Gå til innhold

3-åringen våkner så tidlig!;-(


Gjest anonym nå ja

Anbefalte innlegg

Gjest anonym nå ja

Vi har 3 unger (3, 5,5 og 8 år). Den eldste og den yngste (gutter) har begge to strevd med søvnen sin. Det er ikke mer enn ca 1 år siden minsten begynte å sove hele natta. Noe vi er glad for, men han våkner alt for tidlig!;-(

Tidligere var han våken fra 21.30- ca 4.

Nå sovner han i 19.30-tida, men våkner i 4-tida, og nekter å sove igjen. Han kan godt ligge i senga vår, men når vi bærer ham over i hans seng, er helv.... løst!

Han må av praktiske årsaker dele rom med storesøster. Og ho er heldigvis helt bedøvd, så ho blir sjelden vekket. Men det sliter på meg og faren.Både fysisk, og på oss som par.... Vi har jo aldri overskudd til å takle ting på en "normal" måte, uten å begynne å grine og rope. Det er nok at saft blir sølt på gulvet, så tilter jeg! Jeg er så sliten!

Ikke er vi kjærester lenger, heller... Vi orker bare ikke! Hva skal vi gjøre for å ordne søvnen!? Vi har prøvd Vallergan, og det funker ikke lenger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan han ikke bare komme inn til dere i 4-tiden, og sove resten av natten der? (Hvis jeg forstod deg rett) Vår 3,5-åring gjør det, og vi er så vant til det, at vi knapt merker at han kommer.

Det går også an å forsøke klistremerkeskjema med gave for f.eks. hvert 5. klistremerke, for å lokke ham til å sove i egen seng. (Men det kan fort føles urettferdig for de barna som allerede er flinke og sover hele natten i egen seng...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym nå ja

Hvorfor kan han ikke bare komme inn til dere i 4-tiden, og sove resten av natten der? (Hvis jeg forstod deg rett) Vår 3,5-åring gjør det, og vi er så vant til det, at vi knapt merker at han kommer.

Det går også an å forsøke klistremerkeskjema med gave for f.eks. hvert 5. klistremerke, for å lokke ham til å sove i egen seng. (Men det kan fort føles urettferdig for de barna som allerede er flinke og sover hele natten i egen seng...)

Han kan godt komme inn til oss for å SOVE der. Poenget er at han nettopp IKKE sover!

Og til Elextra: Han sover ikke på dagen lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest søvnmangel?

Jeg hadde nok ikke bært ham over i egen seng, prioritert å få sove selv.

9-timersnetter var i lange perioder normalt for vesla, så hun ville også våknet så tidlig om hun la seg så tidlig. Et alternativ dersom det ikke er prøvd er å legge ham enda tidligere for å se om det får ham til å sove lengre eller i det minste sove et større antall timer. Legg dere selv tidligere for å gjøre opp for at dere må opp så tidlig.

Andre ting jeg kan tenke på er å sørge for mørkt rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommerkreps

Har ikke prøvd dette selv siden sønnen min er 20 mnd bare, men har lest flere innlegg ang søvnproblemer fordi vi hele tiden har slitt med morgenfugl også, og da har jeg plukka opp noen tips for litt eldre barn og som vi tenker å prøve ut hvis han fortsatt er morgenfugl da. Det jeg leste om, var en type vekkeklokke som lyser opp et bilde av f.eks mikke (husker ikke) og så lenge det er natt så sover mikke. Når det er greit at poden står opp (som foreldrene har stilt klokka inn på) så er mikke våken, og da vet poden at NÅ kan han komme inn til mamma og pappa. Dette kan evt brukes med et belønningssystem i tillegg hvor han f.eks etter 5 dager hvor han har vært flink (fått et klistremerke hver dag f.eks) får en belønning (trenger ikke være materiell). Hvis dette blir urettferdig for de andre barna, kan jo kanskje de få belønningssystem på noe de kan forbedre seg på;)

Vet ikke jeg altså, om dette kan funke, men jeg synes det høres greit ut da..og har lest flere som dette har funka for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kl 4 er gruelig tidlig!

