Gå til innhold

ortoped/ortopedingeniør


sportyjente 26

Anbefalte innlegg

sportyjente 26

Har blitt henvist til ortopedingeniør på grunn av plattfot, men eg trudde eg skulle kome til ein ortoped. Vart litt skuffa no n år eg fekk brevet. Skal til det såkalla OCH ORTOPEDI.

Kva er forskjellen på ortoped og ortopedingeniør?

Har snakka med fysioterapeuten om det, og han meinte at eg ikkje kom til å få så mykje hjelp. Nokon som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antar at du er henvist til OCH for vurdering av hvorvidt det vil være nyttig for deg å få laget såler eller tilsvarende til å ha i skolene dine.

En ortoped er en legespesialist, mens ortopediingeniørene har en egen utdannelse som gjør dem i stand til å tilpasse proteser, korsetter, lage såler osv. Utdannelsen inneholder både mye anatomi og sykdomslære og samtidig lærer de et håndverk.

Jeg synes det er rart at fysioterapeuten er negativ til at du er henvist til OCH. De er svært dyktige, og det å få vurdert muligheten for å ha nytte av såler/fotsenger må være en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sportyjente 26

Antar at du er henvist til OCH for vurdering av hvorvidt det vil være nyttig for deg å få laget såler eller tilsvarende til å ha i skolene dine.

En ortoped er en legespesialist, mens ortopediingeniørene har en egen utdannelse som gjør dem i stand til å tilpasse proteser, korsetter, lage såler osv. Utdannelsen inneholder både mye anatomi og sykdomslære og samtidig lærer de et håndverk.

Jeg synes det er rart at fysioterapeuten er negativ til at du er henvist til OCH. De er svært dyktige, og det å få vurdert muligheten for å ha nytte av såler/fotsenger må være en fordel.

ja, det er derfor eg er blitt henvist, men eg trudde berre at det var vanleg ortoped eg skulle til.

Men kva vil ortopedingeniøren gjere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er derfor eg er blitt henvist, men eg trudde berre at det var vanleg ortoped eg skulle til.

Men kva vil ortopedingeniøren gjere?

Snakke med deg, se på hvordan du går, evt. ta avstøpning av foten din dersom det skal produseres fotseng, tror jeg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege

Ved uttalte feilstillinger i f. eks. foten vil vi gjerne først ha dette vurdert av en legespesialist i ortopedi. Hvis spesialisten vurderer dette dithen at spesialsko/ såler er dette rette, blir man så henvist til en som er spesial-utdannet til å lage og tilpasse dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...