og ikke kvinner. Jeg vet med sikkerhet at du ikke kan vite noe om hva denne mannen har gjort eller ikke gjort. Jeg synes det er rart at du tror du vet at han ikke har gjort noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baldriana

Mitt kjennskap til denne saken og disse menneskene gjør meg sikker. Hadde ikke skrevet dette innlegget dersom jeg var i tvil.

Forferdelig tragedie dersom han blir dømt. Men skulle ikke forundre meg om det er jentene som blir trodd, vanlig prosedyre det.

Ja, jeg er enig med deg at det er en tragedie for alle innvolverte parter hvis det skulle vise seg at dette ikke har skjedd.

Forstår at du ikke vil utdype ditt kjennskap til disse menneskene, men det er fortsatt litt uklart for meg hvordan du/noen kan vite at dette ikke har skjedd, basert på "kjennskap".

Vil det si at du har snakket med/hatt kontakt med "begge" parter? Både mannen og jentene? Fått høre deres versjon?

Forstår om du ikke vil svare på dette, men som sagt, så undres jeg på hvordan noen "andre" enn de innvolverte, kan vite med sikkerhet hva som har skjedd/ikke skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest havelar

Nå ble jeg veldig nysgjerrig. Hvilket forhold har denne mannen til disse jentene siden det skal være naturlig at han stryker dem på ryggen, baken og magen?Er han far eller onkel til dem alle fire? Han har i hvertfall elendig dømmekraft hvis han som en mann i 50-årnene syns noe som helst slik fysisk kontakt, stryk og kos er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hvor godt du kjenner personen, så skjønner jeg ikke at du kan være så sikker i din sak...

Det er vel typisk for slike saker at "ingen kunne tro at det var sant"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Happiness

Du vet absolutt ingen ting om hva denne mannen har gjort. Uansett hvor godt du tror du kjenner ham. Noe annet er svært naivt av deg å tro. Pass deg så du ikke sårer noen du ikke vil såre ved denne naive troen. Min venninne og jeg var nesten like gode "venner" med han som utsatte meg for overgrep i flere år. Han var også en til dels profilert person. Jeg ble utsatt, hun ble det ikke. Så om du skulle ha tilbragt netter i hans leilighet uten at han har prøvd seg på en ting, kan du likevel ikke vite.

Når rettsaken (mot en annen jente enn meg) kom opp mot min overgriper, to voldtekter som han også ble dømt for, stod det mange jenter opp i kjølvannet.

Noen støttet ham, men de fleste måtte etterhvert bite i det sure gresset.

Hvis han er uskyldig er det svært beklagelig. Men du kan ikke vite noe om det nå.

Jeg tror at i mange av de tilfellene hvor det etterhvert står frem flere jenter eller gutter, er det dessverre en stor sjanse for at det ikke bare er røyk uten ild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mannfolk får lære å oppføre seg heller

Jeg har vært utsatt for det samme - av en kristen person som gjorde dette med maaaaange jenter. Han forstod ikke hint - og ble vi sinte så lo han bare. Da var det vi som var galne. Han holdt meg feks fast med makt og befølte meg selv om jeg ble sint og kjempet imot. Han fulgte også etter meg og kom bort dit hvor jeg satt hele tiden selv om jeg da reiste meg og gikk en annen plass. (Hvor dum går det an å bli - hallo???) Han hadde rykte på seg å styke jentene over ryggen for å kjenne om de hadde bh på seg eller ikke.

Det som tok kaka var at denne (maktsyke) personen etter noen år ville inn i eldsterådet i menigheten der vi gikk. Da ringe pastoren rundt til oss jentene for at vi måtte "tilgi" han og at det var greit at han ble med i eldsterådet. På den tiden var det ikke så mange andre jenter enn meg og et par til som hadde opplevd dette (de andre skygget banen pga han). Jeg ble rett og slett sint og sa at han burde støtte oss jentene her og ikke denne dusten som ikke har sosial intellegens i det hele tatt. Hva skulle han i et eldsteråd å gjøre? Vel - jeg går ikke i menigheten jlenger eg heller og han kom seg inn til slutt etter flere forsøk selv om ingen har hatt så mange stemmer mot seg som han...