Hva med å prøve å ha en lampe med tidsinstilling? Dvs den er av når det er leggetid, og den slår seg på når han kan stå opp? Det gjør at ungen legger seg til ro mtp tid.

Klistermerke på plakat for hver morgen han sover til lampa slår seg på.

Så ville eg kanskje prøvd å gjøre han skikkelig sliten på dagen, samt være nøktern med sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym nå ja

Kl 4 er gruelig tidlig!

Hva med å prøve å ha en lampe med tidsinstilling? Dvs den er av når det er leggetid, og den slår seg på når han kan stå opp? Det gjør at ungen legger seg til ro mtp tid.

Klistermerke på plakat for hver morgen han sover til lampa slår seg på.

Så ville eg kanskje prøvd å gjøre han skikkelig sliten på dagen, samt være nøktern med sukker.

Tusen takk for mange gode forslag!

Men for å si det sånn:

Han sover ikke på dagen

Han spiser godt, og er i veldig aktivitet HELE dagen lang

Han er trøtt som en dupp i 19-tida, og han legger seg når han er trøtt (kan legge seg 18 også, om han er trøtt!) Holder vi ham lenger oppe, våkner han tilsvarende tidligere. bitter erfaring med 3 stk av arten tilsier det.

Han sovner når han legger seg, og kan gjerne be om å få lagt seg. Ingen problemer med innsovingen, altså...

Men han våkner altså mellom 4 og 4.30, og han er da HELT elektrisk! Det nytter ikke roe ham, selv om jeg holder rundt ham og ikke lar ham komme ned på golvet. Han roper, skriker og herjer verre!;-( Og siden vi har 2 andre som helst ikke skulle bli vekket, er dette forferdelig slitsomt!

Men klistremerke-metoden skal prøves fra i kveld. Skal snakke med ham om opplegget, og la ham velge hvilke klistremerker han vil ha.

Tusen takk! Det var veldig godt å få luftet seg litt!;-)

For 1 år siden sovna han i 19-tida, sov til 21, og var våken til 4, for deretter å sove til ca. 6.30. Så nå er vi så slitne at vi knapt ser land....;-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode forslag!

Men for å si det sånn:

Han sover ikke på dagen

Han spiser godt, og er i veldig aktivitet HELE dagen lang

Han er trøtt som en dupp i 19-tida, og han legger seg når han er trøtt (kan legge seg 18 også, om han er trøtt!) Holder vi ham lenger oppe, våkner han tilsvarende tidligere. bitter erfaring med 3 stk av arten tilsier det.

Han sovner når han legger seg, og kan gjerne be om å få lagt seg. Ingen problemer med innsovingen, altså...

Men han våkner altså mellom 4 og 4.30, og han er da HELT elektrisk! Det nytter ikke roe ham, selv om jeg holder rundt ham og ikke lar ham komme ned på golvet. Han roper, skriker og herjer verre!;-( Og siden vi har 2 andre som helst ikke skulle bli vekket, er dette forferdelig slitsomt!

Men klistremerke-metoden skal prøves fra i kveld. Skal snakke med ham om opplegget, og la ham velge hvilke klistremerker han vil ha.

Tusen takk! Det var veldig godt å få luftet seg litt!;-)

For 1 år siden sovna han i 19-tida, sov til 21, og var våken til 4, for deretter å sove til ca. 6.30. Så nå er vi så slitne at vi knapt ser land....;-(

Da er mitt forslag, ikke legg ham i 18-19-tiden, men kl 20. Hvis han våkner tidlig, må du bare fortsette, i flere dager (opptil en uke?). Det er ikke rart han våkner tidlig hvis han legger seg så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tusen takk for mange gode forslag!

