Gå til innhold

Er 305 000 "riktig" årslønn..?


Gjest ny jobb ja

Anbefalte innlegg

Gjest ny jobb ja

Skal begynne å jobbe i ny stilling, og får en årslønn på 305 000. Har seks års høgskoleutdannelse, men ikke alt er relevant i forhold til stillingen jeg skal begynne i. Er 305 000 en ok lønn..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med 6 års høyskoleutdanning, hva slags utdanning er forressten det?, så er det ikke høy lønn men hvis du ikke har noe praksis fra tidligere og er helt nyutdannet er det vel ikke så dårlig. På en annen side har du kanskje studielån mm og da er det ikke mye å snakke om. Det som er rart er at det er så liten forskjell i lønnsnivå i forhold til "ufaglært" og fagfolk i Norge. Har selv 6 års utdannelse fra universitetet og får ikke akkurat uttelling for det synes jeg. Det lønner seg ikke økonomisk å ta høyere utdanning i Norge men man får mer utfordrende jobber da og har ofte hatt en lærerik studietid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det komme jo an på hvilken utdannelse du har, og hvilken jobb du har fått. Antall år med utdannelse har definitivt ikke noen klar sammenheng med hvilken lønn du får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kontordama

Jeg har ingen spesiell utdannelse innen det jeg jobber med. Jobber i en type kontorstilling, tjener 300 000 + overtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på bransje.

I barnehage er det godt betalt - i it-bransjen er det dårlig.

Det er vel ingen som jobber i barnehage og har 6 års høyskoleutdannelse...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Det er vel ingen som jobber i barnehage og har 6 års høyskoleutdannelse...?

Hun sa jo at ikke all utdannelsen var relevant for jobben - ergo kan hun godt ha førskoleutdanning i tillegg til en helt annen utdannelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Det er vel ingen som jobber i barnehage og har 6 års høyskoleutdannelse...?

Joda - pedagogiske ledere har jo fire år, og så kan de ha to år med spesialist etellerannet. Begynnerlønnen er 299.000 - og om du er 25 er ikke det så dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda - pedagogiske ledere har jo fire år, og så kan de ha to år med spesialist etellerannet. Begynnerlønnen er 299.000 - og om du er 25 er ikke det så dårlig.

Pedagogiske ledere er førskolelærere, dvs 3 års høyskole. Men ja, det finnes mange med tilleggsutdannelse eller påbygging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Persille

Pedagogiske ledere er førskolelærere, dvs 3 års høyskole. Men ja, det finnes mange med tilleggsutdannelse eller påbygging.

Har du tatt det deltid blir det fire år :)

Og førskolelærer og ped.leder er ikke det samme, ped.leder har lederansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest safado

Har du tatt det deltid blir det fire år :)

Og førskolelærer og ped.leder er ikke det samme, ped.leder har lederansvar.

De to, førskolelærer og pedleder, har helt lik utdannelse!

Kan jeg spørre deg om en ting jeg lurer på, er nysgjerrig... Jeg var en del her inne for lenge siden, og da var du i en sak i retten, hvordan endte den saken? Vil du fortelle en gammel nysgjerrig sjel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Persille

De to, førskolelærer og pedleder, har helt lik utdannelse!

Kan jeg spørre deg om en ting jeg lurer på, er nysgjerrig... Jeg var en del her inne for lenge siden, og da var du i en sak i retten, hvordan endte den saken? Vil du fortelle en gammel nysgjerrig sjel?

Klart du kan spørre :)

Jeg tapte økonomisk på alt, med andre ord fikk motparten medhold i retten. Men; samtidig står det i dommen at h*n opptrådte svært klanderverdig, gjorde en elendig innsats - og at jeg tapte for jeg ikke tok hensyn til at h*n var så dum at h*n ikke skjønte konsekvensene av egne handlinger.

Så - økonomisk tapte jeg alt, mental føler jeg at jeg vant. Det finnes jo en dom som sier at h*n er dum, har opptrådt dårlig, og har oppført seg klanderverdig. Så, det er verdt noe om ikke annet.

Men; advokaten til motparten fikk halvert salæret sitt av retten, så jeg føler at jeg fikk litt oppreisning der også. Det er ikke ofte det skjer, og det var begrunnet med dårlig oppførsel og unødig vid-trekning av saken.

Og det er hyggelig at noen husker det, kanskje har dere lært noe av de feilene jeg har gjort, samtidig som dere skjønner at alt sjelden er så svart/hvitt som det ser ut til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest safado

Klart du kan spørre :)

Jeg tapte økonomisk på alt, med andre ord fikk motparten medhold i retten. Men; samtidig står det i dommen at h*n opptrådte svært klanderverdig, gjorde en elendig innsats - og at jeg tapte for jeg ikke tok hensyn til at h*n var så dum at h*n ikke skjønte konsekvensene av egne handlinger.

Så - økonomisk tapte jeg alt, mental føler jeg at jeg vant. Det finnes jo en dom som sier at h*n er dum, har opptrådt dårlig, og har oppført seg klanderverdig. Så, det er verdt noe om ikke annet.

Men; advokaten til motparten fikk halvert salæret sitt av retten, så jeg føler at jeg fikk litt oppreisning der også. Det er ikke ofte det skjer, og det var begrunnet med dårlig oppførsel og unødig vid-trekning av saken.

Og det er hyggelig at noen husker det, kanskje har dere lært noe av de feilene jeg har gjort, samtidig som dere skjønner at alt sjelden er så svart/hvitt som det ser ut til :)

Så godt at du føler du på en måte vant litt ;-) Takk for at du fortalte hvordan det gikk, har lurt på det en stund, og fant ut jeg bare måtte spørre - nysgjerrige meg ;-) Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...