Gå til innhold

Ett år - vanlig å sove to ganger på dagen?


fuji1365380447

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Snuppa er ett år i morgen(!), og nå strever vi litt med sovingen. Rytmen har vært at hun sover ca to timer fra 9-11, og så en time til halvannen i to-tre-firetida.

Men i det siste har det vært veldig vanskelig å få henne til å sove på kvelden. Før har hun sovnet på fem-ti minutter klokken syv på kvelden. Nå kan klokken bli over åtte før hun endlig sovner.

Hun er jo ofte stup-trøtt allerede klokken 9 om morgenen (hun våkner tidlig, mellom 5.30 og 6.00).

Når gikk dine barn fra en til to sovinger på dagen?

Når på dagen er det vanlig å sove når man bare sover en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde en periode hvor det ikke var noe fast omtrent på den tiden. Noen ganger klarte vi å la henne ha en dupp, andre ganger måtte hun ha to. Det var som regel sånn at hvis vi fikk henne til å sovne igjen da hun våknet så tidlig, så kunne det holde med en dupp. Var det opp og hopp da, så måtte hun ha to. Men hennes første dupp i 9-tida var stort sett bare en halvtime, også var "hovedduppen" litt seinere. Kan dere prøve å korte ned enten en av duppene eller begge, kanskje? Dere må nok prøve dere fram, men kanskje det holder med en time ved første dupp, og så forskyves neste dupp litt fram, varer like lenge som vanlig, og avsluttes derfor litt tidligere enn nå - og så blir hun trøtt tidligere?

Ikke vet jeg altså, men det er litt av en kabal som skal legges innimellom når de forskyver sovemønsteret. Dere må nok prøve dere fram - og husk at et evt resultat ikke viser seg samme dag, men at man gjerne må prøve i en uke før barnet har funnet den nye rytmen (så ikke gi opp etter dag 1 liksom...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min gikk fra to til én lur omtrent på den tiden. I starten var opplegget å holde ham våken til etter formiddagsmaten rundt kl. 11. Etter hvert som han ble større, forskjøv luren seg lenger utover dagen, men aldri lenger enn slik at han våknet ca. kl. 14. etter ca. en times lur (i begynnelsen sov han mye lenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Mine gikk over fra to til en lur på dagen da de var 8-9 måneder.

Siste tiden de hadde to lurer våknet de stadig tidligere, hvilket var et signal om a de trengte litt mindre søvn. Da begynte jeg å drøye førsteluren så lenge som mulig og droppe sisteluren ved å holde dem våkne til sengetid. Bruker jo ikke akkurat makt, hadde jeg ikke greid å holde dem våkne ved å gi dem full oppmerksomhet når de var trøtte, ville de jo bare sovnet. Det gikk smertefritt og i løpet av et par dager sov de én gang à en drøy time (noen ganger halvannen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Mine gikk over fra to til en lur på dagen da de var 8-9 måneder.

Siste tiden de hadde to lurer våknet de stadig tidligere, hvilket var et signal om a de trengte litt mindre søvn. Da begynte jeg å drøye førsteluren så lenge som mulig og droppe sisteluren ved å holde dem våkne til sengetid. Bruker jo ikke akkurat makt, hadde jeg ikke greid å holde dem våkne ved å gi dem full oppmerksomhet når de var trøtte, ville de jo bare sovnet. Det gikk smertefritt og i løpet av et par dager sov de én gang à en drøy time (noen ganger halvannen).

Glemte å nevne: Resultatet var at de sov lengre på morgenen og etterhvert våknet til skapelig tid - dvs. at de drøyde det helt til halv syv og lenger :o).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Mine gikk over fra to til en lur på dagen da de var 8-9 måneder.