Men for å si det sånn:

Han sover ikke på dagen

Han spiser godt, og er i veldig aktivitet HELE dagen lang

Han er trøtt som en dupp i 19-tida, og han legger seg når han er trøtt (kan legge seg 18 også, om han er trøtt!) Holder vi ham lenger oppe, våkner han tilsvarende tidligere. bitter erfaring med 3 stk av arten tilsier det.

Han sovner når han legger seg, og kan gjerne be om å få lagt seg. Ingen problemer med innsovingen, altså...

Men han våkner altså mellom 4 og 4.30, og han er da HELT elektrisk! Det nytter ikke roe ham, selv om jeg holder rundt ham og ikke lar ham komme ned på golvet. Han roper, skriker og herjer verre!;-( Og siden vi har 2 andre som helst ikke skulle bli vekket, er dette forferdelig slitsomt!

Men klistremerke-metoden skal prøves fra i kveld. Skal snakke med ham om opplegget, og la ham velge hvilke klistremerker han vil ha.

Tusen takk! Det var veldig godt å få luftet seg litt!;-)

For 1 år siden sovna han i 19-tida, sov til 21, og var våken til 4, for deretter å sove til ca. 6.30. Så nå er vi så slitne at vi knapt ser land....;-(

Om han sovner kl. 18 har han sovet i 10 timer kl. 4 - da er det jo ikke rart han våkner.

Har selv erfart at det kan ha den motsatte av ønskede effekt å legge barn senere, men det er bare i en overgangsperiode. Tror du må bruke litt tid på å tøye leggetiden til 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Been there...

Han kan godt komme inn til oss for å SOVE der. Poenget er at han nettopp IKKE sover!

Og til Elextra: Han sover ikke på dagen lenger.

Dette hørtes velkjent ut,gitt. Jeg har en gutt på 2 år som har også slitt med søvnproblemer og oppvåkning nattestid. Han våknet kl 03.00 hver eneste natt og var klar for å ta dag. Han brukte også Vallergan men effekten forsvant ganske kjapt.

Vi klarte å utsette leggetiden til kl.20,men det hjalp lite.

Når han våknet om natten,tok vi ham med oss inn i stua og satt med ham på fanget.

Han fikk ikke gå ned på gulvet,så det ble en del hyling og skriking. Til slutt sovnet han. Dette gjorde vi flere netter på rad. Tiden med hyling gikk merkbart ned for hver natt. Til slutt trengte vi bare å ta ham opp av senga og holde ham litt inntil kroppen vår,så la han seg til å sove.

Jeg skal ikke legge skjul på at det var et helv... da det sto på,både for oss og gutten vår. Det var tydelig at han ikke var utsovet men trengte hjelp til å komme inn i den gode søvnen igjen. Nå sover han fra 20.00-08.00. Mer kan vi ikke forlange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym nå ja

Dette hørtes velkjent ut,gitt. Jeg har en gutt på 2 år som har også slitt med søvnproblemer og oppvåkning nattestid. Han våknet kl 03.00 hver eneste natt og var klar for å ta dag. Han brukte også Vallergan men effekten forsvant ganske kjapt.

Vi klarte å utsette leggetiden til kl.20,men det hjalp lite.

Når han våknet om natten,tok vi ham med oss inn i stua og satt med ham på fanget.

Han fikk ikke gå ned på gulvet,så det ble en del hyling og skriking. Til slutt sovnet han. Dette gjorde vi flere netter på rad. Tiden med hyling gikk merkbart ned for hver natt. Til slutt trengte vi bare å ta ham opp av senga og holde ham litt inntil kroppen vår,så la han seg til å sove.

Jeg skal ikke legge skjul på at det var et helv... da det sto på,både for oss og gutten vår. Det var tydelig at han ikke var utsovet men trengte hjelp til å komme inn i den gode søvnen igjen. Nå sover han fra 20.00-08.00. Mer kan vi ikke forlange.