Pastoren skulle altså unnskylde denne mannen og kalte det en "klossete form for flørting". Men han har gjort ting som kunne blitt anmeldt (beføling på bryst feks) - og jeg vet sikkert ikke alt. Jeg vet at han ringt til ei jente som mannen hadde befølt på brystene - og hun presterte jammen å si at det var greit. Så pastoren oppnådde det han ville med henne. (men ikke med meg). Burde han ikke heller ha støttet jenta i stedet for å overtale henne?

Gjett hva jeg tenkte da pastorens datter ble utsatt for uønsket oppmerksomhet fra en litt tilbakestående gutt i menigheten noen år etter.... Da hadde pastoren snakket til denne gutten. Når det gjalt hans egen datter - da var det andre toner ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Ser det er mye motstand mot det du skriver her.

Jeg vil bare si at; ingen kan vite. Man kan spekulere og personlige erfaringer vil vel påvirke hva man tenker om dette. Det kan være jenter som "dikter", men det kan også være at du ikke kjenner sider ved denne personen. Sider enhver klok person skjuler godt fordi de ikke er "passende". Synes ikke man skal dømme hverken den ene eller den andre uten at man er sikre jeg.

Ja. Det var nå det jeg ville si om dette. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest XXX53

Det er det som er noe i kjernen i forhold til seksuelle overgrep i samfunnet. Når det er noen man kjenner eller vet om som anmeldes for dette, da tenker man at dette absolutt ikke kan ha noen gehalt overhode.

De som begår slike ting er : noen andre. De man ikke kjenner.

Slik er det nå ikke i denne verden.

Jeg har selv blitt utsatt for incest av faren min. Da jeg anmeldte var det også flere andre som tørte stå frem. Det er særdeles skambelagt for en som opplever noe sånt å stå frem. For meg var det viktigste å få en stopp for det hele. Jeg tenkte det kunne hende andre i fremtiden.

Det er ingenting som tilsier at en krfpolitiker ikke kan gjøre slikt. Ei heller en advokat, flykaptein eller hva det måtte være. Det er ikke bare i alkoholiserte hjem eller kjente kriminelle som gjør slikt.

Jeg opplevde overgrep i et religiøst hjem. En kristen person kan likesåfullt begå overgrep.

Det er en stor myte i samfunnet at folk "lyver på seg" overgrep. Tenk på alle de som f.eks. ikke melder voldtekter f.eks. Av frykt for å ikke bli trodd. Slike saker pleier også som regel å bli henlagt etter bevisets stilling. Dette fordi det er vanskelig eller så og si umulig å bevise tilfeller som beføling nedentil, på bryster osv. Det setter ingen spor. Er det derimot samleie, kan man lettere stille med et bevis. Som regel da sier overgriperen at det skjedde frivillig.

Vi kan ikke vite hva som er skjedd. Ofte er det interessant å se hvordan de ulike partene reagerer. Det kan si veldig mye. Det er min klare overbevisning at man må også tillegge barn og unge vekt. Man kan ikke blant avfeie det de sier fordi man kjenner personen som de sier har gjort noe mot dem.

Du burde reflektere langt mer og se det hele i et metaperspektiv. Saken rommer langt mer enn det du ser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest XXX53

Mitt kjennskap til denne saken og disse menneskene gjør meg sikker. Hadde ikke skrevet dette innlegget dersom jeg var i tvil.

Forferdelig tragedie dersom han blir dømt. Men skulle ikke forundre meg om det er jentene som blir trodd, vanlig prosedyre det.

"Men skulle ikke forundre meg om det er jentene som blir trodd, vanlig prosedyre det"

Vanlig prosedyre er at mennene går fri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt kjennskap til denne saken og disse menneskene gjør meg sikker. Hadde ikke skrevet dette innlegget dersom jeg var i tvil.