Siste tiden de hadde to lurer våknet de stadig tidligere, hvilket var et signal om a de trengte litt mindre søvn. Da begynte jeg å drøye førsteluren så lenge som mulig og droppe sisteluren ved å holde dem våkne til sengetid. Bruker jo ikke akkurat makt, hadde jeg ikke greid å holde dem våkne ved å gi dem full oppmerksomhet når de var trøtte, ville de jo bare sovnet. Det gikk smertefritt og i løpet av et par dager sov de én gang à en drøy time (noen ganger halvannen).

Jeg har nok på følelsen at vi er litt på overtid med to lurer på dagtid, ja.

Men vi har liksom vendt oss til denne rytmen, og den er så praktisk. VI er hjemme til snuppa har sovet første luren (jeg rydder, vasker tøy osv når hun sover morgenluren) og får spist lunsj. Derretter er det ut på tur med ei opplagt jente.

Hvis vi skal være hjemme til hun har sovet fra 11-13 så kommer man seg jo aldri ut på tur om dagen...

Men samtidig så hadde det jo vært himmelsk dersom hun kunne sove litt lenger på morgenen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuji1365380447

Sønnen min gikk fra to til én lur omtrent på den tiden. I starten var opplegget å holde ham våken til etter formiddagsmaten rundt kl. 11. Etter hvert som han ble større, forskjøv luren seg lenger utover dagen, men aldri lenger enn slik at han våknet ca. kl. 14. etter ca. en times lur (i begynnelsen sov han mye lenger).

Men hvordan får man gjordt noe da - hun må sove i sengen, så da må vi jo enten gå ut på tur tidlig på morgenen (noe jeg syntes er litt hektisk) eller så må vi være hjemme frem til klokken 13 på dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg har nok på følelsen at vi er litt på overtid med to lurer på dagtid, ja.

Men vi har liksom vendt oss til denne rytmen, og den er så praktisk. VI er hjemme til snuppa har sovet første luren (jeg rydder, vasker tøy osv når hun sover morgenluren) og får spist lunsj. Derretter er det ut på tur med ei opplagt jente.

Hvis vi skal være hjemme til hun har sovet fra 11-13 så kommer man seg jo aldri ut på tur om dagen...

Men samtidig så hadde det jo vært himmelsk dersom hun kunne sove litt lenger på morgenen....

Jeg husker jeg forsøkte å bli ferdig med alt jeg skulle hjemme til han skulle sove, slik at han kunne sove i vognen når vi kom ut.

Ikke lett å få gjort mye hjemme med en oppmerksomhetskrevende baby i huset, men en får heller utsette en del av husarbeidet :-).

Husker jeg enkelte ganger var hjemme for å få gjort ting i huset til over luren og lunchen, dvs. til ca. kl. 14, men da blir jo dagen ute kort, særlig om man også skal hente storesøsken i barnehagen. Permisjonstiden er så altfor fort over - nyt tiden så godt du kan :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Men hvordan får man gjordt noe da - hun må sove i sengen, så da må vi jo enten gå ut på tur tidlig på morgenen (noe jeg syntes er litt hektisk) eller så må vi være hjemme frem til klokken 13 på dagen...

Hvorfor kan hun ikke sove i vognen ute, da?

Mine ville nødig sove i vognen om den stod stille, men sovnet gjerne når jeg trillet på tur. Fikk gått mye, for å si det sånn :o).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Hvorfor kan hun ikke sove i vognen ute, da?

Mine ville nødig sove i vognen om den stod stille, men sovnet gjerne når jeg trillet på tur. Fikk gått mye, for å si det sånn :o).

Hun sover både kort og dårlig i vogna. Slik har det alltid vært. Det kan gå en dag dersom det er noe spesielt, men da må jeg "betale" med å ha en sur unge resten av dagen.

Hun sover definitivt best og lengst i senga si... Så da må jeg jo stort sett være hjemme til hun er ferdig med å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel nesten nøyaktig på ettårsdagen at vi reduserte til én lur per dag. Men da han var 14 mnd begynte han i bhg, og da hadde han i en overgangsfase på noen uker behov for en liten lur etter endt dag med masse inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Hun sover både kort og dårlig i vogna. Slik har det alltid vært. Det kan gå en dag dersom det er noe spesielt, men da må jeg "betale" med å ha en sur unge resten av dagen.

