Gå til innhold

Kan lære å glemme vonde minner


Gjest Baldriana

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest xbellax

Men hva er nå egentlig poenget. Kriser, traumer og sorger hører livet til. De gir oss en gylden anledning til å lære mer om livet generelt og oss selv spesielt. Hvorfor skal man medisinere og på andre måter fjerne alt som gjør vondt, vil man bli lykkeligere av det? Man vil sikkert få et enklere liv, men Gud så fattig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er nå egentlig poenget. Kriser, traumer og sorger hører livet til. De gir oss en gylden anledning til å lære mer om livet generelt og oss selv spesielt. Hvorfor skal man medisinere og på andre måter fjerne alt som gjør vondt, vil man bli lykkeligere av det? Man vil sikkert få et enklere liv, men Gud så fattig.

For noen er de negative minnene det som dominerer hverdagen. De tvinger seg på når man holder på med andre ting og virker veldig forstyrrende. Det er veldig bra om slike personer kan få hjelp til å glemme noen av de verste minnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Men hva er nå egentlig poenget. Kriser, traumer og sorger hører livet til. De gir oss en gylden anledning til å lære mer om livet generelt og oss selv spesielt. Hvorfor skal man medisinere og på andre måter fjerne alt som gjør vondt, vil man bli lykkeligere av det? Man vil sikkert få et enklere liv, men Gud så fattig.

Mange invalidiseres lenge etter at traumene har noe som helst "utviklende" i seg. Derfor er dette gode nyheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange invalidiseres lenge etter at traumene har noe som helst "utviklende" i seg. Derfor er dette gode nyheter.

Kan du utdype svaret ditt med to tre linjer? Var litt uklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kan du utdype svaret ditt med to tre linjer? Var litt uklart.

Moderate vansker som vi errethvert mestrer, fører til personlig vekst.

Men det finnes også ekstreme traumer: Voldtekt, tortur, krigsopplevelser, ran, drapsforsøk ol som bryter ned mennesker og kanskje gjør dem uføre for resten av livet. Selv med psykoterapeutisk behandling vil mange forbli uføre med betydelig nedsatt livskvalitet.

Derfor vil det være fint om det utvikles teknikker og/eller medisiner som kan få oss til å glemme slike opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hvis det er i denne retningen psykiatrisk behandling utvikler seg, syns jeg det er veldig trist...

Prøv å si det til en krigsseiler, en Vietnamveteran og en som har vært utsatt for gruppevoldtekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å si det til en krigsseiler, en Vietnamveteran og en som har vært utsatt for gruppevoldtekt.

Nei, det er fremdeles trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Moderate vansker som vi errethvert mestrer, fører til personlig vekst.

Men det finnes også ekstreme traumer: Voldtekt, tortur, krigsopplevelser, ran, drapsforsøk ol som bryter ned mennesker og kanskje gjør dem uføre for resten av livet. Selv med psykoterapeutisk behandling vil mange forbli uføre med betydelig nedsatt livskvalitet.

Derfor vil det være fint om det utvikles teknikker og/eller medisiner som kan få oss til å glemme slike opplevelser.

Det har jo eksistert lenge, det der. Finne opp keiserens nye klær?

Det ble benyttet hypnose der de skulle glemme vonde opplevelser. Ikke noe nytt.

Står i Svein Magnussen sin vitnepsykologibok.

Forøvrig er denne forskningen på bilder. Jeg vil tro det er noe helt annet å glemme det man selv har vært gjennom. Å se bilde fra vietnamkrigen, eller selv å være der er helt ulike ting.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er fremdeles trist.

Vet ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg for tiden, argumentere, men ville bare si at jeg er enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Vet ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg for tiden, argumentere, men ville bare si at jeg er enig.

Faren ved å glemme, tenker jeg vil være; retraumatisering.

Selv om jeg ikke på noen måte har opplevd den typen traumer nhd snakker om, så tenker jeg at dersom man ikke er klar over tidligere opplevelser, vil man kunne oppsøke dem på nytt.

Forøvrig hadde det vært fint å glemme en del ting. Men de popper frem i tide og utide. Jeg forsøkte å glemme i så mange år. Waste of time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faren ved å glemme, tenker jeg vil være; retraumatisering.

Selv om jeg ikke på noen måte har opplevd den typen traumer nhd snakker om, så tenker jeg at dersom man ikke er klar over tidligere opplevelser, vil man kunne oppsøke dem på nytt.

Forøvrig hadde det vært fint å glemme en del ting. Men de popper frem i tide og utide. Jeg forsøkte å glemme i så mange år. Waste of time.