Forferdelig tragedie dersom han blir dømt. Men skulle ikke forundre meg om det er jentene som blir trodd, vanlig prosedyre det.

det er en svært uvanlig prosedyre om jentene blir hørt!

og hvorfor skulle såpass mange jenter fortelle om dette, om det ikke var et snev av sannhet i det? og de værste overgripere er de som ingen tror at er det

Selv de som er gift med overgripere aner ikke at det skjer- de er dyktige!

Håper for all del at jentene blir trodd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er en svært uvanlig prosedyre om jentene blir hørt!

og hvorfor skulle såpass mange jenter fortelle om dette, om det ikke var et snev av sannhet i det? og de værste overgripere er de som ingen tror at er det

Selv de som er gift med overgripere aner ikke at det skjer- de er dyktige!

Håper for all del at jentene blir trodd!

horen lyver

bare forbereder på rettsak. Sånn vil det bli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest XXX53

horen lyver

bare forbereder på rettsak. Sånn vil det bli

Pass munnen din! Slik ordlegger man seg bare ikke!

Mener du jeg er en hore fordi faren min gjorde overgrep mot meg f.eks.? Ja, la han nå bare være "offeret". Klart det var jeg som barn som ledet han ut i fristelse. Hvor opp ned kan verden beskrives???

Innlegget ditt er direkte støtende. Gjør meg uvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass munnen din! Slik ordlegger man seg bare ikke!

Mener du jeg er en hore fordi faren min gjorde overgrep mot meg f.eks.? Ja, la han nå bare være "offeret". Klart det var jeg som barn som ledet han ut i fristelse. Hvor opp ned kan verden beskrives???

Innlegget ditt er direkte støtende. Gjør meg uvel.

Var veldig sarkastisk og ironisk. Føler det er så ekstremt mye fordommer i forbindelse med seksuelle overgrep og at folk ikke skjønner det. Og at hun flørtet etc blir brukt som argument. Tråstarter viser på en måte det ved innleggget sitt. "en så kjekk mann kunne aldri gjort noe sånt" . Og at jente bare slenger ut påstander om overgrep. Ber om unnskyldning for ordbruken altså.Men i en rettsak så er det bare å forberede deg på at det er et argument.Tidligere seksualpartner , om du har flørter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt kjennskap til denne saken og disse menneskene gjør meg sikker. Hadde ikke skrevet dette innlegget dersom jeg var i tvil.

Forferdelig tragedie dersom han blir dømt. Men skulle ikke forundre meg om det er jentene som blir trodd, vanlig prosedyre det.

Du er steike naiv som tror mer på mannen enn jentene. Sett deg ned med en fremmed å fortell om en seksuell opplevelse. Hvor lett er det? hva skulle ha vært formålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest XXX53

Var veldig sarkastisk og ironisk. Føler det er så ekstremt mye fordommer i forbindelse med seksuelle overgrep og at folk ikke skjønner det. Og at hun flørtet etc blir brukt som argument. Tråstarter viser på en måte det ved innleggget sitt. "en så kjekk mann kunne aldri gjort noe sånt" . Og at jente bare slenger ut påstander om overgrep. Ber om unnskyldning for ordbruken altså.Men i en rettsak så er det bare å forberede deg på at det er et argument.Tidligere seksualpartner , om du har flørter etc.

Det visste jo ikke jeg at du mente sterkt sarkastisk! Var ikke skrevet noe fra deg før i tråden under ditt nick.

Forhåpentlig kan t.o.m maren f forstå på et generelt grunnlag at 13-åringer ikke nødvendigvis elger seg inn på eldre menn, for å bli tatt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jo ikke jeg at du mente sterkt sarkastisk! Var ikke skrevet noe fra deg før i tråden under ditt nick.

Forhåpentlig kan t.o.m maren f forstå på et generelt grunnlag at 13-åringer ikke nødvendigvis elger seg inn på eldre menn, for å bli tatt på.

Ja håper det og det skjønner jeg også veldig godt.Dette svaret handlet mer om meg og en bitterhet over å føle at jeg blir pålagt skyld for det som skjedde med meg.Ingen har noe skyld for seksuelle overgrep selv om man er 12 eller 30.Det virker som mange ikke skjønner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...