Gå til innhold

NHD: overføring mellom sykehus. feriekrise....


Mihra

Anbefalte innlegg

Jeg er bosatt langt nord i landet og er nå på ferie ca 150 mil hjemmefra. Jeg har vært mye dårlig dette året, med to lange innleggelser. Bipolar depresjon og panikklidelse. Jeg har et svært velfungerende hjelpeapparat hjemme. Jeg var blitt såpass frisk før sommeren at jeg turte å dra på ferie sammen med mine to små barn og min mann. Behandleren min hjemme har ferie uansett, så det hadde ikke gjort noen forskjell å bli der.

Det jeg lurer på er: Hvis jeg blir innlagt akutt på feriestedet sør i Norge, kan jeg da be om å bli overført til hjemkommunen? På grunn av sykdommens art og hensynet til barna er det ikke mulig for meg å kjøre 150 mil når jeg er så dårlig. Vil sykehuset kunne sende meg med fly til det stedet jeg hører til? Jeg har to barn under fire år som jeg også trenger å ha nær, så jeg kan ikke bli i sør til jeg er blitt frisk nok til å komme meg hjem på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble innlagt langt hjemmenifra, men måtte nok pent sørge for å komem meg hjem selv. Slapp ikke ut før jeg hadde bestilt fly og fikk en drosje til flyplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Om det er nødvendig, kan alt dette skje.

Jeg kan dog ikke se noen grunn til at en skal innlegges grunnet en panikklidelse (unntatt evt første gang).

En depresjon kommer særdeles sjelden så brått at en må legges inn øyeblikkelig. Skulle en depresjon sige på, tar det kun to døgn å kjøre 150 mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...