Mm, er noe med det. Også glemmer man vel neppe konskvensene fordet om de visuelle bildene skulle bli borte. Det er forskjell på å glemme et bilde og menneskers "ondskap".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Mm, er noe med det. Også glemmer man vel neppe konskvensene fordet om de visuelle bildene skulle bli borte. Det er forskjell på å glemme et bilde og menneskers "ondskap".

Ja. Jeg tror at hvis man hele tiden skal undertrykke egne opplevelser og emosjoner, så kan man slutte å ta sine egne opplevelser på alvor. Dermed kan det gå fryktelig galt. Fordi man bagatelliserer og fornekter egne opplevelser. "det er bare meg", "det er ikke sånn" osv.

Å ikke ta seg selv på alvor med all den erfaringen og de opplevelsene man har, kan føre en ut i uføre. Hvis jeg treffer en person som gir meg en dårlig følelse, så kan det faktisk være noe i det. Fordi jeg kjenner det igjen.

Hvis man skal slutte å ta det på alvor. Ja da kan det gå galt- igjen. Som jeg opplevde her for ikke så lenge siden.

Aldri mer skal jeg fornekte mine opplevelser.

*hørtes streng ut her*, men jeg tror vinklingen kan være for ensidig i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Mm, er noe med det. Også glemmer man vel neppe konskvensene fordet om de visuelle bildene skulle bli borte. Det er forskjell på å glemme et bilde og menneskers "ondskap".

Men likevel, det kan jo være noe i å få vekk "flashene". Spørsmålet er om dette er måten å gjøre det på. Det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hoggormen

Jeg synes det er meget betenkelig at de baserer slik forskning på helt friske mennesker. De kunne gjort en slik undersøkelse på personer med PTSD og en gruppe uten denne lidelsen som en kontrollgruppe. Slik kunne man få et mer fundamentert resultat.

Slik jeg ser det er det lettere for en ikke-traumatisert person å glemme enkle ting som et bilde av en elektrisk stol. For meg virket dette rett og slett useriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men likevel, det kan jo være noe i å få vekk "flashene". Spørsmålet er om dette er måten å gjøre det på. Det vet jeg ikke.

Klart, ikke dumt å kunne slippe de. Men er hele retningen, tankegangen. Å gå inn å lete etter akkurat de stoffene som gjør akkurat det og så finne noen stoffer som kan motvirke/påvirke for å manipulere prosesser som man bare forstår en bitteliten bit av.

Historien er full av tragedier fordi man er desprat etter å hjelpe for det er vondt å se menneskers lidelse. Og så gjør man for mye for fort.

Vet ikke om det ble forståelig. Ordene vil som sagt ikke samarbeide helt for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jordbærpiken

Klart, ikke dumt å kunne slippe de. Men er hele retningen, tankegangen. Å gå inn å lete etter akkurat de stoffene som gjør akkurat det og så finne noen stoffer som kan motvirke/påvirke for å manipulere prosesser som man bare forstår en bitteliten bit av.

Historien er full av tragedier fordi man er desprat etter å hjelpe for det er vondt å se menneskers lidelse. Og så gjør man for mye for fort.

Vet ikke om det ble forståelig. Ordene vil som sagt ikke samarbeide helt for tiden.

Jo, det er absolutt forståelig.

Jeg er helt med på det.

Det irriterer meg at alt skal være så innmari rasjonellt. Da tar man vekk hele essensen ved å være menneske. Vi er ikke rasjonelle. Å skulle rasjonalisere vekk så sterke emosjoner, ja det er jeg skeptisk til. Jeg tror ikke det blir et heldig resultat. Ja, man kan kanskje glemme noe, forskningsresultater kan se fine ut, på kort sikt. Men følelsene i nye situasjoner er like vonde likevel. Man er like grumsete følelsesmessig tror jeg. Man bare undertrykker det.

Rett og slett fordi det kan føre til at man føler at man ikke er "flink nok".

Rett og slett er jeg veldig skremt i forhold til denne utviklingen.

Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Det er vinklingen i dette det handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterbarnet

Det har jo eksistert lenge, det der. Finne opp keiserens nye klær?

Det ble benyttet hypnose der de skulle glemme vonde opplevelser. Ikke noe nytt.

Står i Svein Magnussen sin vitnepsykologibok.

Forøvrig er denne forskningen på bilder. Jeg vil tro det er noe helt annet å glemme det man selv har vært gjennom. Å se bilde fra vietnamkrigen, eller selv å være der er helt ulike ting.

:-)

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...