Gå til innhold

Nok næring i havregrøt?


cizz

Anbefalte innlegg

Storebror på 2 år og 9 mndr er veldig glad i havregrøt, som han ofte får til kvelds med litt sukker og kanel på. Nå i det siste når lillesøster på snart 5 mndr har begynt å spise grøt, så vil han ofte ha grøt han også.

Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan gi henne den vanlige havregrøten også? Til nå har jeg kokt vanlig til han og blandet "babygrøt" til henne. Er det egentlig nødvendig, eller kan de spise fra samme gryta...? (hennes uten sukker og kanel selvsagt, og kanskje jeg bør ta av til henne før jeg tar salt i..?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elextra

Babygrøt er gjerne tilsatt nødvendige vitaminer og mineraler, mer enn det som finnes i vanlig havregrøt. Ville derfor heller gitt henne babygrøt, tror jeg.

Så du har gått i sukkerfella? ;) Har selv en gutt som er en skikkelig sukkerunge, men han har aldri fått sukker på havregrøten. Dermed savner han det heller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babygrøt er gjerne tilsatt nødvendige vitaminer og mineraler, mer enn det som finnes i vanlig havregrøt. Ville derfor heller gitt henne babygrøt, tror jeg.

Så du har gått i sukkerfella? ;) Har selv en gutt som er en skikkelig sukkerunge, men han har aldri fått sukker på havregrøten. Dermed savner han det heller ikke :)

Ja akkurat, det er det jeg har lurt litt på, om havregrøten kanskje ble litt for "mangelfull" for henne i forhold til næringsstoffer.... Hun ammes ved siden av grøt som hun får to ganger om dagen.

Ang sukker så er det ikke rare kornene han får, man kunne kanskje si at vi bare kunne droppet dem, men nå ser nå ikke jeg noe galt i det jeg da. Han spiser ellers veldig lite sukker, og er ikke så glad i godteri heller. Burde skjønt at jeg ikke skulle nevnt at jeg ga barnet mitt sukker innimellom.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja akkurat, det er det jeg har lurt litt på, om havregrøten kanskje ble litt for "mangelfull" for henne i forhold til næringsstoffer.... Hun ammes ved siden av grøt som hun får to ganger om dagen.

Ang sukker så er det ikke rare kornene han får, man kunne kanskje si at vi bare kunne droppet dem, men nå ser nå ikke jeg noe galt i det jeg da. Han spiser ellers veldig lite sukker, og er ikke så glad i godteri heller. Burde skjønt at jeg ikke skulle nevnt at jeg ga barnet mitt sukker innimellom.....

Hei.

Det tenkte jeg også på at nå får du nok sukkerpolitiet på nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja akkurat, det er det jeg har lurt litt på, om havregrøten kanskje ble litt for "mangelfull" for henne i forhold til næringsstoffer.... Hun ammes ved siden av grøt som hun får to ganger om dagen.

Ang sukker så er det ikke rare kornene han får, man kunne kanskje si at vi bare kunne droppet dem, men nå ser nå ikke jeg noe galt i det jeg da. Han spiser ellers veldig lite sukker, og er ikke så glad i godteri heller. Burde skjønt at jeg ikke skulle nevnt at jeg ga barnet mitt sukker innimellom.....

Nei, nevner du sukker her kommer DOL-politiet og tar deg. Får for all del håpe barna dine kun bruker Reima, at de spiser fersk fisk flere ganger i uken og at de aldri får se mer TV enn barne-TV!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kom på... man bør vel ikke gi kumelk til barn under 1 år? Slik konkluderte iallefall "nyere forkning" for 3 år siden, men de endrer mening titt og ofte. Argumentet var iallefall at jernopptaet til barnet blir forhindret.

Men havregrøt i seg selv er sundt. Litt sukker oppå er vel ikke til å bli hysterisk av.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk beskjed på helsestasjonen at jeg gjerne kunne gi vanlig havregrøt. Bare kokes med vann, så ville jeg hatt oppi morsmelk/erstatning i hennes. Så får du salte, sukre og melke med kumelk til storebror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kom på... man bør vel ikke gi kumelk til barn under 1 år? Slik konkluderte iallefall "nyere forkning" for 3 år siden, men de endrer mening titt og ofte. Argumentet var iallefall at jernopptaet til barnet blir forhindret.

Men havregrøt i seg selv er sundt. Litt sukker oppå er vel ikke til å bli hysterisk av.

mvh

Jeg koker ikke havregrøten med melk jeg, så det burde ikke være noe hinder for henne akkurat det. Havregryn og vann er det her i gården. Men takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed på helsestasjonen at jeg gjerne kunne gi vanlig havregrøt. Bare kokes med vann, så ville jeg hatt oppi morsmelk/erstatning i hennes. Så får du salte, sukre og melke med kumelk til storebror.

Tusen takk for svar, det var akkurat noe sånt jeg lurte på. Havregrøten kokes bare med vann her hos oss, så da kan jeg bare "tynne" den litt ekstra med mm/mme til henne når den er ferdig. Og da får hun alt hun trenger får vi kanskje tro, hvertfall siden hun "bare" vil få sånn grøt et par ganger i uken og vanlig babygrøt resten. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å tro på at naturen skal ha frembrakt en art som er avhengig av industriprodukter for å vokse opp, og har aldri brukt ferdig barnegrøt. Like godt å lære seg hva som er balansert kosthold med én gang.

Men mine har fått veldig løs mage av havregrøt tidlig, så vær oppmerksom på det. Hvis du koker grøten på vann, kan du bare tilsette riktig mengde mme-pulver når den er ferdig, eller blande inn litt morsmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må i alle fall gi litt babygrøt også, den er tilsatt jern.

Havre inneholder naturlig mye jern en en form som er mye mer lettopptagelig en kunstig tilsatt jern.

Tilsetningshysteriet i babymat er kun for å få oss til å kjøpe produktene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...