Gå til innhold

er hun klar for å slutte med bleie?


Gjest enda en potte-tråd

Anbefalte innlegg

Gjest enda en potte-tråd

Har en 2-åring som har vist veldig interesse for doen og potta i det siste. Hun sier mange ganger i løpet av dagen at hun skal tisse og vil da sitte på doen med doring. Hun kan være tørr i timevis. Hun har også bæsjet flere ganger på do, men det har nok vært mer tilfeldig.

I kveld fikk hun gå i truse og det endte da med at hun tisset på seg og rundt omkring (som en hund!) mange ganger. Hun tisset da ikke på do i det hele tatt, selvom hun satt der et par ganger.

Synes dere det høres ut som om hun er klar for å slutte? Noen tips å komme med eventuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fylte hun 2 i forrige uke eller fyller hun 3 i neste mnd? Det er stoooor forskjell på om hun nettopp ble 2 eller fyller 3 snart.

Det høres ut som om det er i tidligste laget synes jeg, men det kan jo gå seg til om hun får gå rundt og tisse i hytt og pine en del dager til hun muligens finner ut hvordan det fungerer. Du kan jo prøve om du orker det? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enda en potte-tråd

Fylte hun 2 i forrige uke eller fyller hun 3 i neste mnd? Det er stoooor forskjell på om hun nettopp ble 2 eller fyller 3 snart.

Det høres ut som om det er i tidligste laget synes jeg, men det kan jo gå seg til om hun får gå rundt og tisse i hytt og pine en del dager til hun muligens finner ut hvordan det fungerer. Du kan jo prøve om du orker det? :o)

Nettopp fylt 2 så jeg tenker jo at det er for tidlig, men har blitt satt på litt andre tanker fordi hun selv viser så stor interesse. Men som du sier; hvis jeg orker -vet ikke om jeg gjør det akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2,5-åring som har full kontroll så lenge hun ikke har klær på, men absolutt ikke kontroll så fort hun får en truse på. Jeg tenker at vi får prøve truse innimellom og så minne henne på at hun må si fra så vi får tatt av trusa før hun tisser, men jeg lar henne styre det mest selv. Jeg spør om hun vil ha på truse, bleie eller ingenting, og hun svarer litt forskjellig. Men jeg er nøye på å ikke kjefte på henne når hun tisser i trusa (og prøver å få den oppgitte gubben til å se litt lysere på det og) men minner henne på at det er litt mindre ekkelt når hun får tisset på potta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde prøvd litt på varme dager når man er ute. Da ser du jo fort om ho tar hintet etter noen uhell, eller om ho ikke viser noen interesse.

Det er faktisk en del 2-åringer som er klare for å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg synes absolutt hun høres klar ut!

Min erfaring med jentene mine er at vi som er voksne må ta kontrollen over tissingen helt i begynnelsen. Dvs. at man med en positiv holdning sier at nå er det på tide å gå på do, og setter ungen på do med en gang man står opp, etter hvert måltid, før man går ut og før man legger seg. I tillegg hvis man ser at ungen ser tissetrengt ut.

Hver gang det kommer noe i do, så får ungen masse klapp og skryt.

Det er naturlig at det blir noen uhell. Det jeg gjorde, og som fungerte godt hos oss, var å ikke gjøre noe nummer ut av uhellene. Jeg tok ungen opp (lot dammen være så lenge), og satte ungen på do. Nesten alltid kom det noen dråper til da.

Så gikk jeg tilbake for å vaske opp dammen. Da sa jeg noe som: "Uff, så ble det et uhell. Sånn skjer." Og så var vi ferdige med det.

På denne måten ble begge mine helt tørre i løpet av 3-5 dager. Dvs. det kunne bli et og annet sjeldent uhell, kanskje 1-2 ganger i mnd.

JEntene var 25 og 27 mnd når de sluttet med bleien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...