Takk skal du ha!;-) Etter de andre svarene her, føler jeg meg enda mer ubrukelig som mor. Det er jo selvfølgeligheter de kommer med! Den som virkelig har slitt med søvnproblemer hos barn, har selvfølgelig prøvd det aller, aller meste før man går til DOL med problemene! Men ditt svar var mye mer oppløftende! Vi har også god erfaring med å ha barnet på fanget en stund, før han legges ned. Jeg lurer på om det kan være nattskrekk han har, jeg? Han er liksom våken, men også uendelig trøtt, egentlig.... Hm.

Men takk igjen! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym nå ja

Om han sovner kl. 18 har han sovet i 10 timer kl. 4 - da er det jo ikke rart han våkner.

Har selv erfart at det kan ha den motsatte av ønskede effekt å legge barn senere, men det er bare i en overgangsperiode. Tror du må bruke litt tid på å tøye leggetiden til 20.

Vi har prøvd det i snart 1 måned. Er det lenge nok for at du skjønner at dette er et PROBLEM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Vi har prøvd det i snart 1 måned. Er det lenge nok for at du skjønner at dette er et PROBLEM?

Sukk, beklager at jeg forsøkte å hjelpe, jeg skal holde kjeft.

Makan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Der fant jeg tråden din ja. La han sove hos dere noen netter til dere får igjen litt krefter. Min sønn var også livredd senga si, men veldig glad i vår. Etterhvert når familien normaliserer seg og du ikk lenger bare gråter helt utslitt, så begynner du å moivere ham til å ligge litt i sengen sin. si at han skal f komme til deg, men han må vente ti minutter feks. Sett klokken foran han og vis når han kan komme. Kjærestelivet setter du på hylla en stund akkurat nå - dere har sikkert mer enn nok med å holde en noenlunde sivilisert tone? Sønnen min sover trygt i sin en seng nå, men det tok lang tid og han ovner fortsatt på fanget som belønning en gang imellom. Og nå synes jeg det er veldig koselig :-) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Vi hadde en slik periode når de to yngste var fra ca. 9 - 13 mnd gamle. De våkna hver eneste morgen mellom halv fire og halv fem. Heldigvis gikk det over relativt raskt for oss!

Den ene datteren vår holdt på lengre enn minstemor. Med minstemor fikk vi tips om punkter under beina vi kunne massere. Fra første natt sov hun natta over! Vi masserte henne i et par minutter ved leggetid. Det var tre områder vi masserte. Det ene var midt under foten (der finner du et slags lite "søkk"). Ellers skulle vi massere neglebåndet på storetærne og på opphøyningen midt under storetærne. Selv om hun fra første natt sov over, fortsatte jeg massasjen i ca en uke. Var spent på om effekten ville fortsette etterpå og det gjorde den:)

Det kan iallefall være verdt et forsøk for dere også!

Vi har unger som er A-mennesker, så minstemor kommer ofte inn til oss ved sekstida på morgenen ;-) Vi er også A-mennesker, men klokka 06.00 er en tanke drøyt for oss også;)

Hun får lov å ligge i senga vår, men jeg pleier å si at hun _må_ lukke øynene for å få ligge der. Gjør hun ikke det, bærer vi henne tilbake i egen seng. Hun vil helst ligge hos oss, så øynene holdes lukket og ofte sovner hun til igjen! Har hun øynene åpne ligger hun bare og makker og styrer og sovner garantert ikke på nytt!

Skjønner godt at dere er slitne, så håper noe av dette kan hjelpe dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Vi har prøvd det i snart 1 måned. Er det lenge nok for at du skjønner at dette er et PROBLEM?

Jeg kan ikke se at Elextra svarte frekt i det hele tatt her... Hun kom bare med et tips ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.midtimellom.no

Må ha henvisning fra lege. Har bare hørt positivt om disse. (Men funker selvsagt ikke hvis man bor på andre siden av landet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.midtimellom.no

Må ha henvisning fra lege. Har bare hørt positivt om disse. (Men funker selvsagt ikke hvis man bor på andre siden av landet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...