Hun sover definitivt best og lengst i senga si... Så da må jeg jo stort sett være hjemme til hun er ferdig med å sove.

Slik var eldstemannen min også en tid, men lærte seg å sove i vognen etterhvert. Så lenge vognen rullet, som sagt, og tidspunktet måtte helst være helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min minste sluttet med to lurer da hun var 14-15 mnd. Jeg la henne mellom 1030 og 1230, så sov hun et par timer. Sånn er det fremdeles, hun blir snart 2 år.

De kveldene hun surnet tidlig holdt jeg henne våken ved å kle av henne. Da fikk hun masse energi. Deilig å løpe i bare bleia :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poden sov to lurer på dagen til han begynte i barnehagen da han var 14 mnd, gikk da over til en lur, denne holdt han til han var nesten 4 år. Snuppa derimot kuttet selv ned til en lur da hun var 9 mnd og kuttet ut dagsøvnen helt litt etter at hun fylte 2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine 3 har gått over fra to til en dupp sånn ca. når de var 12 mnd gamle.

Det ble da en litt gradvis overgang der første duppen ble forskjøvet senere (veldig lurt å være mye ute da!), og siste duppen ble kortet ned (vekket etter max 30 minutter), hvis den trengtes.

I begynnelsen har de vært veldig trøtte på kvelden, og gjerne vært i seng ca. 18, før vi gradvis har kunnet forlenge den tiden til ca. 18.30-19.00.

Min erfaring er at det er kjempelurt å være mye ute i denne perioden. Det er lettere å holde seg i aktivitet og være i godt humør om man er ute og ser på steiner, greiner, kjenner på vann osv. Mye bedre å være kjempemøkkete og bli enn ren og sur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan får man gjordt noe da - hun må sove i sengen, så da må vi jo enten gå ut på tur tidlig på morgenen (noe jeg syntes er litt hektisk) eller så må vi være hjemme frem til klokken 13 på dagen...

Du mener at hun kommer til å stå opp fra luren rundt kl. 13, ikke sant?

En dag i en ikke altfor fjern framtid skal dere kanskje alle av gårde om morgenen, så det er ikke så dumt å venne seg til å ha en litt aktiv formiddag :-) Det er også kanskje lettere å holde henne våken hvis hun er i aktivitet. Så kommer du hjem med en stuptrett unge og kan nytte tiden mens hun sover.

Men som Ulrikke skriver - du må prøve deg litt fram for å finne noe som funker for _dere_. Spesielt hvis det varierer når hun starter dagen, kan det ta tid å finne en ny dagsrytme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesnuppa begynte å sove èn lur på dagtid nå for tre-fire uker siden, før var det to og gjerne tre korte.

Nå våkner hun i 8-tida om morgenen, sover igjen fra ca. 12-14 og er i seng kl. 20.

Det gikk noen dager før denne rytmen kom inn, men nå ser det ut til at det har gått seg til fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest såffien

Min minste sluttet med to lurer da hun var 14-15 mnd. Jeg la henne mellom 1030 og 1230, så sov hun et par timer. Sånn er det fremdeles, hun blir snart 2 år.

De kveldene hun surnet tidlig holdt jeg henne våken ved å kle av henne. Da fikk hun masse energi. Deilig å løpe i bare bleia :)

Jeg er aldri sur. Og jeg er flink til å hoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to sluttet med to dagsovinger i 9-10 mnd alder, men det var kanskje hakket tidligere enn det som er vanlig. Da tok de luren fra ca. kl 10. Men de våknet aldri så grusomt tidlig som din, da! Det kan ta noen få dager før barnet har vent seg til det nye søvnmønsteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...